Multidesk.be » Forums » Unix/Linux » Installatie Xubuntu onder Windows Vista met Virtual Box (innotek)

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Jam op maandag 5 mei 2008 om 21:08:37.
Jam heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 6
Ik heb het onderwerp in het Forum gevolgd maar zit nog steeds geblokkeerd met de installatie van "VBoxLinuxAdditions. run"
Het onderwerp over het inloggen onder root of administrator in de terminal heb ik eveneens gevolgd. met "su" en "sudo"
Ik slaag er echter niet in om enige beweging te krijgen in het voornoemde programma.
nb: ik ben een leek, maar een die wil leren.
Ik heb eveneens geen ervaring met terminals.
Alzo, wanneer ik een run opdracht geef claimed het systeem dat er administrator rechten nodig zijn om dit uit te voeren.
Hoe komt men aan die rechten zoals root of administrator ? Kan men deze instellen of moet men aan bepaalde kennis voldoen?
^ Reactie #1 geschreven door SMG op maandag 5 mei 2008 om 22:23:58.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
su is om jezelf in Linux root rechten te geven. Dit voert men in als enkel commando om je gedurende de open sessie admin rechten te geven.
Nu in mensentaal ;)
Voer su uit en er zal gevraagd worden om een wachtwoord. Voer dit in en elk commando dat je nadien zal uitvoeren in hetzelfde terminal scherm zal uitgevoerd worden als root (wat dus betekend dat je alle rechten hebt).

sudo zet je voor een commando dat meer rechten zal vragen. Met sudo kan je over het algemeen alles uitvoeren wat je maar wilt (programma's uitvoeren, instellingen wijzigen, ...) maar niet alles (daarvoor zal je su nodig hebben).
sudo voer je uit op volgende manier:
sudo apt-get install 7zip
Waarbij apt-get install een commando is dat meer rechten moet hebben.
^ Reactie #2 geschreven door Jam op maandag 5 mei 2008 om 23:08:16.
Alvast bedankt voor je deskundige uitleg, ik probeer dit reeds uit.

MVG aan SMG