Multidesk.be » Forums » Processor, moederbord en geheugen » Welke laptop?

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Spiedigonzales op woensdag 18 juli 2007 om 17:41:38.
Spiedigonzales heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 7
Zopas dit forum ontdekt; en ik zit ook met dezelfde, prangende vraag: Welke laptop kiezen ???
Ik ben dus van plan om zeer binnenkort tot een aanschaf over te gaan, maar door de bomen zie ik het bos niet meer staan... En ik heb helemaal geen ervaring met laptops: nog nooit mee gewerkt.
Tot nu toe dus steeds braafjes achter een desktop (trouwens zelf in elkaar gestoken) en 17' tft plaats genomen.

Waarvoor moet de laptop dienen ? Zeker geen games, wel hoofdzakelijk tekstverwerking, en ik zou er ook graag Fotoshop op draaien. Bijkomend internetten, en misschien eens een DVD'tje bekijken...

Hoe krachtig moet ik de processor kiezen voor dergelijke toepassingen ?
Welk scherm is het meest geschikt voor tekstverwerking: 15 of 17 ' (ben ook niet meer van de jongste) ?

Ik had voornamelijk het merk MSI in het vizier: steeds een numeriek keypad voor bovenvernoemde schermgrootte's en over het algemeen goede kritieken.
Zo bvb. de MSI VR600: 15,4', Celeron m430, 1Gb RAM, geen aparte videokaart.
Is dit voldoende of moet ik een trapje hoger gaan ? Duo Core ?

Alvast bedankt voor julie reacties.

Opmerking van de crew

Dit onderwerp is het verlengstuk van een nieuwe gelijkaardige vraag uit dit onderwerp.
SMG
^ Reactie #1 geschreven door Martijn op woensdag 18 juli 2007 om 19:47:08.
Martijn heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 13785
Beheerder
Het is zo dat, als je photoshop draait en wil gaan tekstverwerken, je een beetje de twee uitersten hebt. De laptop op zich is niet slecht; enkel zou ik 2 GB RAM nemen, zeker naar Vista toe. Kijk dus ook of je Windows Vista standaard meegeleverd krijgt (tenzij je dat niet wil natuurlijk).

Hou er ook rekening mee dat, wanneer je een groter scherm neemt, het gewicht ook toeneemt. Eenmaal je gewoon bent om te werken op een bepaald scherm, is het doorgaans niet zo dat je spijt hebt dat het "te klein" is; je kan er altijd nog een extra scherm naast plaatsen moest je meer ruimte nodig hebben ;).
Met vriendelijke groeten,
Martijn Wouters
^ Reactie #2 geschreven door Simon op woensdag 18 juli 2007 om 23:47:36.
Simon's avatar
Multiviteit: 3742
De grootte van je scherm maakt voor tekstverwerking niet echt veel uit. Voor photoshop daarentegen kan het soms handig zijn dat je een iets groter scherm hebt.

Je RAM zou inderdaad wel wat hoger mogen. Photoshop is nogal zwaar en als je dan nog eens vista (vreet RAM) wil laten draaien zal je nog moeilijkheden krijgen.

Een videokaart (moet niet perse zwaar zijn) is ook nog wel een handige extra. Bij photoshop kan het nog handig zijn. Zeker als je gebruikt wilt maken van de 3D-mogelijkheden die photoshop CS3 heeft :).
^ Reactie #3 geschreven door Suriv op donderdag 19 juli 2007 om 09:35:45.
Suriv's avatar
Multiviteit: 7607
Moderator
Vista werkt ook zwaarder op je grafische kaart dan XP: in XP werden alle vensters gerendered door je CPU, in Vista door je GPU.

Nu soit, Vista zal er standaard opstaan, als je wil kan je altijd "downgraden" naar XP ;).
^ Reactie #4 geschreven door SMG op donderdag 19 juli 2007 om 09:46:10.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Even bij vermelden, als je Photoshop CS2 hebt is het best dat je geen Vista neemt. Er zijn nogal gekende problemen met de CS2 versie op Vista, een upgrade naar CS3 is dan nodig (en niet echt goedkoop).
Er zijn PC leveranciers die nog XP aanbieden. Je moet ze enkel nog vinden ;) Dell, Lenovo, ... geven nog XP als keuze bij hun zwaardere systemen. Andere leveranciers geven XP helemaal niet meer (toch zeker niet bij hun krachtpatsers).
^ Reactie #5 geschreven door Spiedigonzales op vrijdag 20 juli 2007 om 13:14:41.
Bij Backoffice heb ik een HP NX9420 aan een wel zeer interessante prijs gezien; bovendien staat er XP Pro op :P
Bij de details staat er bij dat dat hij van Frankrijk komt; dus neem ik aan dat er een azerty knoppenwinkel op staat. Vermits ik zelf ook Windows XP Pro in huis heb, zou dat dus geen problemen mogen geven om alles te (her)installeren ???

Of heb ik enkele Boa-Constrictors onder het gras over het hoofd gezien (blush)?

Opmerking van de crew

Gast = Spiedigonzales
SMG
^ Reactie #6 geschreven door SMG op vrijdag 20 juli 2007 om 13:21:48.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Normaal gezien zou dit geen problemen mogen geven.
Maar ik snap niet wat je bedoeld met

Dixit

bovendien staat er XP Pro op :P
... Vermits ik zelf ook Windows XP Pro in huis heb, zou dat dus geen problemen mogen geven om alles te (her)installeren ???

Waarom zou je een PC willen formatteren als hij pas nieuw is?
^ Reactie #7 geschreven door Spiedigonzales op vrijdag 20 juli 2007 om 14:42:10.
Vermits ie uit Frankrijk komt, zijn de geïnstalleerde programma's in de taal van Molière.
Met een handleiding in het frans heb ik geen probleem, maar als ik op de PC werk, doe ik dat toch liever met nederlandstalige/engelstalige software. (die fransen hebben toch wel soms eigenaardige uitdrukkingen(bonk)).

De prijs van het beest: 849,63 € i.p.v. > 2000 € (BTW incl.)

Ondertussen antwoord gekregen van Backoffice op mijn vraag omtrent azerty of qwerty: 't is wel degelijk een azerty klavier.(thumbsup)

Is dit een koopje ? Ik vind het wel vreemd dat zo'n laptop hier aan zo'n prijs wordt aangeboden...
^ Reactie #8 geschreven door thekid op woensdag 24 juni 2015 om 16:58:03.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator

Opmerking van de crew

Eén of meerdere berichten werden thuisgebracht in een nieuw onderwerp zodoende alles overzichtelijk te houden. Dat nieuwe onderwerp kan je hier terugvinden.
thekid
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen