Multidesk.be » Forums » Sitechecks » Examen Dreamweaver (gesloten)

Helpinformatie
Dit onderwerp werd gesloten.
Het is bijgevolg niet mogelijk er nog op te reageren.
  • Pagina
  • 1 van 1
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door steelgate op woensdag 11 juni 2008 om 13:56:56.
steelgate's avatar
Multiviteit: 1568
What's up doc !!!
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ik ben nu een cursus aan het volgen van dreamweaver en voor mijn examen (volgende week) moet ik een website maken (logisch he) :D

Nu ben ik de website van mijn werk aan het vernieuwen en tot nu heb ik dit.

Graag had ik jullie mening geweten over mijn site die ik gemaakt heb.

Examen website

Dit is website van mijn werk.
Death is the greatest thing of all that's why we save it 4 last
^ Reactie #1 geschreven door SMG op woensdag 11 juni 2008 om 15:12:12.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Mening over http://users.telenet.be/steelgate/ :
Ziet er op het eerste zich zeer mooi uit maar ik ben nadien wel een beetje teleurgesteld:
  • Het valt meteen op dat de site exclusief gemaakt is voor IE7. Er komen wat schoonheidsfoutjes in voor als je IE6, Firefox, Opera of Safari gebruikt.
    Vooral die Seizoenartikelen zijn padding klopt in alle browsers niet meer tenzij in IE7. In Firefox 2 wordt het dan nog even erger omdat er daar nog eens een horizontale scrollbalk in voorkomt (in versie 3 blijkt dit dan weer niet voor te vallen). Dat is jammer want in IE7 ziet de site er zeer geslaagd uit, echter ik gebruik geen IE (evil)
  • Table??? Gebruik tabellen voor waar ze nodig zijn. Een tabel is niet bedoeld om een menu mee te maken. Moest ik dat hebben gedaan voor mijn examen webdesign was ik frontaal gebuisd :-/ Het valt natuurlijk te zien wat voor leerkracht je hebt, de ene vind dat HTML tags correct moeten gebruikt worden voor wat ze bedoeld zijn en de andere weer niet. Ik heb er dus 2 gehad die het niet wilde zien en maar goed ook. Men gaat stilaan verder naar correcte dynamische XHTML en tabellen horen er niet bij om de layout te bepalen.
    Tabellen kan je wel gebruiken voor lijsten (zoals openingsuren, woordenlijst, ...). Voor moest je het weten, hier op Multidesk.be worden tabellen ook op een foutieve manier gebruikt (evil)
  • Validatie mislukt: Valideer!. Het is echter maar een zeer kleine fout (uniek ID 2 maal gebruiken)
  • Wegvallen Film icoontje: je zal het waarschijnlijk zelf ook al hebben gemerkt, maar het icoontje voor film valt plots weg als je er over hovert met de muis (bijvoorbeeld bij Winkel bij Links)
  • Als Vlaming vind ik het 'vies' om bij een Nederlandstalige website Welkom-Bienvenue te zien staan. Wijzig de titel van de site als je kiest voor de Franse taal. Volledig Nederlands of Volledig Frans dus ;)
    Ook zou ik Frans niet in het Nederlands laten staan (dat is dus wel iets wat in het Frans mag staan). Een Franstalige dat op de site komt en die ziet Frans staan zou dat woord normaal gezien niet mogen kennen.
  • Stel je prioriteiten in je menu: Eigenlijk snap ik je menu niet... Waarom krijgt decoratieartikkelen geen plaats in het hoofdmenu enz. Het menu is mooi maar ik vind het niet zo functioneel. Een ander voorbeeld is waarom contact en bestelformulier zo 'laag' staat en juist in dat andere menu... Ik zou eerder denken dat een contact/bestel formulier belangrijk is in jullie geval
    Kortom, ik snap het onderscheid dat je gemaakt hebt tussen het horizontale en verticale menu niet. Waarom mag het ene element daar wel staan en het andere weer niet?
    Dit zorgt er ook een beetje voor dat de website minder professioneel lijkt maw, je zal meer denken dat het een blog is (want daar lijk het qua layout wel erg sterk op). Een website is goed maar het moet ook het juiste volk aantrekken en de belangrijke dingen voor bedrijven ook goed aanprijzen (zoals dus contact en betellen) ;)

Dat is dus een zeer grote verbetering tov de vorige site! De vorige was een totale chaos waar ik niets in kon terugvinden. Ik zou die oude site eerder associŽren met een saaie Linux handleiding dat met een bloementransporteur.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 1.4 % door SMG op woensdag 11 juni 2008 om 15:23:06.
^ Reactie #2 geschreven door steelgate op woensdag 11 juni 2008 om 15:33:43.
steelgate's avatar
What's up doc !!!
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Is idd waar dat de website gemaakt is in IE7. Want als ik de website in IE6 open word mijn menu extra lang en is niet mooi.

Hoe kan je dat probleem oplossen?

Ga eens probeeren de menu te maken zonder tabellen !!
Het wegvallen van icoontje klopt dat die wegvallen bij hover. Ik krijg dit niet blijvend erop.
Daar heb je gelijk in van het welkon-bienvenue en van het frans. Ga ik veranderen.
Wat is het nut van de validatie. Snap ik niet helemaal. Het probleem is wel opgelost.

De menu heb ik zo geschikt omdat dat die in verschillende catogorieŽn zijn. Decoratieartkelen , seizoenartikelen zijn allemaal bijstekers die worden tussen bloemen en andere dinges toegevoegd. De bovenste menubalk zit bij ons niet in een bepaalde catogorie die zijn er los van en daarom heb ik die bovenaan geplaast en ook voor de website niet zolang te maken.

Ps: Hoe kan ik voorzorgen dat mijn website in andere browser ook mooi zijn?

Bedankt voor de tips.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 1.6 % door steelgate op woensdag 11 juni 2008 om 15:48:34.
^ Reactie #3 geschreven door SMG op woensdag 11 juni 2008 om 15:55:55.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Validatie is belangrijk omdat men moet gaan beseffen dat er standaarden zijn! Net als op de weg mag je niet door het rood rijden, als iedereen zomaar zijn ding doet knalt iedereen tegen elkaar.
Met het internet is dat nu dus ook aan de gang, iedereen doet maar wat hij maar wil. Wat als resultaat heeft dat minder gebruikte browsers uit de boot vallen bij de ondersteuning (vaak is dat Opera, vroeger was dit alles behalve IE). Als je met standaarden werkt ga je je fixeren op die standaarden en niet meer op die ene browser. Wat dus zal maken dat als je de website test op een browser dat de fouten over het algemeen eenvoudig op te lossen vallen (tenzij voor IE6 en 7). Beide IE browsers hebben zo hun eigen interpretatie van standaarden waardoor zijn een hele milkshake maken van het internet. Vele ontwerpers willen immers de grote groep IE bezoekers niet uit de boot laten vallen en maken hun site dus voor IE. Echter als ze dit hebben gedaan is het soms wel bijzonder moeilijk (toch bij ingewikkelde sites) om die ook compatibel te maken met Firefox, Opera en Safari waardoor ze dit vroeger gewoon achterwegen lieten. Met de populariteit van Firefox is er echter wel wat aan veranderd, maar het kan nog steeds beter!
Als je dus een kleine site maakt (zoals in jou geval), maak die dan ook goed zichtbaar in andere browsers. Het is vaak een kleine moeite maar het betekend veel voor een Firefox/Opera/Safari surfer.

Ik wil je best wel helpen met het zoeken van de oplossing, maar ik raad je bijzonder aan om eerst die tabellen weg te werken. Het heeft nu geen nut om een oplossing te zoeken met die tabellen en nadien te zien dat het met een gewone DIV een andere situatie met zich meebrengt.
Waarschijnlijk zit het probleem wel bij de gebruikte paddings bij <ul>. Om dit op te lossen vrees ik dat je een apart stijlblad zal moeten aanmaken voor IE7 (want die is de buitensporige browser)
^ Reactie #4 geschreven door steelgate op donderdag 12 juni 2008 om 09:44:29.
steelgate's avatar
What's up doc !!!
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ik heb nu de menu opnieuw gemaakt zonder tabellen.
Website

De icoontje bij het filmpje blijft nu ook staan.
Hoe doe je dat dan een aparte stijlbalad maken voor IE7.
Met welke browser test ik best mijn website? Welke is de meeste bezochte browser buiten IE.

Op deze site kan je alle browsers testen voor je website.

Ik heb op gemerkt dat alleen de browser van IE5.5 en IE6 moeilijk doen. (De menubalk die de teveel padding heeft.) Hoe zou ik dat kunnen oplossen.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 0.09 % door steelgate op donderdag 12 juni 2008 om 10:11:42.
^ Reactie #5 geschreven door SMG op donderdag 12 juni 2008 om 19:19:59.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Je menu vanboven is nog steeds in tabellen ;) Voor de rest ziet je site er nu prachtig uit in IE7, Firefox, Opera en Safari. Enkel IE6 is een kleinere puinhoop geworden (komt dus door de barstslechte interpretatie van standaarden door IE6).

Aan IE5 moet je echt niet meer denken. Windows 2000 beschikt over IE6 en de mensen met IE5 zullen volgens mij al lang Opera of Firefox. Daarbij krijgen IE5 gebruikers geen ondersteuning meer op hun browser (tenzij op Win2000, maar daar heb je IE6), dus is die browser zo lek als een zeef.
De meest gebruikte browser is IE6, nadien versie 7. Firefox is de grootste van de alternatieven gevolgd door Safari en als laatste Opera.

Tot zover de grootste browsers. Andere alternatieven zijn ofwel gemaakt op de code van gecko (dus dezelfde weergave als Firefox) ofwel op die van Webkit (dus dezelfde weergave als Safari).

Je kan een CSS stijlbald toekennen aan 1 browser door volgende code toe te voegen:
CODE
  1. <!--[if lte IE 6]>
  2.     <link rel="stylesheet" type="text/css" href="ie6OnlyStyle.css" />
  3. <![endif]-->

Eerst ga je zoeken naar de fout die in IE6 zit en dan overschrijf je de waarde (als ze al gedefinieerd was in je huidig stijlbad) of voeg je de waarde toe.
Het overschrijven kan je doen door !important toe te voegen (vb waarbij de width overschreven moet worden: #inhoud .highlight{ width: 99% !important; margin: 0;} )

Als ik tijd heb zal ik wel even zoeken naar de fout in IE en laat ik wel iets weten ;)

Dit zou in je IE6 only stijlblad moeten zitten:
CODE
  1. #sidebar li {
  2.         margin-top: -20px;
  3. }

Via die code zal je menu niet zo'n rare toer uithalen in IE6
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 0.21 % door SMG op donderdag 12 juni 2008 om 19:37:19.
^ Reactie #6 geschreven door steelgate op vrijdag 13 juni 2008 om 10:41:40.
steelgate's avatar
What's up doc !!!
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Oeps, vergeten. Kga er direct werk van maken.
De bovenste code plaatst ik gewoon in mijn template ? Moet dit in de Head of de body tag staan ?
De onderste code moet dit in een aparte css stijlblad geplaatst worden.
^ Reactie #7 geschreven door SMG op vrijdag 13 juni 2008 om 14:36:23.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
De onderste code plaats je in een nieuws CSS bestand (ik noem dat groot rotbrowser.css maar je mag zelf kiezen ;)).
Die andere code plaats je mee in de head na het andere css bestand.
^ Reactie #8 geschreven door steelgate op dinsdag 17 juni 2008 om 10:06:25.
steelgate's avatar
What's up doc !!!
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Dit werk toch niet.
Ik heb de onderste in een aparte css bestand gedaan en de bovenste in de head van mijn template file.

Klopt dat de tekst in grijs sta ipv een andere kleur.

Hoe test jij de website in een andere browser?
^ Reactie #9 geschreven door SMG op dinsdag 17 juni 2008 om 10:26:17.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Kan je de aangepaste website gewoon eens online zetten? Kan ik meteen zien of er iets fout gebeurt.
Dit is wat ik er van heb gemaakt (foto's enz ontbreken weliswaar) en dit is wat het was.

Ik test op andere browsers door gewoon te openen in andere browsers.
Standaard installeer ik Firefox, Opera, Safari, IE7 en IE6 (via Multiple IE). Daarbovenop gebruik ik ook nog een Webkit browser op Linux (naam ontglipt me even), om te zien hoe het werkt op oudere versie van Safari (aangezien Safari for Windows de nieuwere versie van Webkit gebruikt en sommige Mac's nog met een oudere versie zitten).
Echt testen doen ik alleen op Firefox, IE7 en IE6. Als Firefox het goed toont zullen alle andere alternatieven meestal geen problemen hebben. Als een pagina dan uiteindelijk laar is test ik het toch nog even op de andere (maar tot nu toe heb ik nog maar 1 fout gevonden - weliswaar een zeer hardnekkige die ik niet opgelost kreeg :-/)
^ Reactie #10 geschreven door steelgate op dinsdag 17 juni 2008 om 10:31:23.
steelgate's avatar
What's up doc !!!
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
De aangepaste website staat on line.
Die 2 links zijn bij mij juist hetzelfde.

