Multidesk.be » Forums » Unix/Linux » Verschil DVD en LiveCD (OpenSUSE)

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door k_a_lf op vrijdag 20 juni 2008 om 21:18:51.
k_a_lf's avatar
Multiviteit: 2650
INFØMAN
k_a_lf says BWAAAAAP!
Bij wijze van zo eens wat anders te proberen dacht ik om na fedora, ubuntu, kubuntu en mandriva OpenSUSE 11.0 eens te proberen. Bij de download kan je kiezen tussen DVD wat 4,3GB is, of LiveCD wat dan weer maar 664MB is... Nu zit ik nog maar een gig of 5 van mijn limiet vandaan (rotte 12GB/maand met 5 mensen:s maar soit, dat is iets anders) dus vroeg me af of iemand toevallig het verschil weet tussen die twee?:) Behalve dan de grootte natuurlijk:p
Er zijn heel wat mensen, die veel weten en weinig begrijpen.
^ Reactie #1 geschreven door thekid op vrijdag 20 juni 2008 om 23:45:58.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
bwoa, er zit meer bij van software die je dan achteraf niet hebt, maar normaal zit er een installatie procedure bij en maakt het dus niks uit :)

package manager achteraf en software afhalen van het internet :)
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #2 geschreven door k_a_lf op vrijdag 20 juni 2008 om 23:54:58.
k_a_lf's avatar
INFØMAN
k_a_lf says BWAAAAAP!
ok, bedankt:) Maar zal dan denk ik toch maar wachten tot het einde van de maand, want moest ik dan toch besluiten dat er veel bruikbare dingen tss zitten zit ik toch weer over mijn limiet:p:d
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 0.26 % door k_a_lf op vrijdag 20 juni 2008 om 23:56:24.
^ Reactie #3 geschreven door SMG op vrijdag 20 juni 2008 om 23:59:01.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
De live bevat gewoon de kern van de zaak (drivers, grafische interface) en de meest gebruikte programma's (zoals OpenOffice, archiefbeheer, muziekspeler, browser). In de DVD zal je veel meer tegen komen (zoals Apache, server software, meer variatie in software met hetzelfde doel).

Zoals thekid al aangaf kun je gewoon de Live cd nemen, die installeren en via Yast (de package manager van OpenSuse) gebruiken om je systeem te voorzien van wat je zelf wilt. Alles wat je op de DVD kan vinden zal je via Yast ook vinden (alleen staat het daar nog op een server).
De DVD is vooral handig voor mensen die het op zeer veel systemen moeten zetten of geen internet hebben. Bij Fedora is dat ook zo en moest je Debian al eens getest hebben zou je dat daar ook gezien hebben (maar dan wel in een veel complexere methode met circa 16 cd's ofzo :p)
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 11.39 % door SMG op zaterdag 21 juni 2008 om 00:01:39.
^ Reactie #4 geschreven door thekid op zaterdag 21 juni 2008 om 00:11:55.
thekid's avatar
Moderator
Btw, waarom probeer je Opensolaris niet eens :)
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #5 geschreven door k_a_lf op zaterdag 21 juni 2008 om 13:18:56.
k_a_lf's avatar
INFØMAN
k_a_lf says BWAAAAAP!
nog geen ervaring mee, heb er al van gehoord maar totaal geen idee wat het is/ik er van moet verwachten... Maar heb net een cd'tje besteld en dan zullen we dat eens testen he:p. Nog een extra woordje uitleg over Opensolaris?:p
^ Reactie #6 geschreven door SMG op zaterdag 21 juni 2008 om 13:45:19.
SMG's avatar
Moderator
Is eigenlijk geen systeem voor een gewone beginner ;)
Het doel van OpenSolaris is niet echt wat jij zoekt als je het mij vraagt. Ik denk eerder dat jij iets moet hebben zoals Sabayon, Ubuntu (OpenSuse is al wat uitgebreider en een beetje professioneler).
Mandriva kan ook wat zijn hoewel dat systeem een graatje te commercieel is.
^ Reactie #7 geschreven door k_a_lf op zaterdag 21 juni 2008 om 14:15:51.
k_a_lf's avatar
INFØMAN
k_a_lf says BWAAAAAP!
Ik zoek ook eigenlijk helemaal niets:p gebruik al een tijdje Ubuntu naast mijn XP (zeker nu er een ietwat werkende driver voor mijn draadloos netwerkkaartje is:p) en probeer daarnaast geregeld eens wat andere OS'en:):d wil gewoon vanalles eens geprobeerd hebben:).

Wat is dat doel btw trouwens?:)
^ Reactie #8 geschreven door SMG op zaterdag 21 juni 2008 om 15:07:50.
SMG's avatar
Moderator
Doel van Solaris? Doelgroep zijn ontwikkelaars en netwerk/systeembeheerders.
Je kan er natuurlijk je eigen desktop van maken maar weet wel dat dit niet zo simpel zal gaan als pakweg Ubuntu of Sabayon.
^ Reactie #9 geschreven door thekid op zaterdag 21 juni 2008 om 15:28:47.
thekid's avatar
Moderator
bwoa, opensolaris komt ook al met zijn gnome'ke, dus het werken is grotendeels hetzelfde, er zijn wel niet zoveel sourcepakketten en de terminal werkt ietsje anders, is meer FreeBSD gericht (dus meer Unix dan Linux)

hier nog wat meer info: http://blogs.zdnet.com/BTL/?p=8703

Eerst textuele start installatie, daarna mooie gnome omgeving, echter 't werkt niet op mijn systeem :'( (kgeraak niet verder dan de find disks :s)

enfin, mooiste systeem in preview tot nog toe vind ik SkyOS om naar uit te kijken, jammer dat het nu grotendeels enkel Virtuele PC omgevingen zijn om te testen :s
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen