Multidesk.be » Forums » Unix/Linux » Installatie Xubuntu onder Windows Vista met Virtual Box (innotek)

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Jam op maandag 5 mei 2008 om 21:08:37.
Jam heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 6
Ik heb het onderwerp in het Forum gevolgd maar zit nog steeds geblokkeerd met de installatie van "VBoxLinuxAdditions. run"
Het onderwerp over het inloggen onder root of administrator in de terminal heb ik eveneens gevolgd. met "su" en "sudo"
Ik slaag er echter niet in om enige beweging te krijgen in het voornoemde programma.
nb: ik ben een leek, maar een die wil leren.
Ik heb eveneens geen ervaring met terminals.
Alzo, wanneer ik een run opdracht geef claimed het systeem dat er administrator rechten nodig zijn om dit uit te voeren.
Hoe komt men aan die rechten zoals root of administrator ? Kan men deze instellen of moet men aan bepaalde kennis voldoen?
^ Reactie #1 geschreven door SMG op maandag 5 mei 2008 om 22:23:58.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
su is om jezelf in Linux root rechten te geven. Dit voert men in als enkel commando om je gedurende de open sessie admin rechten te geven.
Nu in mensentaal ;)
Voer su uit en er zal gevraagd worden om een wachtwoord. Voer dit in en elk commando dat je nadien zal uitvoeren in hetzelfde terminal scherm zal uitgevoerd worden als root (wat dus betekend dat je alle rechten hebt).

sudo zet je voor een commando dat meer rechten zal vragen. Met sudo kan je over het algemeen alles uitvoeren wat je maar wilt (programma's uitvoeren, instellingen wijzigen, ...) maar niet alles (daarvoor zal je su nodig hebben).
sudo voer je uit op volgende manier:
sudo apt-get install 7zip
Waarbij apt-get install een commando is dat meer rechten moet hebben.
^ Reactie #2 geschreven door Jam op maandag 5 mei 2008 om 23:08:16.
Alvast bedankt voor je deskundige uitleg, ik probeer dit reeds uit.

MVG aan SMG
^ Reactie #3 geschreven door Jam op maandag 5 mei 2008 om 23:44:29.
Ik heb het volgende in het terminalvenster uitgevoerd :
Janmrsjm@xubhome :~$ sudo apt-get install /janmrsjm/VboxAdditions/VBoxLinuxAdditions.run
[sudo] password for janmrsjm : (paswoord ingebracht) en antwoordt..:
Paletten worden ingelezen ....klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd
Reading state information ....klaar
E: kon pakket niet vinden
janmrsjm@xubhome :~$

Weet jij hoe het verder moet ? Begrijp ik daaruit dat het path niet juist zou zijn ?

^ Reactie #4 geschreven door YoYo op dinsdag 6 mei 2008 om 00:46:48.
YoYo's avatar
Multiviteit: 5
Hoi, als ikhet goed zie probeer je iets te installeren wat al locaal (op je eigen computer) staat. Dit kun je waarschijnlijk beter met dpkg doeen dan met apt-get. Ook lijkt het pad naar je bestand niet te kloppen:
/janmrsjm/VboxAdditions/VBoxLinuxAdditions.run moet waarschijnlijk
/home/janmrsjm/VboxAdditions/VBoxLinuxAdditions.run zijn.
Indien je een commando (=programma) niet kent probeer dan altijd even "programmanaam --help" of "man programmanaam" te typen. Dit is essentieel in linux.

Of probeer:
sudo /home/janmrsjm/VboxAdditions/VBoxLinuxAdditions.run
want het lijkt uitvoerbaar (vanwege de .run extensie).
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 11.49 % door YoYo op dinsdag 6 mei 2008 om 00:50:00.
^ Reactie #5 geschreven door YoYo op dinsdag 6 mei 2008 om 01:20:59.
YoYo's avatar

Dixit

Dixit SMG op 05/05/2008 22:23:58:

sudo zet je voor een commando dat meer rechten zal vragen. Met sudo kan je over het algemeen alles uitvoeren wat je maar wilt (programma's uitvoeren, instellingen wijzigen, ...) maar niet alles (daarvoor zal je su nodig hebben).

Dit is niet helemaal juist. Met su log je in als superuser en met sudo voer je een comando uit als superuser. Men kan dus ook 'sudo su -' typen om superuser te worden via het gebruikers wachtwoord ipv het superuser wachtwoord.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 0.84 % door YoYo op dinsdag 6 mei 2008 om 01:22:36.
^ Reactie #6 geschreven door YoYo op dinsdag 6 mei 2008 om 02:13:56.
YoYo's avatar
En kijk hier http://forums.virtualbox.org/viewtopic.php?p=16822 ff
^ Reactie #7 geschreven door thekid op dinsdag 6 mei 2008 om 11:14:50.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
Jam, welke instructie heb je exact uitgevoerd, en heb je ook eerst in de virtual box window eerst de menu optie geselecteerd Installeer VBAdditions? staat de cd dus geladen? wat is het pad naar je cd?

normaal run je het commando
CODE
  1.  
  2. sude /pad/naar/cdrom/VBoxLinuxAdditions.run
  3.  

en dit zou moeten werken, maar je moet er natuurlijk wel al de cd met de installatie gemound hebben

Kijk dus na of je:
- de livecd niet meer als bootmedium staat (unmount de livecd als cdrom schijf voor het booten van de virtuele machine)
- heb je de optie "Installeer VBAdditions ..." geselecteerd in de windowmanager van virtual box
- heb je "sudo" voor het vboxcommando geplaatst, en klopt het pad naar je cdrom wel degelijk? (je kan gewoon de nu gemounte cd (zie vorige stap) zien op uw bureaublad, openen en kijken welke het pad is (meestal /media/cdrom of /mnt/cdrom))
- welke foutmelding volgt er na het uitvoeren van het commando indien het mislukt?

apt-get install is niet nodig voor vboxadditions te installeren, deze worden meegeleverd met virtual box!
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #8 geschreven door Jam op dinsdag 6 mei 2008 om 18:50:37.
Jongens, ik ben zeer opgetogen met jullie hulp, je moet weten dat ik reeds 4 weken op dit item vast zit. Ik zal jullie voorstellen uitwerken en een antwoord formuleren, maar ik kan hier pas aanstaande donderdag aan verder werken.
Ik kan je wel reeds meedelen wat ik tot op heden heb uitgevoerd :

Ik heb na dat ik geprobeerd heb om de file "vBoxGeustAdditions" op mijn desktop te krijgen met "installeer VBAdditions" de file op cd gebrand, omdat dit niet werkte, en vervolgens geplakt in het path : Home/janmrsjm/VBox enz..(zie bericht 6 mei) En ja toegegeven, er zat inderdaad een fout in het pad .

Volgens de voorschriften van VB moet men ook "the right version of the linux headers (linux-kbuild)" installeren. Ik heb deze gevonden en geinstalleerd met synaptic pakketbeheer. Ik ben alleen niet zeker of ik de juiste heb geplaatst, in de beschrijving geeft men geen details hierover.
Geinstalleerd zijn : Virtualbox-ose 1.5.6 dfsd x86 virtualisation solutions.
Klogd 1-5-1 ubuntu kernel login en Linux restricted modules 2-6-24-16-34 modules x86/x86.

Ik hoop dat ik niet te ver uitweid, ik zal jullie verder op de hoogte houden aanstaande donderdag.

Vriendelijke groeten aan Yoyo, thekid en smg
^ Reactie #9 geschreven door Jam op donderdag 8 mei 2008 om 23:31:48.
Yoyo, thekid en smg

Ik heb een mengeling van jullie suggesties in elkaar gestoken en volgende had succes. De opdracht met het juiste pad is :
sudo sh /home/janmrs/VBoxAdditions/VBoxLinuxAdditions.run ....na het inbrengen van het gebruikerswachtwoord heeft dit geleid tot : "succesfully installed the VBGeustAdditions"

Er moet nog gesleuteld worden aan de resolutie, gedeelde mappen en printer welke nog niet functioneren. Als iemand nog suggesties heeft zijn deze welkom. De muis capture en het geluid functioneren.

Zo nogmaals bedankt voor jullie hulp en hopelijk hebben andere "Virtual Machine installers" er later ook baat bij.

Vriendelijke groeten

Jam

(thumbsup)(thumbsup)
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen