Multidesk.be » Woordenboek » Virale marketing

Virale marketing
Trefwoorden: marketing, techniek, epidemie, reclame campagne Virale marketing (of Viral Marketing in het Engels) is een vorm van marketing waarbij men gebruik tracht te maken van de goodwill van mensen. Bij virale marketing vertrouwt men op individuen die zich aangetrokken voelen door de marketing campagne en daardoor zelf anderen attent maken op de campagne, vandaar viraal.

Wanneer een individu minstens een andere persoon weet te interesseren, is er reeds sprake van een vooruitgang. Meestal blijft het niet bij een enkel persoon en breidt de campagne zich exponentieel uit; indien 1 persoon bij 5 anderen interesse voor de campagne opwekt en die 5 anderen op hun beurt hetzelfde doen bij elk 3 personen, stijgt het aantal bereikte mensen pijlsnel. Deze werkwijze lijkt sterk op de opmars van een virus (in de medische wereld) tijdens een epidemie.

Het succes van virale marketing steunt dus grotendeels op de goodwill van mensen. Om die reden poogt men vaak in te spelen op de doelgroep; bijvoorbeeld via humor of gratis aanbiedingen. Doorgaans zijn virale marketingtechnieken relatief goedkoop ten opzichte van gevestigde technieken. Grote bedrijven maken hier steeds meer gebruik van. Het ontwikkelen van een kleine game of een filmpje is vaak reeds voldoende om een groep mensen aan te zetten om dit aan andere bekend te maken. Het belangrijkste van de hele techniek is dan ook dat de verdere verspreiding uit vrije wil gebeurd.

Het pluspunt van de werkwijze is, mits een goed uitgekiemde campagne en een zorgvuldig gekozen doelgroep (bijvoorbeeld jongeren), de campagne pijlsnel veel succes kan kennen.

Het meest significante nadeel van virale marketing is waarschijnlijk hetzelfde als bij een epidemie in de medische betekenis; eenmaal de verspreiding begonnen is, valt ze moeilijk tot een halt te roepen. Bij een klassieke marketingcampagne (bijvoorbeeld op de radio of TV) kan een onderneming een reclamecampagne eenvoudig stoppen door de spot uit de ether te halen.
Deze verklaring werd opgesteld door Martijn op dinsdag 24 juli 2007 om 09:18 en werd in tussentijd reeds 1426 keer opgevraagd.
  • Pagina
  • 1 van 1

Geen reacties gevonden
Er werden nog geen reacties bij deze verklaring geplaatst. Indien je denkt iets te kunnen toevoegen aan deze verklaring, kan je zelf een reactie schrijven via de koppeling Plaats een reactie bij deze verklaring hieronder.