Multidesk.be » Forums » Debatten en discussies » De Europese commissie en Microsoft (gesloten)

Helpinformatie
Dit onderwerp bevindt zich in het archief.
Het is bijgevolg niet mogelijk er nog op te reageren.
  • Pagina
  • 1 van 1
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door SMG op woensdag 13 september 2006 om 11:41:34.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Dit is wel een beetje de moeite om te bespreken. De mensen die het IT nieuws volgen zullen weten dat de EC en Microsoft al lang als kat en hond zijn. De EC wilt niet dat Microsoft zijn monopolie misbruikt en geeft Microsoft boetes tot ze het oplossen.
Hierdoor ontstond de symbolische N versie van Windows XP (een Windows versie zonder media speler). Deze moest ervoor zorgen dat concurrerende media spelers zoals Winamp een betere vechtkans had tegen de ingebouwde speler van Microsoft. Helaas deze versie kost niet minder of niet meer dan normale versie en PC bouwsers (zoals Dell) bieden het niet aan. Ze zien er geen toekomst is. Om deze redenen is de EC zeer kwaad geworden en is de N editie amper verkocht.
Nu met de komst van Windows Vista (opvolger van Windows XP) zal Microsoft het een volwassene Firewall geven, Windows Defender (antispyware) en natuurlijk Media Player. Ook hier wringt natuurlijk een schoentje. Andere aanbieders van zowel commerciŽle als gratis te verkijgen firewall/antispyware zien het zwaard van damocles boven hun hoofd verschijnen. Zeker als je ziet dat Windows Live Onecare (compleet security suite met backup tool en optimalistatie) meteen al op nummer 2 staat in de Amerikaanse hitlijsten van meest verkochte antivirus.
Nu drijgt er een uitstel voor Vista in Europa omdat MS waarschijnlijk een nieuwe versie van hun XP-opvolger moeten klaarstomen zonder Media Speler, Firewall of antispyware.

Op naar de stellingen voor dit debat.

Dixit

Stelling 1:
Je mening over de N editie of wat een betere oplossing geweest zou kunnen zijn.

Dixit

Stelling 2:
Moet Vista uitgerust zijn met een speler, firewall en antispyware? Eveneens zijn er plannen om een testversie van Office 2007 te bundelen met Vista. Gaat dit door de beugel? Of moet er terug een N editie komen?

Dixit

Stelling 3:
Moet de Europese commissie zich met betere dingen bezig houden? Of moeten ze betere richtlijnen geven?

Mijn mening:
Stelling 1: Een windows zonder media speler noem ik geen besturingssysteem! Je moet toch een beetje media kunnen beluisteren! Ik gebruik ook winamp maar ik zou niet voor de N editie gaan omdat je Media Player vroeg of laat toch nodig hebt voor een site plugin en dan sta je daar met je N editie. Het zou natuurlijk aantrekkelijker geweest zijn als ze het voor een voordeligere prijs zouden aanbieden. Media Player is immers toch gratis te downloaden ;).
Een oplossing: Bij de eerste aanmelding van Windows de keuze geven om een andere speler te downloaden en meteen te installeren. Dit ook voor een browser.

Stelling 2: Zoals hierboven gezegt, een OS zonder speler is niets waard. Een firewall en antispyware? Ja een must! De mensen beschermen zich al zo weinig, als dit er niet in zit zullen sommige mensen nog eens niet nadenken over deze zaken.
Dat van Office is wel te ver. Een OS moet niet gevuld worden met een trial van een programma, dat er nadien afvliegt als je het toch niet moet hebben.
Een oplossing: Net zoals bij het eerste de mensen de keuze geven om bij de eerste aanmelding een keuze te geven om een andere te kopen/gratis versie.

Stelling 3: Een monopolie is in Microsoft zijn geval zeer moeilijk om te breken. Microsoft doet er ook wel iets aan om het te behouden maar het zijn nog altijd de mensen die er altijd voor kiezen. Natuurlijk is Microsoft zijn invloed op de mensen (te) groot. Sommige mensen redeneren: wie kan er het beste mijn Windows beschermen dat de maker van Windows zelf. Hierbij hebben ze natuurlijk voor een stukje gelijk. Windows Defender draait zeer vlot en laat amper iets door.
De EC moet zich er bezig mee houden maar moet MS wel betere richtlijnen geven. Het gaat hier om enorme boetes en het enige wat de EC zegt is dat ze hun monopolie minder mogen benutten.
Het komt er op neer dat je moeilijk een OS kan bundelen met NIETS. Kijk naar Linux, dat is gebundeld met ongeveer 2500 verschillende programma's (allemaal gratis) en toch breekt het niet door in de desktop wereld!

Zo nu aan jullie, mensen die minder op de hoogte zijn van de IT zijn zeker ook welkom! Zo komen er meer visies om deze discussie te voeden.
^ Reactie #1 geschreven door thekid op woensdag 13 september 2006 om 11:55:18.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ja, maar 't is wel een beetje beperkt waarom het EC boetes geeft aan microsoft wi :D

't gaat zeker niet enkel en alleen over de mediaspeler, maar ook over het meer vrijgeven van broncode, dat de concurrentie tenminste een eerlijke kans krijgt om producten van dezelfde "kwaliteit" te maken als mediaspeler. Het aandringen van de EC heeft trouwens geleid naar de nieuwe documentstandaard van microsoft die volledig opensource is, dus is er wel al iets positiefs van gekomen...

Persoonlijk vind ik 2 keuzes:
- Enkel OS, laat de keus aan de consument om zelf zijn programma's erop te plaatsen, maak het pakket goedkoper
- Gebundeld met software van microsoft, maar dan moeten ze ook gelijkaardige gratis programma's gaan bundelen (bvb: Mediaspelers -> VLC & Window Media Player / Surfen -> Internet explorer & Firefox, ...)

ik vind persoonlijk dat de EC dat goed doet. Microsoft geniet van de opensource van linux (al verscheidene onderdelen in het besturingsysteem die overgenomen zijn geweest door microsoft vanuit een linux), maar probeert ook direct alle concurrenten uit te schakelen. Het enige juiste is dat microsoft wordt opgedeeld in Microsoft OS bedrijf, en Microsoft Applications bedrijf. En dat de applicaties appart moeten verkocht worden, of appart verdeeld. De concurrentie zou allesinds weer groeien :D
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #2 geschreven door Dreams op woensdag 13 september 2006 om 12:40:28.
Dreams' avatar
Multiviteit: 3479
In Search of Sunrise...
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ik snap niet echt waarom dat ze boetes krijgen. Dat MS een media player meegeeft is toch gewoon weg om hun product te laten zien wat het kan, of goed is of niet. Spijtig dat Winamp zich niet voldoende kan laten zien dat die even goed zijn. Het is nu eenmaal zo. Dit is een buisiness wereld. Alles gaat om geld. Een N editie vind ik belachelijk. Of wel snap ik iets niet, of wel is het meest domme ding dat ik gezien heb. Een firma die een program mee levert, maar de concurrenten geen kans bied om hun producten ook te laten zien, dat die daarvoor een boete krijgen. Snap ik niet echt.

En wat betreft stelling 2. Zo van die firwal toestanden vind ik persoonlijk noodzakelijk. Want, pak nu als voorbeeld van de komst van SP2. Ik had een paar weke geleden op m'n andere pc een standaard xp professional geinstalleerd. Ik ga eens op het net, constant pop-ups, spyware komt er zeer gemakkelijk door en bla bla bla. Ik vond dat heel raar want was het al gewoon met m'n andere pc die WEL SP2 had. Die me dus constant beveilgde, had daar geen last van pop-ups.

Stelling 3:
Weet amper wat die zin betekent.
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
^ Reactie #3 geschreven door SMG op woensdag 13 september 2006 om 13:06:37.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Stelling 3 komt eigenlijk met dit artikel. MS vindt het onnozel om terug een Vista N editie maken als niemand het koopt. Het is tijdrovend en voor niets nodig. Ze zillen weten van de EC WAT zij precies willen zonder rond de pot te draaien.
^ Reactie #4 geschreven door SMG op vrijdag 13 oktober 2006 om 19:53:46.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Het is dus uiteindelijk een beetje beslist wat het zal worden: ZDNet.be.

Kort:
  • Het beveiligingscentrum zal automatische moeten afgezet kunnen worden. Zeer tof voor Symantec en McAfee want zij wilden dit wel echt. MS vondt het echter een veiligheidsrisico als andere (buiten de gebruiker zelf) het kon uit zetten.
  • Verder het XPS type (de tegenhanger van PDF van MS) moet voldoende documentatie hebben zodat andere er zelf ook gebruik van kunnen maken.
  • IE7 krijgt een toffe functie waar o.a. Google enorm blij mee zal zijn. Bij het installeren van IE7 zal de gebruiker de keuze krijgen welke zoeksite hij basis wil gebruiken. Hoe dit zal gebeuren in Vista staat er niet in maar dat ligt een beetje voor de hand. Waarschijnlijk zal je bij de eerste start een keuze krijgen.
    Hier zal Google enorm blij mee zijn zeker als je weet dat Google heeft gevraagd aan MS om dit te doen. Google heeft toe MS beloofd dit ook te doen met Firefox als zij het zouden doen met hun browser. Google heeft nu niet moeten inboeten met Firefox en toch gebeurt het. Beter kan niet :d
^ Reactie #5 geschreven door Dreams op vrijdag 13 oktober 2006 om 22:51:24.
Dreams' avatar
Multiviteit: 3479
In Search of Sunrise...
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
En wat betreft over dat de mediaplayer niet standaard meer zal geleverd worden?
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
  • Pagina
  • 1 van 1
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten