Multidesk.be » Forums » Feedback » Reaktiesnelheid Multidesk (gesloten)

Helpinformatie
Dit onderwerp bevindt zich in het archief.
Het is bijgevolg niet mogelijk er nog op te reageren.
  • Pagina
  • 1 van 1
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door joke op maandag 7 mei 2007 om 21:23:13.
joke's avatar
Multiviteit: 2669
Morgen wordt het beter.
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ik heb de laatste weken regelmatig problemen met de reaktiesnelheid van het forum. Ik bedoel dus niet de reaktie van de gebruikers maar het systeem zelf.

De problemen doen zich niet specifiek bij de één of andere item voor, nee het gaat over heel Multidesk. Soms is het bijna ontoegankelijk. Als ik dan een tijd later terug probeer gaat het soms terug vlot.

Kan dat opgelost worden?

joke

Dochters, tot hun 16e zeuren ze om een paard en op hun 17e komen ze thuis met een ezel
^ Reactie #1 geschreven door Simon op maandag 7 mei 2007 om 21:26:53.
Simon's avatar
Multiviteit: 3742
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ik denk dat eerder wel aan de server ligt en dat er niet echt veel aan gedaan kan worden (verbeter mij als ik fout ben :)).
Bij mij is dit trouwens ook zo en ik denk dat meer leden hier last van hebben?
^ Reactie #2 geschreven door SMG op maandag 7 mei 2007 om 21:28:50.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Er zijn de laatste tijd kwaadwillige die het gemunt hebben op de server. Vrij veel requests die de server soms wat moeilijkheden bezorgt.

Dit is al wat ik er over weten, Martijn kan er meer over vertellen (als hij er is :D).
^ Reactie #3 geschreven door Wheeldigger op maandag 7 mei 2007 om 23:56:22.
Wheeldigger's avatar
Multiviteit: 10180
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ach.... denk ik terug aan die tijd, dat ik met een 286 en een 14k4 modem een file zat te downloaden via een bbs, hopende dat het wat was......
En dan nu kwaad worden dat de page-refresh van Multidesk.be wat trager gaat (mede omdat AVAST een nieuwe bibliotheek aan het halen is of zo)

Let wel dat Multidesk.be helemaal zelf geschreven is, dat er veel topics en databases zijn, dat er veel is om het ons zo gemakkelijk mogelijk te maken zonder te prutsen gelijk Microschoft ;) .... ach, het kan altijd slechter :D
^ Reactie #4 geschreven door Martijn op dinsdag 8 mei 2007 om 07:00:42.
Martijn heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 13787
Beheerder
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Het is zo dat Multidesk.be heel wat meer bezoekers heeft dan pakweg anderhalf-twee jaar geleden. De database zelf is enorm gegroeid en de requests per second zijn ook explosief gestegen. Allemaal zaken die de bereikbaarheid beïnvloeden, in negatieve zin.

Hardwarematig zou het aankopen van een nieuwe server een optie zijn, maar daar is nu momenteel nog geen budget voor voorhanden. Hetgeen waar we nu mee bezig zijn, maar wat tussendoor in de vrije momenten dient te gebeuren, is het uitvoeren van optimalisaties aan de code. Vanzelfsprekend is dit een groot karweitje, daar je elke regel code onder de loep dient te nemen en elke query op de database dient te evalueren (liggen de keys en indexen wel goed bijvoorbeeld).

Voor de algemene snelheid, hebben we hier en daar ook wat logging uitgeschakeld, voor wat dat helpen kan :). Soms heb je echter ook van die nozems die een hoop useless requests lanceren, meer dan de gemiddelde load en dat vertraagt de server. We hebben al pieken gemeten rond de 1000 gelijktijdige bezoekers (binnen een tijdspanne van 15 min), dus dat zit eigenlijk wel vrij snor. Echter als men begint met requests te zenden om te zenden, kan de performance snel in elkaar storten. Gisteren hebben we overigens nog een poging tot hacken ondekt op de server; die is echter wel succesvol tegengegaan. Zo zie je maar dat het geen wilde verhalen zijn dat Russische (en ook andere) hackers websites proberen te penetreren.

Om af te sluiten, heel kort: we doen ons best, met de middelen die we hebben en ik vind dat dat ons vrij aardig lukt momenteel :).
Met vriendelijke groeten,
Martijn Wouters
^ Reactie #5 geschreven door thekid op dinsdag 8 mei 2007 om 11:22:06.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Het heeft inderdaad eventjes wat minder geweest, maar dat is de laatste tijd toch weer verbeterd (deze week :D). Ik kan allesinds niet klagen

ik vind wel dat multidesk voor zo'n inmense website goed werkt. Niet alles ligt aan de code ook dacht ik, wij hadden vroeger ook een website op priorweb die soms onverklaarbaar traag laadde, en een minuut erna direct werkte. Het hangt er dus een beetje vanaf :D
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #6 geschreven door joke op dinsdag 8 mei 2007 om 14:16:07.
joke's avatar
Multiviteit: 2669
Morgen wordt het beter.
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Hoi,

Bedankt voor de uitleg.

Joke

Dochters, tot hun 16e zeuren ze om een paard en op hun 17e komen ze thuis met een ezel
^ Reactie #7 geschreven door Martijn op zaterdag 12 mei 2007 om 13:05:16.
Martijn heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 13787
Beheerder
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
De laatste twee weken zijn we aan het bekijken geweest wat er binnen de budgettaire grenzen mogelijk is. Een tweede nieuwe machine aanschaffen is, zoals eerder vermeld, geen optie. Priorweb (waar de huidige webserver gecoloceerd staat) heeft ons echter een uitweg geboden en afgelopen nacht hebben we een kleine interventie uitgevoerd met het oog op een verbetering in de algehele snelheid.

De database staat nu op een dedicated databasemachine, maar hierop draaien eveneens nog enkele andere databases. De configuratie van de server zou dit echter doorgaans moeten kunnen opvangen, waardoor de website merkbaar sneller zou moeten zijn op de piekmomenten. De set-up is in beperkte mate getest en zou de pieken van de afgelopen weken moeten kunnen opvangen.
Met vriendelijke groeten,
Martijn Wouters
  • Pagina
  • 1 van 1
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten