Multidesk.be » Forums » Debatten en discussies » vrijheid van menings uiting

• RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door dommelschaap op donderdag 7 juni 2007 om 07:29:56.
dommelschaap's avatar
Multiviteit: 110
the one and only
de enige echte
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Is het niet zo dat je je mening vrij mag uiten zonder dat je iemand beledigd?

En aangezien god geen persoon is zou je die best in een vloek mogen betrekken.
Zeg dit omdat het ook onmogelijk is om god aan te klagen. en in veel gevallen is het er gewoon ingebakken bij de mensen. net zoals sommige verwijzingen naar ziektes en aandoeningen.

Graag jullie mening zonder een al te snel lock van de crew
^ Reactie #1 geschreven door SMG op donderdag 7 juni 2007 om 08:58:19.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Waarom een lock? Is toch een mooie discussie.

Naar mijn weten mag het om je mening te uiten, hoewel dit in vele landen toch wel wordt afgeraden.
In China mag het zeker niet, in vele landen mag je alles maar enkel sommige dingen niet.

Wat je zegt over God beledigen zou ik toch mee oppassen. Als je sommige mensen hun geloof beledigd, dan beledig je soms hen ook. Ik kijk bvb naar de cartoons. Hoeveel cartoons zijn er niet geweest over het Christendom? Hoe vaak zouden dan al rellen geweest zijn?
^ Reactie #2 geschreven door Hunter op donderdag 7 juni 2007 om 09:34:33.
Hunter's avatar
Multiviteit: 337
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid

Dixit

Dixit SMG op 07/06/2007 08:58:19:
Wat je zegt over God beledigen zou ik toch mee oppassen. Als je sommige mensen hun geloof beledigd, dan beledig je soms hen ook. Ik kijk bvb naar de cartoons. Hoeveel cartoons zijn er niet geweest over het Christendom? Hoe vaak zouden dan al rellen geweest zijn?

Ik vind als je kunt lachen met zo van die godsdienstige moppen dan toon je eigenlijk dat je als gelovige sterk staat. Aangezien je zekerheid hebt weet je dan dat het niet uitmaakt wat andere mensen ervan zeggen of denken. Moesten alle mensen dit kunnen waren er geen problemen op de wereld.
For Pony !
^ Reactie #3 geschreven door dommelschaap op donderdag 7 juni 2007 om 11:58:25.
dommelschaap's avatar
the one and only
de enige echte
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
ja oke maar het ging niet perse om het doelgericht beledigen of belachelijk maken. meer om termen als godverdomme enzo. en ja laten we de spaanse inquistie niet vergeten die hebben ook heel wat op hun conto staan in naam van het geloof.
^ Reactie #4 geschreven door SMG op donderdag 7 juni 2007 om 12:10:50.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Tja, eigenlijk is het voor een echt godsdienstige persoon wel smaad. Je mag niet zomaar overal zulke woorden gebruiken (en zeker niet in discussies omdat het dan een bewijs is van onmacht).
^ Reactie #5 geschreven door Dino op donderdag 7 juni 2007 om 12:33:45.
Dino heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 35
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Laten we schelden vooral niet verwarren met je mening uiten...
Dat laatste moet altijd kunnen, alhoewel het zelfs in onze 'ontwikkelde' streken nog riskant wordt zodra je hebt over onderwerpen waar geloof mee gemoeid is. En daar bedoel ik niet alleen religie mee, maar ook politieke ideologieŽn bijvoorbeeld (eerie).
^ Reactie #6 geschreven door SMG op donderdag 7 juni 2007 om 13:59:09.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ik denk eerder dat je in onze 'ontwikkelde' streken makkelijker over zulke dingen kan praten dan in minder ontwikkelde landen. Daar wordt meteen je tong afgekapt als je iets tegen hun censuur zegt (ik kijk naar China, het land met de GIGA firewall om hun land te beschermen tegen mensen die hun mening willen uiten via het internet).

Normaal gezien mag je hier in BelgiŽ je volledig mening zeggen. Dit moet wel met geoorloofde argumenten zijn, iets wat vele mensen blijkbaar niet kunnen.
^ Reactie #7 geschreven door Hunter op donderdag 7 juni 2007 om 14:07:42.
Hunter's avatar
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Dat is meestal zo de landen waar de bevolking niet voldoende geschoold zijn, vatten zullen zaken altijd verkeerd op omdat ze niet beter weten. Ze hebben nooit echt de kans gehad om kritisch opgevoed te zijn en dom zijn gehouden door hun regeringen anders zouden die in controle alle macht daar verliezen.
Zoals die zelfmoordterroristen, als ze beter geschoold zouden zijn blazen ze zich niet op. Want dan weten ze dat het niet echt iets uithaald en dat ze als middel gebruikt worden door mensen die macht willen ipv de vrede die ze zogezegd verkondigen.

Dus veel problemen kan men de wereld uit helpen door onderwijs :d
For Pony !
^ Reactie #8 geschreven door Suriv op donderdag 7 juni 2007 om 18:29:36.
Suriv's avatar
Multiviteit: 7607
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid

Randinformatie

Dixit

Dixit Hunter op 07/06/2007 14:07:42:
Dus veel problemen kan men de wereld uit helpen door onderwijs :d

Wil je macht hebben over je volk, hou ze dom... een tactiek die in de Middeleeuwen gebruikt werd.
^ Reactie #9 geschreven door Simon op donderdag 7 juni 2007 om 20:53:38.
Simon's avatar
Multiviteit: 3742
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ik vind wel dat je je mening mag uiten over bepaalde dingen, maar sommige houdt je natuurlijk beter voor jezelf. In een zwarte wijk gaan roepen dat je het soort mensen dat daar woont haat, dan komen klagen dat je er niet goed vanaf gekomen bent en om er dan goed uit te komen zeggen dat je vrij je mening mag uiten, moet je ook niet doen natuurlijk :p :). Ik bedoel gewoon dat je je mening wel mag uiten, maar dat je nog steeds moet opletten met wat je zegt. Je kan gerust zeggen dat iemand iets lelijks aanheeft bv., maar als die persoon zich gekwetst voelt, dan kan je er mee stoppen.
^ Reactie #10 geschreven door dommelschaap op donderdag 7 juni 2007 om 22:14:47.
dommelschaap's avatar
the one and only
de enige echte
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
maar aan de andere kant als een moslim predikt tegen onze maatschapij word deze al snel als terrorist gezien en kan volgens de huide wetgeving in nederland al in de gaten gehouden worden
^ Reactie #11 geschreven door Hoobastank_RML op donderdag 7 juni 2007 om 22:20:20.
Hoobastank_RML's avatar
Multiviteit: 1030
Simply the best
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
En dat vind ik maar goed ook! Weet je hoeveel macht die imams hebben daar in de moslim gebieden! 1x zeggen ff jezelf opblazen want deze westerse maatschappij zuigt en hoppaa!
The person who types this is an Idiot:D

Microsoft: You've got questions, we've got dancing paperclips!
^ Reactie #12 geschreven door Wheeldigger op vrijdag 8 juni 2007 om 01:15:21.
Wheeldigger's avatar
Multiviteit: 10173
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Hier komt dat "ongeschoold" weer om de bocht.
Iemand die daadwerkelijk de Koran heeft bestudeerd, weet dat er heel andere dingen instaan dan een "foute" imam probeert wijs te maken.
^ Reactie #13 geschreven door dommelschaap op vrijdag 8 juni 2007 om 02:43:37.
dommelschaap's avatar
the one and only
de enige echte
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
oke dan de moslim die niet predikt in een moskee de gewone ali op straat.
zou die mogen zeggen wat hem dwarszit zonder dat hij gelijk voor terrorist word uitgemaakt en z'n telefoongesprekken getapt worden
^ Reactie #14 geschreven door Suriv op vrijdag 8 juni 2007 om 07:53:04.
Suriv's avatar
Multiviteit: 7607
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid

Dixit

Dixit Hoobastank_RML op 07/06/2007 22:20:20:

En dat vind ik maar goed ook! Weet je hoeveel macht die imams hebben daar in de moslim gebieden! 1x zeggen ff jezelf opblazen want deze westerse maatschappij zuigt en hoppaa!

Dat is een totaal verkeerd beeld... Imams hebben macht, dat wil niet zeggen dat ze die gaan gebruiken, en als, moslims zijn ook mensen met verstand hť.

Dixit

Dixit dommelschaap op 08/06/2007 02:43:37:

oke dan de moslim die niet predikt in een moskee de gewone ali op straat.
zou die mogen zeggen wat hem dwarszit zonder dat hij gelijk voor terrorist word uitgemaakt en z'n telefoongesprekken getapt worden

Tja, dat is de keerzijde van de medaille van "de terroristen aan te pakken"...
^ Reactie #15 geschreven door Dino op vrijdag 8 juni 2007 om 08:35:38.
Dino heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 35
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Imams hebben inderdaad macht. De macht die de doorsnee pastoor of dominee gelukkig niet meer heeft omdat wij zoiets kennen als scheiding tussen kerk en staat (en die de Imam hier dus oook niet mag krijgen).
Ik ben het wel met jullie eens dat angst er niet voor mag zorgen dat wij hier zelf onze eigen vrijheden gaan opgeven : de telefoontap die jullie al aanhaalden, langere voorarresten zonder aanklacht, geen bier meer op vrijdag ... (:D grapje!).
^ Reactie #16 geschreven door dommelschaap op vrijdag 8 juni 2007 om 10:18:02.
dommelschaap's avatar
the one and only
de enige echte
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
he dat van dat bier is onzin wil je mij en wiel begraver zonder job zetten ofzo?

hek in de geest van het huidige onderwerp een mooi gebaar voor

-knip-

Opmerking van de crew

Als je wil dat er een (lock) op dit onderwerp komt, plaats dan vooral zoiets nog een keer...
Suriv
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 61.13 % door Suriv op vrijdag 8 juni 2007 om 18:47:15.
^ Reactie #17 geschreven door Hunter op vrijdag 8 juni 2007 om 11:06:11.
Hunter's avatar
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid

Randinformatie

Dixit

Dixit dommelschaap op 08/06/2007 10:18:02:

he dat van dat bier is onzin wil je mij en wiel begraver zonder job zetten ofzo?

ben je cafebaas, cafebezoeker of brouwer ? :p

Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 2.58 % door Hunter op vrijdag 8 juni 2007 om 11:06:42.
For Pony !
^ Reactie #18 geschreven door Wheeldigger op vrijdag 8 juni 2007 om 11:17:31.
Wheeldigger's avatar
Multiviteit: 10173
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid

Randinformatie

Lees eens in Dommelschaap en mijn profiel, zul je zien dat we operator zijn bij INBEV locatie Dommelen (Dommelsch) , en dan ook nog specifiek op afdeling Perfect Draft. http://www.inbev.com/about_inbev/1__6__21__netherlands.cfm
^ Reactie #19 geschreven door Dreams op vrijdag 8 juni 2007 om 12:16:39.
Dreams' avatar
Multiviteit: 3479
In Search of Sunrise...
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ik heb niet de hele topic gelezen, maar ik heb ook hier iets bij te voegen.

Je mag je mening uiten, maar doe het dan wel goed onderbouwt. Er zijn grenzen aan het ventileren van een mening, en je zal goed moeten opletten wanneer die is bereikt.

Voor mij apart mag je God noemen hoe dat jij die wilt noemen. Maar er zijn mensen die dit te letterlijk nemen, en beginnen ruzie te maken. Daar moet je wel even opletten.
Als er iemand over god praat of discuseert, best niets bijvoegen. Want uw mening kan niet goed uitkomen voor de tegenpartij, waardoor er een ruzie ontstaat. Als er over geloof/God e.d. wordt gediscuseerd, dan hou ik me buiten. Ik heb ook een mening, maar ik uiten die nooit. Tenzij dat er echt naar gevraagd wordt...

Oppassen op het gebied van religie, als je daar wat fouten maakt tijdens discuseren, of je zegt er iets verkeerd over, dan kan het niet goed aflopen...
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten