Multidesk.be » Forums » Debatten en discussies » Apple: Safari automatisch bij iTunes-update

• Pagina
  • 1 van 1
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door SMG op dinsdag 25 maart 2008 om 12:33:41.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Een ontzettend smerige zet van Apple!
Zoals sommige mensen al weten is Apple afgekomen met Safari voor Windows. Om hem populair te maken heeft Apple besloten om hun monopolie op de MP3 markt te gebruiken om hun browser aan te prijzen op te dringen aan de Windows gebruikers.
Safari wordt al een paar dagen aangeboden via de update manager die samen komt bij iTunes (en al die andere rommel van Apple). Hier staat Safari automatisch aangevinkt (en iedereen weet zelf wel dat de meeste mensen niet kijken naar wat ze installeren).

Dit zorgde voor zeer veel kritiek van elke kant! Een update manager is immers bedoeld om software dat ge´nstalleerd is te updaten, niet om totaal andere software te installeren! Mozilla vrees ook dat het vertrouwen in alternatieve browsers hiermee een steek krijgen, waarmee ze overschot van gelijk mee heeft. Vele bestempelen de actie van Apple al meteen als een trojaans paard aangezien dat zich ook automatisch op je PC installeert en opdringt.

Deze actie is eigenlijk niet nieuw. Zo wordt QuickTime en iTunes ook al automatisch aangeboden voor mensen die enkel Safari hebben ge´nstalleerd.

Hierbij dus een waarschuwing voor alle iPod gebruikers, lees na wat je installeert via de update manager van Apple!

Dixit

Mozilla boos over 'pushen' Safari via Itunes-update
23 maart 2008 14:18
Apple is afgelopen week tot groot ongenoegen van Mozilla-baas John Lilly begonnen zijn Safari-browser aan Windows-gebruikers te slijten via een software-update voor Itunes.

Deze werkwijze kan het vertrouwen ondermijnen dat computergebruikers in softwaremakers hebben - en ook moeten hebben - wanneer het op updates aankomt, zo stelt Lilly op zijn weblog. Hij is met name verbolgen over het feit dat in de Apple-update-dialoog de optie om Safari mee te installeren standaard staat aangevinkt. De meeste gebruikers zullen geen tweemaal nadenken en akkoord gaan met de update, zo meent de Mozilla-ceo.

Volgens Apple wordt de Safari-browser op deze manier aangeboden "om het voor zowel Mac- als Windows-gebruikers gemakkelijk te maken om aan de laatste Safari-update te komen", aldus een woordvoerder van het bedrijf tegenover InformationWeek.

Deze site vermoedt dat Lilly bezorgd is over de potentiŰle dreiging van Apples verspreidingstactiek op het marktaandeel van Firefox zou kunnen hebben. Volgens recente cijfers van Net Applications staan Firefox en Safari op een aandeel van respectievelijk 17,3 procent en 5,8 procent; beide browsers hebben de afgelopen maanden een stukje van de Internet Explorer-taart af weten te snoepen.

De praktijk van het meesturen van software met andere programmatuur is uiteraard niet nieuw; zo biedt Google uitgerekend Firefox aan met zijn toolbar. Hier gaat het echter om een download, en niet om een software-update.

http://tweakers.net/ext/i/1206222105.gif

Bron: Tweakers.net

Lang leven voor de vrijheid, innovatie, think different ... slogans van Apple! Dat ze zo verder doen, voor mij zijn ze al lang afval.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 0.03 % door SMG op dinsdag 25 maart 2008 om 19:10:52.
^ Reactie #1 geschreven door Wheeldigger op dinsdag 25 maart 2008 om 16:39:24.
Wheeldigger's avatar
Multiviteit: 10173
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Behalve dat "different" niet met een "d" is, ik heb die rommel vanmorgen ook reeds binnengekregen, en overweeg tegengas daarop :)
^ Reactie #2 geschreven door Suriv op dinsdag 25 maart 2008 om 18:03:23.
Suriv's avatar
Multiviteit: 7607
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Het is echt enorm SMERIG... het is zelfs niet goed te praten. Ik ben benieuwd over wat hun volgende acties zullen zijn.
Trouwens, is dat nu nogaltijd het geval dat Safari wordt aangeboden met de updates, na alle kritiek erop?
^ Reactie #3 geschreven door SMG op dinsdag 25 maart 2008 om 19:10:31.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ik heb enkel Safari en die zit ook bij de updates iTunes en QuickTime op dezelfde manier te verspreiden. Het is dus zeker geen onbekende tactiek, alleen valt het nu harder op.
Ik vraag me af wat dit zal worden moest iedereen dit gaan toepassen. Hoeveel gratis programma's heeft Adobe niet dat ze kunnen slijten via deze manier.
^ Reactie #4 geschreven door Stefanie P op dinsdag 25 maart 2008 om 19:24:34.
Stefanie P's avatar
Multiviteit: 58
dreams are so beautiful ^^
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
ja gisteren had ik ook zo'n update-aanvraag gekregen met dat van safari erbij. ik heb het dan wel gedownload maar ik vond het ook al zo raar dat ze daar ineens een nieuwe browser aan toevoegen om dat mee te downloaden (ik wist zelf niet eens dat het om een nieuwe browser ging voor ik het had gedownload :/) . ik had al een paar keer daarvoor die aanvraag genegeerd maar die update bleef maar continu verschijnen.
Ik ga Safari uiteindelijk toch verwijderen :)
Love is a sign from the heavens that you are here for a reason (l) Gwen
Mijn Blogspot
^ Reactie #5 geschreven door Wheeldigger op dinsdag 25 maart 2008 om 19:33:43.
Wheeldigger's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid

Dixit

Apple brengt Safari 3.1 uit
Apple introduceert Safari 3.1, de snelste browser ter wereld voor Mac en Windows-pc's. Safari laadt webpagina's 1,9 maal sneller dan IE 7 en 1,7 maal sneller dan Firefox 2. Bovendien voert Safari JavaScript tot zesmaal sneller uit dan andere browsers en is Safari de eerste browser die ondersteuning biedt voor de allernieuwste innovatieve webstandaarden die nodig zijn voor de nieuwste volledig interactieve Web 2.0-toepassingen.

Opera; 12 mb
Firefox; 19 mb
Netscape; 24 mb
Safari; 63 mb!!!!
Krijg je er ook nog een Itunes van 73 mb bij......
^ Reactie #6 geschreven door SMG op dinsdag 25 maart 2008 om 19:41:32.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Hier is de installer van Safari toch 'maar' 19MB groot.
Op de afbeelding bij het eerste bericht staat hij ook op 22MB en op de site van Apple staat hij op 15,6MB ...

WTF, kunnen ze niet 1 grootte nemen? tja, het zal blijkbaar voor iedereen think different zijn :p

Safari zelf is niet zo'n slechte browser. Alleen start het de downloads automatisch wat wel vreselijk irritant is... Ook zijn de mogelijkheden er niet zo bijster groot mee.
Hier staat hij alleen ge´nstalleerd om als testdoel.
^ Reactie #7 geschreven door Wheeldigger op dinsdag 25 maart 2008 om 23:30:44.
Wheeldigger's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Voila, niet dat ik lieg hŔ ;)

Bijlage: c4fa4fdf1f875593adb9676684fffb72.jpg
^ Reactie #8 geschreven door SMG op woensdag 26 maart 2008 om 00:10:53.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ik zei nooit dat je loog, hoewel ik niet echt wist dat je het om dat cijfer had. Ik had het over de downloadgrootte ;)
Wat die methode betreft is het toch maar een zeer slechte manier om te zien hoe groot een programma is. Als ik het bekijk neemt Firefox maar 19,11MB in beslag terwijl ik er toch 40MB bij opgooi vanwege extensies (die eigenlijk ook moeten laden bij het opstarten).

Vraag mij nu niet wat er daar allemaal inzit bij Safari, maar hij werkt wel snel. Maar of ie sneller is dan Opera weet ik nog niet zo direct.
^ Reactie #9 geschreven door Wheeldigger op woensdag 26 maart 2008 om 00:29:36.
Wheeldigger's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Geen idee hoe groot IE (bij mij 6) is, daar zit XP ingebakken (of was het andersom?)
Nu heb ik al 5 verschillende browsers... leuk, die concurrentie :D

Maar goed, back on topic; velen zullen het feit hekelen dat er bij updates of nieuwe install van het internet nogal eens wat extra meekomt, al dan niet gewenst...
Zie net weer een java-update opkomen, eens kijken wat me dat gaat geven.
Moest ik voorlopig niet meer online zijn, dan zat er gratis een virus bij :D
^ Reactie #10 geschreven door SMG op woensdag 26 maart 2008 om 00:51:07.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Velen zeggen dat MS hetzelfde doet door Windows mee te verschepen met o.a. Media Player. In theorie is dit wel waar mee ik vind het niet echt een hekelpunt.
Een basis besturingssysteem moet toch op z'n minst een muziekbestand kunnen afspelen. In de tijd van vandaag is dit toch een basispunt (net als een webbrowser, adresboek, email client, tekstverwerker, ...).

Het is vooral de concurrentie die daar iets op tegen heeft. Als MS dat doet is het een monopolie dat ze uitbuiten en worden ze gedwongen een 'n' versie te maken zonder Media Player. Als Ubuntu overladen wordt met zeer veel software, Apple met zeer veel video bewerkingssprogramma's is er geen kat die er om kijkt.
Ik geef eerlijk toe dat MS hiermee zijn positie in de markt vergroot door zulke dingen al basis in het OS te zetten, vele mensen denken immers: als het er al in zit waarom dan iets anders zoeken. Maar hoe hoog zal de drempel wel niet worden moest je beginnen met een kaal besturingssysteem zonder iets erop.
Het is dan verder ook niet echt de bedoeling om bij het opstarten van een bijvoorbeeld Windows een giga wizard te zien met:
  • Welke browser wilt u gebruiken
  • Welke media speler wilt u gebruiken
  • Welke zoekmachine wilt u gebruiken
  • Welke tekstverwerker wilt u gebruiken
  • ...
Ik zou er persoonlijk gek van worden. Een beginnende gebruiker zal dan ook niet waarop te drukken want die zal denken Firefox, wat voor een beest is da... Goede software moet helaas gezocht worden en het is spijtig maar de beste software voor dat werk staat daarom niet altijd op je PC. Het zomaar op elke PC zetten en denken dat de gebruiker het wel goed zal vinden is afschuwelijk.

De gewone gebruiker moet volgens mij 'onderwezen' worden voor het gebruik van IT. Men moet deze personen bijsturen door de basis dingen bij te leren, want er zijn zoveel verraderlijke dingen op het internet.

Randinformatie

Ik kijk er al naar uit, ergens in april ga ik een infosessie mogen geven aan onze verpleegsters over spoofing :p Dit wordt leuk :D
Dit is eigenlijk iets wat iedereen een beetje nodig heeft om veilig en met plezier met een PC te kunnen werken/spelen/communiceren/...
^ Reactie #11 geschreven door SMG op donderdag 27 maart 2008 om 17:29:38.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Nog een ander grappig iets is dat Safari zelf nog eens niet op de PC mag ge´nstalleerd worden :p

Dixit

Apple verbiedt Windows-gebruikers Safari te gebruiken
donderdag 27 maart 2008 17:25
De nieuwste versie van Safari mag volgens de gebruikersovereenkomst alleen op Apple-computers ge´nstalleerd worden. De miljoenen iTunes-gebruikers die de Windows-versie automatisch ontvingen, zouden daardoor in overtreding zijn.

Apple heeft met versie 3.1 van zijn browser Safari een kleine fout in zijn eula gemaakt: de software mag volgens de tekst alleen 'op computers die voorzien zijn van een Apple-label' gebruikt worden. Ook mag van Safari slechts ÚÚn kopie voor backupdoeleinden gemaakt worden. In tegenstelling tot de bŔta's die aan versie 3.1 vooraf gingen, mag de jongste versie niet op een netwerk geplaatst worden zodat meerdere computers er gebruik van kunnen maken. Het gebruik van Apple-software met het doel wapens te ontwikkelen, te ontwerpen of te produceren is overigens nog onverminderd van kracht.

Apple kwam al eerder in opspraak over zijn update voor Safari: het 'andersdenkende' bedrijf besloot Safari 3.1 via een update van iTunes aan de man te brengen. Mozilla-topman Lilly stelde op zijn blog dat dergelijke praktijken de veiligheid van internet in het geding brengen en het vertrouwen van consumenten in softwareproducenten mogelijk ondermijnt.

Afbeeldingen van deze kleine blunder zijn te vinden op de bronpagina ;)
Bron: Tweakers.net
^ Reactie #12 geschreven door Wheeldigger op donderdag 27 maart 2008 om 18:02:23.
Wheeldigger's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid

Dixit

Het gebruik van Apple-software met het doel wapens te ontwikkelen, te ontwerpen of te produceren is overigens nog onverminderd van kracht.

Ik vond al geen optie bij Microsoft om wat geschut te maken, nu weet ik welke software ik nodig heb :D

Dixit

De miljoenen iTunes-gebruikers die de Windows-versie automatisch ontvingen, zouden daardoor in overtreding zijn.

Nee, de fout is niet door de gebruiker gemaakt, maar door de verdeler.
Moest het leger plots aan iedereen wapens uitdelen/opdringen (waarschijnlijk ontworpen en geproduceerd met Apple software) en later typt iemand in een kamertje achteraf dat het alleen voor militairen bedoeld was, en niet voor burgers, ga je dan de burgers verantwoordelijk stellen?
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 48.7 % door Wheeldigger op donderdag 27 maart 2008 om 18:08:01.
^ Reactie #13 geschreven door Wheeldigger op vrijdag 14 november 2008 om 23:20:17.
Wheeldigger's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Safari update biedt beveiliging tegen frauduleuze websites

Apple heeft Safari 3.2 uitgebracht. Naast bugfixes en betere beveiliging biedt deze versie ook bescherming tegen frauduleuze websites.

In de beveiligingsvoorkeuren is nu aan te geven dat de browser een waarschuwing moet geven als men een frauduleuze website bezoekt.

Apple maakt hiervoor gebruik van een online database zodat de browser altijd up-to-date informatie bevat over welke websites mogelijk frauduleus zijn, zoals nepsites van banken of betaalbedrijven.

De meeste verbeteringen op gebied van beveiliging in deze nieuwe versie zijn van toepassing op Windows XP en Vista.

De update is beschikbaar voor Windows, Mac OS X 10.4 en Mac OS X 10.5 via het Software Update programma.

Bronnen;
Macwereld
Apple downloads
^ Reactie #14 geschreven door SMG op zaterdag 15 november 2008 om 10:43:07.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Eindelijk is Apple doet Apple mee met een phishing filter in hun browser. Firefox, Opera en zelfs Internet Explorer 7 was hun voor ;)
En ook zij maken surfen een stukje privacy gevoeliger door elke website waar je naar surft door te sturen naar het hoofdkwartier van Apple. Wil je dat niet, neem dan Opera of Firefox. Deze browser sturen de lijst naar jou PC toe zodat de browser met die lijst kan bepalen of de site gevaarlijk is.
Schoonheid komt zeker niet met veiligheid :D
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 0.1 % door SMG op zaterdag 15 november 2008 om 10:50:43.
  • Pagina
  • 1 van 1
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten