Multidesk.be » Forums » Unix/Linux » Welke distributie voor oude computer?

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door TruTh op vrijdag 4 juli 2008 om 18:22:48.
TruTh's avatar
Multiviteit: 773
Hallo MD'ers :D

Ik heb hier nog een zeer oude computer van onder het stof gehaald :P
Als ik het goed heb, is het een Pentium 1, 133 Mhz met 128 Mb geheugen... (bonk)
Aangezien Windows 98 (wat er op stond) niet meer wordt ondersteund, zou ik opteren voor Linux. Weet iemand of hier nog een distributie van Linux kan op werken, of zijn ze allemaal wat te zwaar :)

Zonnige groetjes,
TruTh (mexicano)
^ Reactie #1 geschreven door SMG op maandag 7 juli 2008 om 15:34:20.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Probeer eens Damn small Linux:
http://www.damnsmalllinux.org/
^ Reactie #2 geschreven door Kilian op maandag 7 juli 2008 om 19:07:03.
Kilian heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 1629
Is deze een goede distro voor de basic functies? Ik heb het dan over tekstverwerking, rekenblad, powerpoint achtig iets, mail, internet, USB internet reciever (wireless, belangrijk, is voor pc bompa), ...?
M'n bompa heeft een Pentium II (geloof ik) met 128MB ram. Het zijn de echte basic functies, maar ik gebruik m'n soms ook wel eens voor wat aan een website te wijzigen (HTML, PHP).
^ Reactie #3 geschreven door SMG op maandag 7 juli 2008 om 20:21:31.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Het is een besturingssysteem op Debian gebaseerd en komt met de package manager apt. Dus als je iets wilt installeren kan je best gebruik maken van apt-get install, via .deb of door het zelf te installeren ;)
^ Reactie #4 geschreven door thekid op maandag 7 juli 2008 om 22:08:59.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
kijk ook even naar Xubuntu :-) de versie waar mijn artikel over gaat heeft dit als systeemeisen :)

Dixit

Post-install

RAM

Je hebt een minimum van 64 MB RAM nodig om met Xubuntu te kunnen werken, maar het is ten zeerste aangeraden om een minimum van 128 MB RAM te gebruiken.

CPU

Pentium100 of beter (dit zijn dus hele lage systeem eisen)

Verder heb ik ook nog een distributie liggen, uitermate geschikt voor oude pc's omdat het ook een oude distributie is, nl Icepack linux, voor op zijnen tijd voor linux dan, maar is jammer genoeg uit productie gehaald, echt wel jammer, was 1 van de rapste linux'n waar ik ooit mee gewerkt heb, en 1 van de eerste met grafische install en autodetectie die een beetje seboort werkte, en met grafische partitiemanager om een windows partitie te resizen

Je kan volgens mij wel nog steeds de 2.75 editie gratis downloaden, maar je zal er wel even voor moeten zoeken
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #5 geschreven door TruTh op donderdag 10 juli 2008 om 16:15:49.
TruTh's avatar
Multiviteit: 773
Ok, bedankt, ik ga eens proberen :P
^ Reactie #6 geschreven door een gast op zaterdag 26 juli 2008 om 22:59:37.
Sorry voor de ietwat late reactie, maar ik heb nog maar pas dit forum ontdekt.

Ik heb een vergelijkbare PC waar ik wat mee aan het experimenteren ben en ben op Slackware uitgekomen. Nadeel : een beetje uitzoeken wat allemaal moet geinstalleerd worden. Voordeel : uitstekende ondersteuning, zelfs voor verouderde hardware.
Alles is op maat instelbaar zoals de desktopomgeving (vermijd zware KDE en Gnome op zulke machientjes). Wel een beetje uitzoeken maar veel informatie te vinden op hun forum.
Ik was een beetje aan het sukkelen met Linux maar dankzij deze distro heb ik reeds enorm veel bijgeleerd. En zeg maar eerlijk : met een afgedankte pentium I heb je eigenlijk ideaal studiemateriaal.
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen