Multidesk.be » Woordenboek » Pop-up advertentie

Pop-up advertentie
Trefwoorden: reclame, advertentie, spyware Een pop-up advertentie (ook wel pop-up genoemd) is een vorm van reclame op het Internet. Een advertentie die via pop-up aan de bezoekers getoond wordt, verschijnt doorgaans in een nieuw venster, bovenop het actieve.

Pop-up advertenties worden vaak als lastig en zelfs irritant ervaren omdat ze de bezoeker verhinderen om zijn of haar normale surfgedrag verder te zetten. De bezoeker moet aandacht besteden aan het bekijken en evalueren van de advertentie.

Pop-ups kenden een grote groei rond het jaar 2000. In die tijd was de informaticasector big business. Nadeel daarvan was dat bestaande advertentievormen (bijvoorbeeld banners) minder en minder opbrachten. Marketeers zochten naar nieuwe vormen om de aandacht van bezoekers te trekken en deze vonden ze (onder meer) in pop-ups: het opdringen van advertenties aan bezoekers.

De dag van vandaag hebben de meeste moderne browsers echter hulpmiddelen ingebouwd om het gebruik van ongewenste pop-up advertenties tegen te gaan. Zulke hulpmiddelen noemt men pop-up blockers.

Tegenwoordig hoeft een pop-up echter niet noodzakelijk een nieuw venster te zijn dat opengaat. TechnologieŽn als Flash laten webdesigners toe om zaken boven de normale inhoud te plaatsen. Dit is een zeer handige functionaliteit, indien deze goed wordt toegepast. Zoals zo vaak werd ook deze functionaliteit voor andere doeleinden gebruikt; een nieuwe vorm van pop-ups was geboren. Het nadeel van deze vorm van pop-ups is dat deze niet eenvoudig te omzeilen waren.

Omdat pop-ups na verloop van tijd niet het gewenste advertentiemiddel bleken te zijn, aangezien deze door de browsers geblokeerd werden, zagen we pop-ups terugkomen in software van derden, spyware of malware genoemd. Spyware kan pop-ups genereren die hetzelfde uiterlijk hebben als anderen, maar iet geblokkeerd worden door pop-up blockers. Vaak is het ook lastig om Spyware te verwijderen.

De functionaliteit om nieuwe vensters te openen tijdens het surfen was initieel goed bedoeld. Pop-ups maakten hier in feite vaak misbruik van, waardoor de functionaliteit al snel verwenst werd door veel bezoekers. Om het hoofd te bieden aan de irritatie van de bezoekers, besloten sommigen hun toevloed te zoeken in pop-under advertenties.
Deze verklaring werd opgesteld door Martijn op vrijdag 13 oktober 2006 om 16:16 en werd in tussentijd reeds 2033 keer opgevraagd.
  • Pagina
  • 1 van 1

Bericht geplaatst door een gast op zondag 6 april 2008 om 20:23:44.
Popunders zijn helemaal niet beter dan popups; integendeel: een popunder wordt vaak niet of te laat opgemerkt, en als die popunder dan een Trojaans paard binnenhaalt, is het al binnen voordat je het venster hebt kunnen sluiten.

http://trojan-horses.ssr.be/?ref=multideskwoordenboek
  • Pagina
  • 1 van 1