Multidesk.be » Woordenboek » Bump mapping

Bump mapping
Wat is Bump mapping?
Bumpmapping is simpelweg het driedimensionaal maken van 2D objecten zonder er meer pixels aan toe te voegen. Met deze techniek wordt gebruik gemaakt van ingewikkelde schaduw- en lichteffecten waardoor het líjkt dat het 2D-object diepte bevat.
Deze techniek is nog redelijk nieuw en kan je vinden in o.a. Far Cry, Half-Life2 en Doom3.


http://www.multidesk.be/upload/woordenboek/298/Bump-map-demo-bumpy.png

De oppervlakte van deze bol líjkt 3D dankzij bumpmapping
Deze verklaring werd opgesteld door Robbie op maandag 13 december 2004 om 13:25 en werd in tussentijd reeds 2309 keer opgevraagd.
  • Pagina
  • 1 van 1

Bericht geplaatst door Slicer op zaterdag 18 december 2004 om 11:52:24.
Slicer's avatar
Multiviteit: 68
Eigenlijk is bump mapping een techniek om rimpels en knobbels toe te voegen aan een object zonder de geometrische vorm ervan effectief te wijzigen.

Dus in de figuur zijn de rimpels en het kuiltje een gevolg van bump mapping en is de 3D effect een gevolg van de belichting
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 30 % door Slicer op zaterdag 18 december 2004 om 11:53:39.
Bericht geplaatst door een gast op zondag 26 februari 2006 om 17:13:22.
bumpmapping is zelfs al behoorlijk oud :).
  • Pagina
  • 1 van 1