Multidesk.be » Forums » Debatten en discussies » Geweld in Games

• RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door SMG op maandag 22 januari 2007 om 13:26:49.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid

Dixit

Debat over geweld in games laait op
Mogelijk verbod in heel Europa

Als Enkele Duitse ministers en EU-commissaris Frattini hun zin krijgen, dan worden gewelddadige games in de toekomst in heel Europa verboden.

Eerder deze week berichtten we al over de bijeenkomst die onlangs in Dresden werd gehouden over eventuele restricties en een mogelijk verbod op gewelddadige videogames. Op dit congres liet de Nederlandse minister van Justitie al doorschemeren dat een Nederlands verbod op gewelddadige games in de toekomst goed mogelijk was.

EU-commissaris Franco Frattini, de Duitse minister van Binnenlandse zaken Wolfgang Schaeuble en de Duitse minister van Justitie Brigitte Zypries hebben alle aanwezige lidstaten op deze bijeenkomst aangemoedigd om "gewelddadige videogames te voorkomen en ze te verbieden".

Frattini, die bovendien eiste dat het survivalhorrorgame Rule of Rose zou worden verboden, liet weten dat hij verlangde naar een standaard waarderings- en restrictiesysteem in alle 27 aangesloten lidstaten. Hij zei: "De bescherming van onze kinderen mag geen grenzen kennen."

Er is echter een saillant detail aan Frattini's eis voor het verbod op het game Rule of Rose: Laurie Hall, de voorzitster van de British Video Standards Council heeft vorig jaar gereageerd op Frattini's uitspraken over het spel. De Video Standards Council is de officiële Britse instantie die erop toeziet dat video's en games in Engeland geen inhoud bevatten die voor kinderen ongeschikt is. Op de nieuwssite MVC staat het ongezouten commentaar van Hall op Frattini's uitspraken te lezen: "Ik heb geen idee waar de suggestie van sadomasochisme in het spel vandaan komt, noch van kinderen die ondergronds begraven worden. Al deze dingen zijn gewoon verzonnen." Hall vervolgt: "Ik zou het spel niet als gewelddadig willen omschrijven...wat meneer Frattini zegt is onzin."

De minister van Justitie Luc Frieden liet weten dat de EU actie moest ondernemen; hij zei: "De toegang tot kinderen moet worden ontzegd. We moeten sommige games verbieden." Het voorstel voor een standaard waarderingssysteem werd gesteund door Duitsland, Groot-Brittannië, Griekenland, Finland, Spanje en Frankrijk.

Bron: ZDNet.be

Geef je eigen mening, vind je zelf dat Europa het verbod op geweldadige games zomaar mag invoegen of niet.
Wat is volgens jou wel een goede methode om de verkoop van geweldadige games aan minderjarige terug te dringen?
Mag de Europese commissie zich zomaar bemoeie met deze zaak?

Hoe meer meningen hoe leuker ;)
^ Reactie #1 geschreven door WNxCyberwarmachine op maandag 22 januari 2007 om 15:00:41.
WNxCyberwarmachine's avatar
Multiviteit: 1015
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
nou, ten eerste moeten de winkels er beter op letten wie welk spel koopt.. een kind van 6 zou geen spel van 16+ mogen kopen bijv.
voor de rest vind ik het nop.. ik verveel me hier dood sinds mijn moeder shooters heeft verboden:(
dus.. ik ben er tegen:)
^ Reactie #2 geschreven door Merijn op maandag 22 januari 2007 om 15:01:10.
Merijn's avatar
Multiviteit: 300
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ik vind het allemaal een beetje overdreven.
Ok, games én films(ook niet vergeten) kunnen soms geweldadig zijn maar in hoeverre dit schadelijk is voor kinderen...
Als ze er dan toch iets willen tegen doen moeten ze die games niet verbieden maar een controle uitoefenen op de verkoop (bijv. niet aan minderjarige of zo) maar dan heb je hetzelfde probleem als bij sigarettenverkoop (Koper kan meerderjarig zijn, gebruiker minderjarig).
Volgens mij maken organisaties die toezien op geweld in films en games er een groter probleem van dan het in werkelijkheid is.

En ik denk toch dat de reactie(bijv. zelf agressief gedrag vertonen) van mensen op geweld in games en films toch aan de persoon zelf ligt ipv aan het tonen van geweld.
^ Reactie #3 geschreven door WNxCyberwarmachine op maandag 22 januari 2007 om 15:03:42.
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid

Dixit

Dixit Merijn op 22/01/2007 15:01:10:

En ik denk toch dat de reactie(bijv. zelf agressief gedrag vertonen) van mensen op geweld in games en films toch aan de persoon zelf ligt ipv aan het tonen van geweld.

of de opvoeding:P
^ Reactie #4 geschreven door Sporzafanaat op maandag 22 januari 2007 om 16:44:34.
Sporzafanaat's avatar
Multiviteit: 725
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
dien tour weer op, vind et totaal nutteloos da die manne zich met zoiets bezig houden, ipv jaren zitten te zevere over zoiets zouden ze beter de dringende problemen zoals het broeikkas-effect aanpakken.

en over geweldadige games, tja moete ze geweldadige films en tv uitzendingen ook maar meteen verbieden die vaak qua geweld véél realischtischer zijn dan een personage in een spelletje

enja, ik heb verhalen gehoord van wacko's in amerika die moorden en da soort dingen zouden gepleegd hebben op basis van een spel maar dat zijn extreme gekken die geen onderscheid kunnen maken tussen de echte wereld (de realitieit) en een video game en zon gestoorde mensen zul je altijd hebben dus door die games te verbieden ga je dat probleem echt niet oplossen.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 32 % door Sporzafanaat op maandag 22 januari 2007 om 16:47:17.
Visit: www.anderlecht-online.be
Games, news, forums and much more!

^ Reactie #5 geschreven door Dreams op maandag 22 januari 2007 om 17:10:46.
Dreams' avatar
Multiviteit: 3479
In Search of Sunrise...
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Als we geen (gewelddadige)games meer mogen spelen, ga ik weg van Europa :D

Even serieus nu...
Ik ben een heftige gamer, maar ik moet toch wel zeggen, dat sommigen mensen toch wel anders reageren door games. Dat is gewoon de waarheid. Maar verbieden van games vind ik niet direct de juiste oplossing.

Wat wel een oplossing kan zijn is, wanneer dat je een spel koopt van 16+ moet er een persoon naast je zijn die ook 16+ is. Of zelfs eventueel iemand die veel ouder is.

Volgens mij moet er een regel komen wat betreft die label, op de achterzijde van het spel.
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
^ Reactie #6 geschreven door Simon op maandag 22 januari 2007 om 17:20:18.
Simon's avatar
Multiviteit: 3742
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Er zijn nu eemaal mensen die echt zo'n dingen willen nadoen.
Maar geweldadige games zijn nu eenmaal vrij leuk, ik vind er totaal niets aan om te voetballen op de Playstation, maar shooters zijn echt de max.

Ik ben er echt absoluut tegen dat te verbieden.
Het is nu echt niet zo dat als ik COD gespeeld heb, ik een thompson zal nemen en iedereen op straat zal afknallen.

Gewoon overdreven.
^ Reactie #7 geschreven door k_a_lf op maandag 22 januari 2007 om 17:42:43.
k_a_lf's avatar
Multiviteit: 2650
INFØMAN
k_a_lf says BWAAAAAP!
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
ik vind persoonlijk ook dat het hypokriet is om geweldadige games te gaan bannen als je eens kijkt naar wat ze op tv allemaal spelen van films en zelfs series... en dan is nog de vraag waar leg je de grens? mensen neerschieten od konijnen of weet ik veel, ik wens ze veel succes...

En idd zoals voor mij al vaker is gezegd geweesrt, dat ze dan dat label van die leeftijd gewoon wat strikter opvolgen, ik kan nu wel begrijpen dat het idd niet altijd even verstandig is om iemand van 6jaar ofzo bloederige spellen te laten spelen waar het enige doel is zoveel mogelijk mensen neerschieten want op die leeftijd ben je nog niet latijd even goed in staat om de grens tss gamen en realiteit te leggen maar iemand van pakweg 16 zou dat wel moeten kunnen he(en dan bedoel ik wel onder normale omstandigheden want ok bij mensen die een mentale achterstand hebben ofzo is dat ook niet altijd het geval...)

Het begint dan allemaal met games zoals GTA en CS en dergelijke omdat daar geweld inzit, dan volgen de RPG's zoals WOW want die zijn dan weer verslavend, waar zijn we in godsnaam mee bezig dan vraag ik mij af...
Er zijn heel wat mensen, die veel weten en weinig begrijpen.
^ Reactie #8 geschreven door Dreams op maandag 22 januari 2007 om 18:44:36.
Dreams' avatar
In Search of Sunrise...
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid

Dixit

Dixit k_a_lf op 22/01/2007 17:42:43:

ik vind persoonlijk ook dat het hypokriet is om geweldadige games te gaan bannen als je eens kijkt naar wat ze op tv allemaal spelen van films en zelfs series... en dan is nog de vraag waar leg je de grens? mensen neerschieten od konijnen of weet ik veel, ik wens ze veel succes...

Ik vind dat wat jij hier zegt klopt. Als ze de games verbieden, dan moeten ze ook de films verbieden :s
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 0.09 % door Dreams op maandag 22 januari 2007 om 18:44:45.
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
^ Reactie #9 geschreven door WNxCyberwarmachine op maandag 22 januari 2007 om 18:55:05.
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
pah.. die films verbieden lijkt me lastig.. er zijn altijd mensen die downloaden amerikaanse versies maakt ook geen snot meer uit.
maja.. voor games geld hetzelfde.. alleen hebben die allemaal van die codes (:()
^ Reactie #10 geschreven door Dreams op maandag 22 januari 2007 om 18:56:36.
Dreams' avatar
In Search of Sunrise...
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Volgens mij, als ze die games verbieden, dan zal de 'Download van illegale games' rap stijgen ;)
^ Reactie #11 geschreven door WNxCyberwarmachine op maandag 22 januari 2007 om 18:59:42.
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
maar dan zit je toch nog met die codes...
ahwel... wij nederlanders/belgen zouden daar vast wel iets op bedenken.. en anders vragen we hulp aan de buurlanden.. illegale import:P
nadeel is dat het dan weer zeer duur word...
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 69.06 % door WNxCyberwarmachine op maandag 22 januari 2007 om 19:00:44.
^ Reactie #12 geschreven door k_a_lf op maandag 22 januari 2007 om 19:17:49.
k_a_lf's avatar
INFØMAN
k_a_lf says BWAAAAAP!
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
iets verbieden wat veel wordt gedaan zal er heel vaak voor zorgen dat het nog vaker wordt gedaan juist omdat het niet mag... en ik herhaal waar eindigt het dan...?
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 0.31 % door k_a_lf op maandag 22 januari 2007 om 19:18:05.
^ Reactie #13 geschreven door Fred31 op maandag 22 januari 2007 om 19:46:19.
Fred31's avatar
Multiviteit: 2519
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
dikke zever is dat !!!!
Zoals kalf al zei,als ze het gaan verbieden dan stijgt de illegale downloads voor games.
De verkopers moeten eigenlijk de paspoort van de jongeren vragen indien ze een 'gewelddadig' spel kopen.
Geef mij maar een spel waar het bloed van af druipt i.p.v. voetbal ofzo.
Die mensen die het gaan verbeiden zullen zeker veel tegenwind krijgen.
Thermaltake Armor Silver(Big Tower), Power Supply-Antec Earthwatts 650 W, Mobo ASUSMaximus HERO VII 16GB DDR3 ram, Intel i7 QUAD-CPU 4,6GHz overcl , Gigabyte HD6950-2GB GDDR5,Watercooling RESERATOR 1,
Win10 64bit pro. Laptop TOSHIBA Satellite L775-1
^ Reactie #14 geschreven door TruTh op maandag 22 januari 2007 om 19:50:19.
TruTh's avatar
Multiviteit: 773
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ik heb ook wel 16+ games (zoals GTA) (6)... (of iset zelfs 18+?)
en toch ben ik een hele brave jongen (hypocrite)
Tegen dus...:p
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 8.79 % door TruTh op maandag 22 januari 2007 om 19:51:12.
^ Reactie #15 geschreven door WNxCyberwarmachine op maandag 22 januari 2007 om 19:53:09.
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
socom was ook erg leuk toen ik het nog speelde.. en om eerlijk te zijn.. hebbik iemands kaak gebroken met zo'n beweging uit socom.. met een schep.. was een beetje erg boos:P
^ Reactie #16 geschreven door Simon op maandag 22 januari 2007 om 19:56:24.
Simon's avatar
Multiviteit: 3742
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Beter geen games meer voor jou dus.

Zoals ik al zei dat speel ik gewelddadige games, maar ook andere (Midnight Club, Eye Toy, Tony Hawk Pro Skater, SSX, ...) .
Ik zoek een beetje een middenweg :p.
^ Reactie #17 geschreven door WNxCyberwarmachine op maandag 22 januari 2007 om 19:58:55.
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
pah.. ik wou hem gwoon uitproberen... en nogmaals ik was boos en hij stond op de goeie plek in de goeie positie (6)
^ Reactie #18 geschreven door k_a_lf op maandag 22 januari 2007 om 20:13:09.
k_a_lf's avatar
INFØMAN
k_a_lf says BWAAAAAP!
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid

Randinformatie

vandaar dat ik dus zei: 16 jarigen(onder normale omstandigheden:-p)
^ Reactie #19 geschreven door pietkeun op dinsdag 23 januari 2007 om 20:16:17.
pietkeun's avatar
Multiviteit: 1088
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Geweldadige games heeft misschien ook nog zijn voordelen.
Als sommige het nodig hebben om zich af te reageren. Sport is ook een uitlaatklep.
Zonder hoeren zouden er meer verkrachtingen zijn - zegt men.
Er mag wel een validatie systeem zijn zodat men weet wat men mag verwachten als je de game koopt.;)
"Opvoeden is een nieuwe generatie proberen te vullen met de eigen vooroordelen."
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten