Multidesk.be » Forums » Unix/Linux » [ubuntu]2 shermen?

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Kilian op zondag 22 juni 2008 om 10:28:05.
Kilian heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 1629
Hallo,

Ik heb een 2de HDD gevonden, en met wat geklungel nu een soort van dualboot tussen xpn en ubuntu. Ik ben er alvast heel tevreden over, maar ik heb een vraagje: ik heb 2 videouitgangen op mijn* omputer, en zou nu graag zoals bij xp een "overlopend' s*herm krijgen. Is dit mogelijk?

Ps. de toets tussen de x en de v wil niet werken, ik heb het vervangen door een * in dit beri*ht.
Is daar ook iets aan te doen? Ik vermoed dat het iets met de instelling van het toetsenbord te maken heeft, want ik heb een draadlook toetsenbord en het lampje knipperd.

Kilian
^ Reactie #1 geschreven door SMG op zondag 22 juni 2008 om 11:26:54.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Wat je u dus vraagt is de normaal simpelste taak die het meest irritante/moeilijkste/... is in Ubuntu (en vele andere Linux OSsen).

Heb je een nvidia grafische kaart? Dan kan je via de terminal sudo nvidia-settings intypen. Hiermee opent er een nvidia tooltje om een dual screen mogelijk te maken. Echter bij mij werkte dit al niet meer, maar misschien heb jij wat meer geluk :p

Randinformatie

Hier botst dus de veiligheid met het gebruiksgemak. Dual screen is een van de veel gebruikte taken die Linux een kritieke opdracht vindt. Dit en nog de rottige ondersteuning voor grafische kaarten maakt een dual screen in Linux wel echt een ware nachtmerrie
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 25.67 % door SMG op zondag 22 juni 2008 om 11:28:53.
^ Reactie #2 geschreven door Kilian op zondag 22 juni 2008 om 11:56:51.
Ik heb een ATI (medion 9800XL) geafische kaart. De Medion editie is gewoon geunderclocked, maar alles werkt met ATI drivers.
^ Reactie #3 geschreven door SMG op zondag 22 juni 2008 om 11:58:45.
SMG's avatar
Moderator

Dixit

Dixit Kilian op 22/06/2008 11:56:51:

Ik heb een ATI (medion 9800XL) geafische kaart. De Medion editie is gewoon geunderclocked, maar alles werkt met ATI drivers.

Bedoel je hiermee dat het werkt of gewoon een reactie dat je een ATi GPU hebt?
^ Reactie #4 geschreven door Kilian op maandag 23 juni 2008 om 11:12:09.
Het was meer een melding dat ik een ATI kaart heb. Is daar ook een soort control panel van?
^ Reactie #5 geschreven door SMG op maandag 23 juni 2008 om 13:40:22.
SMG's avatar
Moderator
Ik dacht het wel maar ATi heeft nogal een reputatie om zeer slechte Linux drivers te maken :-/ Als nVidia dat al niet matig, wil ik niet weten hoe ATi dat doet :p

Maar goed, kijk eens hier: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=221174 (daar zie je ook al dat het een ware nachtmerrie is :-/)
Wat mij wel al is opgevallen dat Ubuntu 8.04 een module heeft voor 2 schermen. Kijk eens bij System -> Preferences -> Screen resolution.
Daar zou je ook een dual screen moeten mee maken (maar bij mij werkt dat niet). Lang leve Linux, de wereld waar het nooit de fout is van het OS zelf maar van de ondersteuning (en zo zitten we in een oneindige lus...)
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 37.47 % door SMG op maandag 23 juni 2008 om 13:43:42.
^ Reactie #6 geschreven door Kilian op maandag 23 juni 2008 om 16:52:38.
Misschien kan ik het beter zo laten. Ik heb niet echt veel zin om uren te klooien om een 2de scherm erbij te nemen.

Bedankt alvast. Ik kijk nog even naar de ingeboude functie en dan laat ik het rusten.

Kilian

--edit--
het is dus niet gelukt.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 8.15 % door Kilian op maandag 23 juni 2008 om 17:17:38.
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen