Multidesk.be » Forums » Programmeren algemeen » Scriptje (gesloten)

Helpinformatie
Dit onderwerp werd gesloten.
Het is bijgevolg niet mogelijk er nog op te reageren.
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Gast_1557 op woensdag 12 september 2007 om 15:19:23.
Gast_1557 heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 560
Get Low
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
hoi allemaal,

ik wil eigenlijk een scriptje maken dat in een folder een aantal bestanden zipt en de gezipte files verwijderd. De naam van de zipfile
mag de datum zijn waar op het scriptje draait.

ik weet niet hoe ik dat voor elkaar moet krijgen, kan iemand me helpen, want ik heb hier niet zo veel verstand van :P

Danka_O_
^ Reactie #1 geschreven door Martijn op woensdag 12 september 2007 om 15:21:29.
Martijn heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 13785
Beheerder
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Belangrijk "detail": in welke taal en op welk patform/welke platformen wil je dit uitvoeren?
Met vriendelijke groeten,
Martijn Wouters
^ Reactie #2 geschreven door Gast_1557 op woensdag 12 september 2007 om 15:26:00.
Get Low
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
graag: onder windows xp, en het liefste in bat files, maar ik heb van script maken niet zo veel verstand

Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 1.4 % door Gast_1557 op woensdag 12 september 2007 om 15:26:22.
^ Reactie #3 geschreven door thekid op woensdag 12 september 2007 om 15:42:28.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
onder xp kan je evt ook gebruik maken van vbs bestanden, dit kan het scriptje schrijven evt wel wat eenvoudiger maken ;) Dit is gewoon te maken via kladblok (bat ook eigenlijk), maar laat ook toe een dialoog op het scherm te tonen of wat variabelen op te vragen...

*edit*
tutorialke
http://www.websiteforum.nl/kb.php?mode=article&k=7
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 12.87 % door thekid op woensdag 12 september 2007 om 15:43:55.
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #4 geschreven door Martijn op woensdag 12 september 2007 om 16:05:15.
Beheerder
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Als je een tool hebt die op basis van commandline argumenten bestanden kan zippen, dan lukt dit ook.

Wat is er overigens mis met gewoon de geselecteerde bestanden te zippen (handmatig)?
Martijn Wouters
^ Reactie #5 geschreven door Gast_1557 op woensdag 12 september 2007 om 16:25:52.
Get Low
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
@ thekdi

Maar ik heb niet zo veel verstand van die script taals :P, ik zal proberen bedankt :d.

@martijn

zo een tool, wete je misschien welke?

ik heb geen idee wat er mis me is, ik krijg de opdrachtom dit te maken van mijn stage :d

^ Reactie #6 geschreven door Gast_1557 op woensdag 12 september 2007 om 16:49:43.
Get Low
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ik snap er helemaal niks van :P, wil iemand zo een voorbeeldje vor mij maken (K)

Xjes!
^ Reactie #7 geschreven door Martijn op donderdag 13 september 2007 om 08:34:02.
Beheerder
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Welke programmeertalen ken je?
Martijn Wouters
^ Reactie #8 geschreven door Gast_1557 op donderdag 13 september 2007 om 08:55:37.
Get Low
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
ik ken vba niet zo veel , mysql en klein beetje javascript maar that is it.
^ Reactie #9 geschreven door Martijn op donderdag 13 september 2007 om 08:57:29.
Beheerder
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Kan je java? Dit artikel is bijzonder handig voor je.

Ik raad je aan om zeker en vast wat bij te leren/op te zoeken over meer recente programmeertalen. Met VBA alleen kom je er de dag van vandaag niet meer.
Martijn Wouters
^ Reactie #10 geschreven door Gast_1557 op donderdag 13 september 2007 om 09:22:15.
Get Low
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Wat is java? dit heb ik volgens mij noiot eerder gezien, ik ken alleen maar javascript, maar je kan dus zoiets ookin java maken?

Opmerking van de crew

Dubbelpost verwijderd.
Martijn
^ Reactie #11 geschreven door Martijn op donderdag 13 september 2007 om 09:24:32.
Beheerder
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Java is een zeer populaire programmeertaal. In Javascript ga je zoiets niet snel kunnen maken en hoe je dat voor elkaar krijgt in VBA, weet ik ook niet (het zal in dat laatste 9/10 wel lukken, maar hoe...).
Martijn Wouters
^ Reactie #12 geschreven door Gast_1557 op donderdag 13 september 2007 om 09:31:19.
Get Low
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
ik weet niet of dit ook wel mogelijk is in VBA, maar hoe kan je zoiets in bat files maken, weet jij dat niet dan, of is het toch makkelijk om java te maken?

^ Reactie #13 geschreven door thekid op donderdag 13 september 2007 om 10:10:21.
thekid's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
hoi eidjaz, als je een iets preciesere opdracht schrijft van hoe en wat het moet doen kan ik het voor je schrijven in vbs, mijn batchen is weeral heel lang geleden :D

Ik kan het ook desnoods in C# of vb.net schrijven, dat zijn makkelijk verstaanbare .net talen, maar dan is het geen script maar eerder een programma, die een script uitvoert maar allé :D
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #14 geschreven door Gast_1557 op donderdag 13 september 2007 om 14:29:20.
Get Low
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Er wordt perdag iets van 3000 duizend logfiles gemaakt, en die slaat ie allemaal in een folder, is het niet mogelijk om er voor te zorgen dat de files van die dag zeg maar gezipt worden en de unzip files, dus de files die niet hoeven gezipt te worden dat ie dat dan verwijderd.

De naam van de zipfile
mag de datum zijn waar op het scriptje draait.

Thanks the thekid :d
^ Reactie #15 geschreven door thekid op donderdag 13 september 2007 om 14:50:14.
thekid's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
is dat een vaste map of wil je die map eerst selecteren wanneer je dit script laat runnen?

en om zeker te zijn dat ik juist zit, alle *.log files moeten gezipt worden, en daarna allemaal verwijderd na het zippen, naar een date.zip naam type
^ Reactie #16 geschreven door Gast_1557 op donderdag 13 september 2007 om 14:56:31.
Get Low
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
ja zoiets ja, en map is vaste map ja :D

//edit met welke programmier taal zou het lukken denk je eigenlijk?

Xjes!
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 50.63 % door Gast_1557 op donderdag 13 september 2007 om 14:57:14.
^ Reactie #17 geschreven door thekid op donderdag 13 september 2007 om 15:04:52.
thekid's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
met vbs zou het in principe moeten lukken, dus ben nu eens aan het kijken ervoor
^ Reactie #18 geschreven door Gast_1557 op donderdag 13 september 2007 om 15:14:59.
Get Low
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
oke bedankt :d
^ Reactie #19 geschreven door thekid op donderdag 13 september 2007 om 15:26:57.
thekid's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Goed, beetje testen heeft het volgende opgelevert, opslaan als .vbs bestand en de zipfolder "C:\test" aanpassen naar het gewenste pad ;)

Je moet ook wel 1 dll'tje registreren op de machine waar deze loopt
Dit programma's haalt alle .log bestanden uit een directory en wist ze nadat ze in de zipfile geplaatst werden. Een bestandje wordt bewaard als 20070913.zip (YYYYMMDD.zip) in de foldermap die je zipt, overige zip bestanden of andere bestanden blijven natuurlijk bestaan in de map, en worden ook niet naar de zip gestuurd

CODE
  1.  
  2. Function zipFolder(foldername)
  3.         Dim outputname
  4.         ' normale datumoutput
  5.         outputname = Replace(Replace(Replace(Date, "/", ""), "-", ""), "\", "")
  6.         ' switch naar jaar eerst, dan maand, dan dag (kan evt probleem geven bij daglengte 1 teken
  7.         If Len(outputname) = 8 Then
  8.                 ' dubbele dag
  9.                 outputname = Mid(outputname, 5, 4) & Mid(outputname, 3, 2) & Mid(outputname, 1, 2) & ".zip"
  10.         Else
  11.                 ' enkelvoudige dag
  12.                 outputname = Mid(outputname, 4, 4) & Mid(outputname, 2, 2) & "0" & Mid(outputname, 1, 1) & ".zip"
  13.         End If
  14.         outputname = foldername & "\" & outputname
  15.        
  16.         ' ActiveX object aanmaken voor logfiles
  17.         Dim curFiles()
  18.         getFiles foldername, ".log", curFiles
  19.  
  20.  
  21.         Dim ZipFile
  22.         Set ZipFile = CreateObject("XStandard.Zip")
  23.        
  24.         For Each source In curFiles
  25.                 Set delFile = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
  26.                
  27.                 If delFile.FileExists(source) Then
  28.                         ZipFile.Pack source, outputname
  29.                         delFile.DeleteFile source, True
  30.                 End If
  31.         Next       
  32.         Set ZipFile = Nothing
  33. End Function
  34.  
  35. Function getFiles(folder, extensie, byref arraylist)
  36.         Dim fsO
  37.         Set fsO = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
  38.         Dim files
  39.         Set files = fsO.GetFolder(folder)
  40.        
  41.         'Dim outputFiles()
  42.         ReDim arraylist(files.Files.Count)
  43.        
  44.         Dim x
  45.         x = 0
  46.         For Each file In files.Files
  47.                 If (Right(LCase(file), Len(extensie)) = LCase(extensie)) Then
  48.                         arraylist(x) = file
  49.                         x = x + 1
  50.                 End If
  51.         Next
  52.         ReDim Preserve arraylist(x)
  53. End Function
  54.  
  55. zipFolder("C:\test")
  56.  

hier download je het zip component en vind je ook terug hoe je hem moet registreren
http://www.xstandard.com/en/documentation/xzip/

Dixit

regsvr32 xzip.dll

vragen stel maar ;)
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 2.61 % door thekid op donderdag 13 september 2007 om 15:29:27.
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten