Multidesk.be » Forums » Unix/Linux » Ubuntu Studio via Wubi (gesloten)

Helpinformatie
Dit onderwerp werd gesloten.
Het is bijgevolg niet mogelijk er nog op te reageren.
  • Pagina
  • 1 van 1
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Danny- op zaterdag 23 februari 2008 om 14:08:45.
Danny-'s avatar
Multiviteit: 1209
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid

http://www.onetonnemusic.com/mt-static/archives/ubuntu_studio_logo.gif

Hallo,

Ik wil Ubuntu Studio gaan installeren naast mijn huidige windows vista besturingssyteem.
Dit kan namelijk via het gratis programmaatje Wubi, dan hoef je hem niet via cd uit te voeren maar installeert het programmaatje Wubi automatisch als exe bestand het Ubuntu pakket naar keuze, en kan ik een willekeurige Ubuntu versie naast mij Vista besturingssysteem draaien. (ZONDER viritual PC of zoiets)

http://www.webnostra.com/wp-content/uploads/2007/05/logowubi.jpg

Nu wil ik daar dus graag Ubuntu Studio op gaan zetten via Wubi, omdat daar ook grafische programma's bijzitten, en dit doe ik nog al graag.

Bekijk de website maar eens van Ubuntu Studio dan zul je zien wat ik bedoel:
www.ubuntustudio.com

Dit is het programmaatje Wubi wat ik bedoel: www.wubi-installer.org

Maar nu is mijn vraag:

Hebben jullie ervaringen met dit besturingssysteem of is Ubuntu zelf beter?
Laat maar even weten.

Ik ben namelijk nog helemaal niet zo bekend met Linux, maar het lijkt me leuk om als afwisseling voor Vista te gebruiken, vooral ook door de leuke 3d desktop/animatie's die je in Vista home basic niet hebt helaas!
Greetz
Danny
^ Reactie #1 geschreven door SMG op zaterdag 23 februari 2008 om 15:34:12.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ik heb er eigenlijk nog nooit van gehoord. Het lijkt me wel iets maar ik zie zeer weinig verschil met een virtuele omgeving. Het heeft alle kenmerken van een virtuele omgeving dus zonder virtual PC ed is het niet, het is gewoon een andere naam.

Wat je vraag betreft, is het nogal onduidelijk. Of is Ubuntu zelf beter? Of je het nu draait op die manier, virtueel of als default OS. Het is en blijft Ubuntu.
Als je het via Wubi draait denk ik dat het beter geoptimaliseerd is voor Ubuntu zelf. Indien je het virtueel draait zal je je niet mogen verwachten aan grafische effecten ofzo maar is het wel de veiligste vorm. De laatste (als default OS) is het snelste maar het maakt de overstap wat moeilijker (je zit immers in Ubuntu zelf).
Maar zoals je zegt, het is eens leuk voor afwisselingen (en eventueel een switch te overwegen). Ook is het handig als je bijvoorbeeld een bepaald programma graag op Ubuntu hebt maar waar het niet beschikbaar is voor Windows.

Natuurlijk niet vergeten of je nu Ubuntu virtueel of via Wubi draait, het is en blijft zeer zwaar voor je computers. Normaal gezien zijn virtuele omgevingen voor gevorderde gebruikers die programmeren, netwerkbeheerders die meerdere servers op 1 krachtige computers zetten, ... Die hebben dan ook zeer zeer krachtige computer die virtuele computers met gemak aan kunnen.
^ Reactie #2 geschreven door thekid op zondag 24 februari 2008 om 01:32:16.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid

Dixit

Dixit SMG op 23/02/2008 15:34:12:

Ik heb er eigenlijk nog nooit van gehoord. Het lijkt me wel iets maar ik zie zeer weinig verschil met een virtuele omgeving. Het heeft alle kenmerken van een virtuele omgeving dus zonder virtual PC ed is het niet, het is gewoon een andere naam.

even op de FAQ gekeken, dat zag er in orde uit ;)

Dixit

Wubi Internals

How does Wubi work?

Wubi adds an entry to the Windows boot menu which allows you to run Linux. Ubuntu is installed within a file in the windows file system (c:\wubi\disks\system.virtual.disk), this file is seen by Linux as a real hard disk.

Is this running Ubuntu within a virtual environment or something similar?

No. This is a real installation, the only difference is that Ubuntu is installed within a file as opposed to being installed within its own partition. Thus we spare you the trouble to create a free partition for Ubuntu. And we spare you the trouble to have to burn a CD-Rom.

En volgens hen hangt de performantie af van verschillende mogelijkheden:
- staat wubi als file ge´nstalleerd, iets trager (ook afhandelijk van de fragmentatie van de windows schijf), de rest heeft een identieke werksnelheid
- eenmaal naar een LVPM partitie overgezet zou deze identiek dezelfde snelheid moeten hebben als een een standaard installatie op een andere manier

meer vragen
RTM
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #3 geschreven door een gast op donderdag 27 maart 2008 om 14:05:23.
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
tis GEEN virtualistatie!
De *buntu draait gewoon op je systeem, die file wordt gemount als filesystem
  • Pagina
  • 1 van 1
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie