Multidesk.be » Forums » .Net » [C#] Monopoly spel

0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door thekid op dinsdag 29 mei 2007 om 17:22:04.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
Ben nu een viertal dagen bezig met Monopoly, wilde eens zien wat jullie van het spelontwerp vinden, en of het wel speelbaar is. Moet wel zeggen, op medium duurt het nog een tijdje, vandaag 2x gespeeld en 't was al 3u later :D

Der moeten nog een aantal dingen toegevoegd en aangepast worden (zoals bewaren & openen van een spel), en ik weet niet of ik alle juiste reglementen gebruik, 't was eerder een beetje uit het hoofd gemaakt ;)

Het spel vraagt enkel maar om gebruikersingave indien het nodig is, dus af en toe kun je wel eventjes werkloos zijn, je kan weg en weer over het speelbord gaan door de pijltjes toetsen

Esc om naar het menu te gaan, in het menu werk je met de pijltjes, er is momenteel maar 1 human player toegelaten met een maximum van 5 en minimum van 1 tegenstander. In de toekomst wordt dat aangepast naar meerdere human players

Alle reacties en kritieken zijn meer dan welkom (indien ze over het spel gaan, hé :D)

Bijlage: afcffe079500b43d89ced2037c14afc7.zip (opgelet: dit is een oude versie, onderaan in dit bericht kan je steeds een link naar de meest recente versie vinden)

nog rap even de regels meedelen:
- er kan pas aangekocht worden nadat de speler aan start is gepasseerd
- als je aan start passeert, krijg je een bonus
- je moet alle straten van 1 kleur hebben alvorens je erop kunt bouwen
- Maximaal 5 huisjes en 3 hotels kunnen er gebouwd worden
- als je een 6 werpt mag je nogmaals werpen, indien je 3x 6 werpt, vlieg je in de gevangenis voor overdreven snelheid (max. 3 beurten)
- in de gevangenis blijf je voor 3 beurten, tenzij je een 2, 4, 6 smijt, bij 2 betaal je 400 € als borgsom, bij 4 800 € en bij 6 € ben je gratis vrij.
- als je op gratis parking staat heb je kans op de jackpot, smijt je een even getal ontvang je de pot, indien< 1 betaal je de helft van de pot extra als boete, indien 3 betaal je de pot als boete, indien 5 betaal je het dubbele van de pot als boete
- alle boetes gaan naar de jackpot
- bij kans/staat kaart wordt het vermeld bij uw acties
- indien je uw boetes/huurprijzen niet meer kunt betalen, ga je failliet en worden alle straat terug aan de bank toegewezen, het spel is voor deze speler dan afgelopen
- je kan je straat verkopen aan de bank, en andere spelers kunnen deze indien gewenst overkopen (nog niet klaar voor cpu-spelers), de speler betaalt 20x het aankoopbedrag :D indien ie een even nr smijt, indien geen even nr gaat de deal niet door
- Ge kunt ook op stations en energiecentrales huisjes en hotels bouwen, alleen worden deze niet getoond!
- Als je over de Extra belasting gaat op het einde van het spel (je hoeft er niet op te staan), dan verlies je 10 % van je loon aan vadertje staat (de jackpot dus)

Meest recente versie

2 juni, 18:27: 6f5fcad7a0ed54e86bc0113d78d79945.zip
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 3.51 % door Martijn op zondag 3 juni 2007 om 11:38:47.
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #1 geschreven door SMG op dinsdag 29 mei 2007 om 18:44:22.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Het ziet er wel echt zeer indrukwekkend uit alleen duurde het 7 ronden (1 van de tegenstanders was al kapot) aleer ik echt kon spelen :-/ Ik belande constant in de gevangenis.
Het is ook best wat saai en het gaat vreselijk rap.
Je kan misschien inbouwen dat de speler zelf de stenen mag gooien, dat zal het tempo iets naar beneden halen.
^ Reactie #2 geschreven door thekid op dinsdag 29 mei 2007 om 19:28:04.
thekid's avatar
Moderator
héhé, mja, ge hebt groot gelijk, maar ik ontwikkel en speel constant en dan heb ik liefst zo weinig mogelijk interactie :D Maar 'k ga het dan zo aanpassen dat een speler dit zelf kan kiezen

Zeer indrukwekkend uitzien? :D het monopoly bord? :D
Je zou dus liever hebben dat er iets meer tijd tussen het verplaatsen van de pionnen zit? Ik zou misschien ook nog best tonen welke kaart je ontvangt als je op een kans/staat positie uitkomt, 'k ga eens ervoor kijken omdat te integreren. Er zal ook nog een update komen in het koop/verkoop/overnemen scherm, zodat je kunt zien welke straten behoren tot een andere speler, en welke nog vrij zijn (dus van de bank zijn).

Was er nog informatie die je liever had gezien, ipv dat het op het spelbord staat?
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #3 geschreven door Simon op dinsdag 29 mei 2007 om 20:03:14.
Simon's avatar
Multiviteit: 3742
Wow, het ziet er inderdaad wel indrukwekkend uit en de regels kloppen wel hoor denk ik.

Zoals SMG al zei, vind ik ook dat het nogal rap gaat, waardoor het moeilijk te volgen is, wie wat doet en wie wat niet doet. Voor ik het wist had de tegenstander al 3 perceeltjes gekocht en dat berichtenboxje (wel een mooi idee :)) toonde zoveel berichtjes dat ik niet meer mee was met het spel. Het zou inderdaad nog goed zijn om wat meer interactie te hebben als je zelf aan de beurt bent, bv. klikken om de dobbelstenen te gooien en op een knop drukken om een 'kanskaart' of 'algemeen fonds kaart' te nemen.

Ik weet niet of dat de bedoeling is, maar bij mij gaat het bord voortdurend van links naar rechts. Ik denk dat dit is, omdat die grijze kaders anders voor het spelbord staan? Dat is op zich wel goed, maar ik vind het tamelijk irritant, het bord wat verkleinen zo wel handig zijn :).

Misschien klinkt dat hierboven allemaal wel negatief, maar mijn ervaring met het spel is vooral grotendeels (thumbsup).
^ Reactie #4 geschreven door thekid op woensdag 30 mei 2007 om 01:16:34.
thekid's avatar
Moderator
Mja, ben momenteel bezig met de menselijke interactie, en ja, je hebt gelijk, het speelt wel leuker, je kan al wat hopen voor een "lucky worp", je hebt meer overzicht in het spel, ik zie het intressante erin :D

Een update zal echter voor later zijn want ik heb er nog wat bugs in zitten die ik er eerst uit wil halen.

@Simon
Dat verspringen is inderdaad normaal, dit is om de speler zijn huidige positie te tonen. Het kan zijn dat ik in de toekomst nog zal oplossen, maar momenteel blijft ie staan omdat ie nogal redelijk geintegreerd zit in het systeem. Ik zal de verplaats pion snelheid wat verlagen, en de tijd tussen het overschakelen van spelers ook wat verlagen. Een update is te verwachten, morgen ergens :D
^ Reactie #5 geschreven door Martijn op woensdag 30 mei 2007 om 07:56:53.
Martijn heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 13785
Beheerder
Zet die save en load functionaliteit er eens in, verdoen we onze tijd net iets minder hard :D.

Neen, later eens uittesten, lijkt me wel leuk!
Met vriendelijke groeten,
Martijn Wouters
^ Reactie #6 geschreven door Hunter op woensdag 30 mei 2007 om 08:48:21.
Hunter's avatar
Multiviteit: 337
Heel tof gedaan. Proficiat ;)

Alleen vind ik het wat te rap :p, geloof mij dat ik weet dat het vervelend kan zijn als het te traag gaat maar te snel is ook niet echt tof.

Als je op een bezitting komt die van jou is dan zou ik persoonlijk niet altijd dat schermpje willen zien dat het van mij is.
Menselijke interactie is ook toffer zoals de andere zeiden :p. De teksten van wie wat doet mss van iedereen bij elkaar zetten want die computer gaat zo snel dat ik nog eens niet weet wat het doet :p.

Ook mss een interface maken waar je kan bieden op de bezittingen van je tegenstander, zoals ruilen met een andere bezitting of voor geld.

Voor de rest is alles heel tof gedaan. (wat je ook mss kan doen is zorgen dat het bord helemaal op het scherm geraakt , das gewoon een schoonheidstipje ;) )
For Pony !
^ Reactie #7 geschreven door NightCreature op woensdag 30 mei 2007 om 15:55:19.
NightCreature's avatar
Multiviteit: 1196
MSc.
hier een link naar een PDF bestand van de spelregels van Monopoly als ik het goed heb zijn dit de officiele regels. De layout van de PDF is een beetje wazig maar je begint op pagina een met de laatste kolom, let op de pagina nummers
http://www.spelregels.eu/rules/monopoly/Monopoly.pdf

Dixit

Dixit Hunter op 30/05/2007 08:48:21:

Heel tof gedaan. Proficiat ;)

Alleen vind ik het wat te rap :p, geloof mij dat ik weet dat het vervelend kan zijn als het te traag gaat maar te snel is ook niet echt tof.

Als je op een bezitting komt die van jou is dan zou ik persoonlijk niet altijd dat schermpje willen zien dat het van mij is.
Menselijke interactie is ook toffer zoals de andere zeiden :p. De teksten van wie wat doet mss van iedereen bij elkaar zetten want die computer gaat zo snel dat ik nog eens niet weet wat het doet :p.

Ook mss een interface maken waar je kan bieden op de bezittingen van je tegenstander, zoals ruilen met een andere bezitting of voor geld.

Voor de rest is alles heel tof gedaan. (wat je ook mss kan doen is zorgen dat het bord helemaal op het scherm geraakt , das gewoon een schoonheidstipje ;) )

Ik ken nog een heel oud monopoly spel waarin het wel moegelijk was om te bieden op de ander zijn kaartjes was best lache. Dit gaf ook je opties tijdens een beurt op een ander scherm weer en switchte pas weer trg als je beurt voorbij was
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 67.59 % door NightCreature op woensdag 30 mei 2007 om 16:04:02.
I need thought completion.
Shaders, een beetje vreemd maar wel lekker (voor de ogen dan he)
2.83Ghz Q9550 HD4850 512MiB 4GiB 1333Mhz DDR3 RAM
http://paulintheuk.blogspot.com
FE Programmer @ Codemasters (Front End)
^ Reactie #8 geschreven door thekid op woensdag 30 mei 2007 om 15:58:15.
thekid's avatar
Moderator
Ok, een update, de Speler krijgt nu al heel wat meer werk, en tegenstand, want de tegenstanders zijn er al iets slimmer op geworden, en kunnen ook dingen overnemen naar hun eigen wens + gelukschaal.

Enfin, wijzigingen:
- Speler smijt nu bijna steeds zijn eigen dobbelsteen, enkel op de overname kans gebeurd dit niet (negatief advies is in principe oneven smijten met de teerlink)
- Speler krijgt ook te zien welke kaart hij ontvangt
- Verschillende bugs ivm kaarten opgelost en de bedragen wat realistischer gemaakt
- Aankoop van een pand is meer afhankelijk van het bedrag de cpu momenteel heeft, zodat ze zich niet zo direct kapot kopen
- Update bij aankoopscherm, je ziet nu welke de andere straten zijn, wie ze heeft en hoeveel hotels en huizen ze hebben.
- Indien de speler kapot is worden zijn bezittingen verkocht, dit gebeurde niet altijd, en is er geen menselijke speler meer, dan eindigt het spel ook
- De bewegingen zijn vertraagd, zodat je iets meer kunt volgen

@Hunter
Het kader van het eigendom komt er zodat je ook steeds de kans hebt om uw huidige pand te verkopen aan te bank (in uiterste geldnood dus).

Volgende update zal dan eerder vannacht gebeuren ;) Moet nu nog wat andere dingen doen

Bijlage: 729f3e2ec45b14980bd0f17be5dafca5.zip

*edit*

@Nightcreature, bedankt voor de link, zal het dan eens nalezen :D
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 2.8 % door thekid op woensdag 30 mei 2007 om 16:00:07.
^ Reactie #9 geschreven door SMG op woensdag 30 mei 2007 om 15:59:55.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Komt er een update om met meerdere spelers te spelen ;)
^ Reactie #10 geschreven door thekid op woensdag 30 mei 2007 om 16:02:10.
thekid's avatar
Moderator

Dixit

Dixit SMG op 30/05/2007 15:59:55:

Komt er een update om met meerdere spelers te spelen ;)

Ja, die komt er ook en is eigenlijk al volledig voorzien in de code, maar daarvoor moet ik ook het startscherm wijzigen. Dus is een minimale wijziging, 'k hoop deze door te voeren nadat load & save deftig verwerkt worden (zal ook nogal werk zijn :d)
^ Reactie #11 geschreven door Martijn op woensdag 30 mei 2007 om 17:00:56.
Beheerder
Nice;

wat handig zou zijn: een grote "log" waarbij je alle berichten kan zien; nu flitsen ze zo redelijk snel voorbij vind ik :).
Martijn Wouters
^ Reactie #12 geschreven door thekid op woensdag 30 mei 2007 om 17:20:20.
thekid's avatar
Moderator
Mja, dat ben ik nog aan het bekijken, het vereist wel wat wijzigingen maar allé, om aan de vraag van de spelers te voldoen :D

Het bieden op andere hun items kan mogelijk worden in de toekomst, maar dan moet de cpu dit ook goed kunnen verwerken, om niet teveel kunnen cheaten ;) In principe gaat dit al door overkopen, alleen is het een fixed bedrag, nl 20x de overkoopwaarde, de pc heeft me zo al verschillende keren liggen gehad :s Koop je dan de duurste straten, en de pc koopt ze over en ge moogt weer herbeginnen :D

Geen probleem met het feit dat je na het werpen slechts 3 seconden hebt om te kijken naar het resultaat? Of zou je dit liever zonder aftellen hebben, en nogmaals klikken?
^ Reactie #13 geschreven door thekid op woensdag 30 mei 2007 om 17:35:12.
thekid's avatar
Moderator
Fioeuw, 'k heb eens die reglementen bekeken. Moet zeggen, 't is mijn eigen variatie erop allesinds, of wij speelden dit anders vroeger, oftewel verwarde ik de regels wat met het bordspel "Hotel" :D

Enfin, ik zal dus "mijn" versie van de regels erin steken :D
^ Reactie #14 geschreven door Simon op woensdag 30 mei 2007 om 18:00:51.
Simon's avatar
Ik moet zeggen, die update bevalt mij :D. Er is veel meer interactie met de speler en dat maakt het veel leuker.

Ik vind het niet erg dat je maar 3 seconden kan kijken naar het resultaat van je worp, ik vind het zelfs al vrij lang, gelukkig is er een knop beschikbaar om door te gaan :).

Het is ook beter dat die pionnen iets trager bewegen, zo kan je het spel gemakkelijker volgen.

Dat tonen van die kanskaarten, straten, ... is mooi gedaan en het geeft het je gevoel dat je echt aan het spelen bent en echt ene kaart moet trekken enzo.

Doe zo verder, het wordt alleen maar beter en beter :D (thumbsup).
^ Reactie #15 geschreven door Martijn op woensdag 30 mei 2007 om 19:09:20.
Beheerder
Het is voor mij geen probleem dat wachten, kadertje gaat vanzelf ook weg. Wat je ook kan doen, is gewoon de waarde van de dobbelsteen in't midden van't scherm weergeven (knop in't midden van't spel zoals bijvoorbeeld bij sommige spellen van mens-erger-je-niet)...

Ofwel is het al een paar keer toeval geweest, ofwel niet, maar die cpu die gooit vaak hoge ogen; in de eerste ronde.

Maar een idee, maar maak het "blad" met spelers inklapbaar; ik bedoel: optie voor standaard te showen/hiden van de bar, zodat je meer van het spelbord ziet. Misschien ook een functie "speedplay" ofzoiets; de anderen hun beurten laten spelen zonder het te zien, zodat je zeer snel het spel kan spelen.

De labels in de spelersvlakken (links), waar de namen van de straten in verschijnen, zijn net iets te klein soms.

Wat is die aankoopkans? De kans dat je een hele straat kan kopen ofwat?

P.S. Hoe ben je op de spelersnamen gekomen? :P.
Martijn Wouters
^ Reactie #16 geschreven door Simon op woensdag 30 mei 2007 om 19:17:11.
Simon's avatar

Dixit

Dixit Martijn op 30/05/2007 19:09:20:

Ofwel is het al een paar keer toeval geweest, ofwel niet, maar die cpu die gooit vaak hoge ogen; in de eerste ronde.

Bij mij was het net omgekeerd, vooral lage worpen :).

Dat van dat inklapmenu kan wel handig zijn, want zoals ik al eerder aanhaalde vind ik het vrij irritant dat het spelbord verschuift. Alhoewel het nu wel minder storend is omdat het minder vlug gaat. Zo'n inklapmenu zou er dan voor zorgen dat het spelbord niet verkleint hoeft te worden, en dat bevordert dan weer het overzicht natuurlijk :).

^ Reactie #17 geschreven door Martijn op woensdag 30 mei 2007 om 19:24:18.
Beheerder
Typo gevonden: NAAM betaald, moet worden NAAM betaalt :).

Edit: Wat ook handig kan zijn: stel dat iemand failliet gaat, dat je dit moet bevestigen. Zo kan je zien wat er net "fout liep". Ook; als je een keer zes gooit, gooi je onmiddellijk opnieuw, misschien ook een korte pauze daartussen?

Edit2: nog e typotje: NAAM heeft naar de miljonairsbeurs geweest -> is naar...

Edit3: stel een speler heeft een straat met een huis, gaat failliet en jij koopt die straat achteraf, dan staat dat huis daar nog op, terwijl dat niet zou mogen (als ik me de regels, zoals ik het speelde, goed voor de geest haal).

Edit4: naast die vraag "wat is aankoopkans", de vraag "wat is dat advies bij het kopen en waarop is dat gebaseerrd? Random?".
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 10.7 % door Martijn op woensdag 30 mei 2007 om 19:43:54.
Martijn Wouters
^ Reactie #18 geschreven door thekid op woensdag 30 mei 2007 om 20:34:52.
thekid's avatar
Moderator
Oké, 'k ga de typo's straks aanpassen, dank u wel voor de taal controle :D

Van dat spelersblad, ik denk dat ik het ga oplossen door de spelersinfo op het bord zelf te schrijven, er is voldoende plaats voor (toch een maximum 5 spelers) en dan staat het nergens meer in de weg, een iets betere info over hoeveel rondes er al geweest zijn en welk speltype zal er ook bijkomen.

Nu, die aankoopkans, die gebeurt redelijk berekent :D met soms het instinct gevoel (de random die het bepaalt).
De aankoopkans is gebaseerd op:
-> hoeveel geld heeft de speler nog en hoeveel zal hij er nog moeten van uitgeven op gemiddelde basis tot aan start
-> heb ik reeds straten van 1 kleur in mijn bezit? En hoeveel andere spelers hebben al een straat van dit kleur in hun bezit
-> Wat is de aankoopwaarde van het pand (aangezien de huurprijs ermee bepaalt wordt)

En daarop maak ik dan een gemiddelde berekening met hoogste draagwaarde: hoeveel geld heeft de speler nog, en gelijke draagwaarden (een beetje minder of de vorige) voor: hoeveel kaarten heb ik al in mijn bezit, en hoeveel kaarten heeft de tegenspeler al van dit kleur

als die kans hoger is dan 75 % dan koopt de cpu het sowieso als ie genoeg geld heeft, is het hoger dan ? (weet het niet meer direct) % en is het gerandomde instinct deelbaar door 1 bep nr, dan koopt ie het, is het hoger dan ? % en is het gerandomde instinct deelbaar door 2 bep nr (5 & 3 bvb), dan koopt ie het, en dan nog een minimum percentage dat moet deelbaar zijn door een 3 tal nrs

Dat van die huizen die overschieten, da klopt, ik laat ze staan, ik zou ze inderdaad beter verwijderen, maar moeten die huizen dan ook verwijderd worden indien een speler een straat overkoopt bvb?

De random generator voor een dobbelsteen zou in principe volledig random moeten zijn, en toch een beetje speler per speler afhangen, enfin, om te verduidelijken:
- een speler heeft zijn luckynr
- op basis van deze lucky nr en de huidige datetime en de huidige spelers cash status, wordt een random r aangemaakt, deze laat dan een herhaalloop van verschillende randoms lopen, en het laatste van die getallen is dan het geworpen resultaat, tenzij er een getal gesmeten wordt die deelbaar is door 9 in de loop, in dat geval is dit de geworpen steen (enfin, ie doet een loop met random nr's tot 6000 en deelt die dan door 1000)
- de speler zijn lucky nr wordt opnieuw random gegenereert, en wordt onthouden voor de volgende beurt. Ik weet dat ik het random object in de spelersklasse kan steken, maar dan gaf ie steeds lage getallen, en ik smijt nog graag eens een 6 bvb :D (ipv 1 op 30x hoger te smijten dan 3)

De voorstellen van het spel zijn in ieder geval goedgekeurd, en ik zal zien in hoeverre ik ze kan uitwerken

De spelersnamen zijn natuurlijk gebasseerd op Futurama ;)

Ok, een updateje volgt later vanavond/vannacht, ben nog maar net thuis van mijn werk nu :D
^ Reactie #19 geschreven door thekid op donderdag 31 mei 2007 om 03:38:02.
thekid's avatar
Moderator
Update tijd
--------------
- Meerdere humanplayers mogelijk
- Bord blijft ten allen tijde volledig zichtbaar, spelersinterface is nu op het bord
- Log is nu voor alle spelers, en switched dus niet steeds. Er wordt ook accuratere informatie weergegeven
- Bij het starten van een nieuw spel kan je instellen of er speedplay gespeeld wordt (de zetten van de tegenstander worden niet getoond, enkel na iedere teerlink worp), hoeveel tijd er tussen het verplaatsen van een pion zit (in ms), hoeveel tijd er tussen het wisselen van een speler is (in ms), en de moeilijkheidsgraad, je kan ook volledig zonder cpu spelen met enkel menselijke spelers
- Nieuwe toevoeging aan spelersinfo, je kunt nu zien bij de speler welke straten ze hebben en hoeveel van de straten, om het ietwat overzichtelijker te houden

*Komt nog*
- Spellingupdates :D
- Bewaren en openen van een spel
- Highscores

Die updates zullen echter maar voor dit weekend zijn, ik ga nu nog een redelijke drukke week hebben op mijn werk

en dan nog als laatste, de setup zelve ;)

Bijlage: 11d61679349ebf5cdff4e6ff8df91eb3.zip

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen