Multidesk.be » Woordenboek » Collision domain

Collision domain
Trefwoorden: Netwerk, QOS Wanneer je een netwerk hebt met iets of wat omvang, kan het zijn dat er botsingen optreden tussen de pakketten die verzonden worden (collision). Dit zorgt ervoor dat het verkeer op het netwerk serieus vertraagd wordt omdat er telkens een wachttijd is na de botsing (vergelijk het met een botsing bij twee wagens in het dagelijkse leven).

Vanzelfsprekend wil je dit zo veel mogelijk vermijden; daarom kan je een netwerk opdelen in zogenaamde collision domains. Botsingen kunnen enkel gebeuren binnen eenzelfde collision domain. Wanneer je een netwerk dus opdeelt in meerdere collision domains, zullen botsingen minder frequent voorkomen en zal het netwerkverkeer per definitie vlotter verlopen.

Een collision domain aanmaken is op zich niet zo moeilijk; al wat je nodig hebt van hardware is een bridge of een switch (switching bridge).

Als je een beetje verder gaat graven, zal je ook veel horen over zogenaamde multilayer switches, layer 3 switches, layer 4 switches, etc. Dit zijn in feite "verbeterde switches" die extra functionaliteit hebben, bijvoorbeeld routing (in dit geval noemt men de switch eerder een multiport router). Een ander voorbeeld van extra functionaliteit is pakketcontrole. Deze functionaliteit maakt het mogelijk om aan een bepaald pakket een hogere prioriteit toe te kennen en zo Quality Of Service (QOS) te gaan gebruiken.
Deze verklaring werd opgesteld door Martijn op woensdag 13 september 2006 om 11:22 en werd in tussentijd reeds 2257 keer opgevraagd.
  • Pagina
  • 1 van 1

Geen reacties gevonden
Er werden nog geen reacties bij deze verklaring geplaatst. Indien je denkt iets te kunnen toevoegen aan deze verklaring, kan je zelf een reactie schrijven via de koppeling Plaats een reactie bij deze verklaring hieronder.