Die multiIE werkt niet op vista. De oplossing die op de website staat snap er niets van.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 36.51 % door steelgate op dinsdag 17 juni 2008 om 10:39:07.
^ Reactie #11 geschreven door SMG op dinsdag 17 juni 2008 om 10:58:38.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid

Randinformatie

Ooo niet Vista, tja dan kan je niet testen in IE6.
Toch niet zolang IE8 uit komt (pfff)
Lang verhaal kort maken: MS gaat knoeien en de motor van IE6, IE7 en de standaard compatibel IE8 in 1 browser gieten (tja als je laat door hebt dat je fout bezig bent moet je beginnen modderen). Dit staat ons te wachten met IE8 (met daarbij nog een extra tag die MS zelf heeft bedacht om aan te wijzen welke motor hij moet gebruiken (nu mag je MS met zijn IE toch vervloeken hoor :-/)
Als er nu nog 1 persoon zegt dat IE de beste browser is dan snap ik het niet meer :-/ Wie kan zoiets nu goed vinden, dat is gewoon het web verkl**********

Het begint onduidelijk te worden... Samengevat:
Aangezien jij IE7 hebt en niet IE6 kan je geen verschil zien (logisch, daar dient die tag voor die ik hierboven heb gegeven :D).
Ik heb dus even al de versie naast elkaar gegooid en een schermafdruk van gemaakt. Volg even mee ;)
Jou site ongewijzigd hoe ik ze nu zie op Firefox en IE6
Jou site ongewijzigd hoe ik ze heb overgenomen (is eigenlijk hetzelfde als de vorige maar dan zonder de afbeeldingen ;))
Jou site gewijzigd met de besproken tag

Wat loopt er fout? Jij hebt een kleine fout gemaakt bij die code. Het moet niet
CODE
  1. <link href="../ie.css" rel="stylesheet" type="text/css" />

Maar
CODE
  1. <link href="ie.css" rel="stylesheet" type="text/css" />

Tenzij je denk dat op de webserver van Telenet je IE only CSS bestand staat ;) Wijzig dat even en plaats het terug online. Ik zal dan even testen of het goed werkt ;)
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 4.57 % door SMG op dinsdag 17 juni 2008 om 11:00:52.
^ Reactie #12 geschreven door steelgate op dinsdag 17 juni 2008 om 11:09:28.
steelgate's avatar
What's up doc !!!
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Aangepast en staat on line.
Wat betreft die ../ dat moet er toch voor staan omdat mijn template in een andere map staat. Of moet ik mijn css bestand in de map zetten waar mijn templates staat.
^ Reactie #13 geschreven door SMG op dinsdag 17 juni 2008 om 11:19:42.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Dat is emm ;) In IE6 ziet je website er dus nu zo uit, het probleem met de marges is dus weg ;)
De ../ wil zeggen dat hij in de map hoger moet zoeken. Jou website staat in users.telenet.be/steelgate/ eentje hoger is dus users.telenet.be/ (en daar staat je CSS bestand dus niet ;)

Jou CSS bestand staat in dezelfde map dus moet je er niet voor zetten.
Het .. is afkomstige van de commando line (zoals DOS). Als je DOS opent en in een submap zit (dus niet C:\ maar bv c:\Windows) en je doet cd .. dan zal hij in de hogere map terecht komen.
Je kan hier zeer dynamisch in doen, zo kan je in HTML zetten dat je bestand komt van ../include
vb
Je werkt vanaf users.telenet.be/steelgate/submap en je css bestand staat in users.telenet.be/include/ dan kan je kiezen om daar ../include/css.css van te maken.

Waar je je CSS bestanden zet maakt helemaal niet uit. Echter veel mensen verkiezen het om alles ordelijk te houden (bijvoorbeeld door een map aan te maken met alle CSS bestanden, eentje met de JavaScripts, eentje met alle afbeeldingen enz).
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 1.88 % door SMG op dinsdag 17 juni 2008 om 11:22:46.
^ Reactie #14 geschreven door steelgate op dinsdag 17 juni 2008 om 11:27:47.
steelgate's avatar
What's up doc !!!
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Dat ziet er idd goed uit.

Bedankt voor alles en de goed uitleg. (thumbsup)
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 48.78 % door steelgate op dinsdag 17 juni 2008 om 11:31:22.
^ Reactie #15 geschreven door SMG op dinsdag 17 juni 2008 om 14:04:40.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid

Randinformatie

Midori, dat was de browser die ik op Linux gebruik als alternatief voor Safari (webkit) :D

Opmerking van de crew

Dat is dan ook meteen het laatste ;)
-> (lock)
SMG
  • Pagina
  • 1 van 1
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten