Multidesk.be » Forums » Debatten en discussies » SteunVrijeSoftware.be (gesloten)

Helpinformatie
Dit onderwerp bevindt zich in het archief.
Het is bijgevolg niet mogelijk er nog op te reageren.
  • Pagina
  • 1 van 1
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door rObkE op woensdag 18 februari 2004 om 19:51:39.
rObkE heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 3765
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Op www.steunvrijesoftware.be kun je een petitie tekenen van SP.A/Spirit om de overheid aan te moedigen meer vrije software te gebruiken:

Citaat vanop ZDNet:

Dixit

Spirit vindt dat de beperkte middelen van scholen niet moeten worden gebruikt om volgens de partij onnodige licenties bij Microsoft te kopen. "Ons onderwijs fungeert op dit ogenblik als een gratis opleidingsinstituut voor Microsoft en dat kan toch niet de bedoeling zijn", luidt de oproep die door volksvertegenwoordiger Geert Lambert wordt verspreid.

Het alternatief moet vrije software zijn, applicaties die open standaarden gebruiken, maar daarvoor niet gratis zijn. Het voordeel is daar dat er een keuze is tussen verschillende softwaremakers en dat er verschillende mensen vrijwillig aan kunnen sleutelen. Volgens Spirit is vrije software daarom meestal zelfs iets beter dan producten van Microsoft.

http://www.steunvrijesoftware.be/ :)
^ Reactie #1 geschreven door Martijn op woensdag 18 februari 2004 om 19:19:15.
Martijn heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 13785
Beheerder
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Het is een mooi ding dat er eindelijk iemand zo'n voorstel eens lanceert, de intentie is er al langer, maar ik geloof dat er pas echt reactie kwam enkele dagen terug toen dat er bekend raakte dat men een hoop nieuwe PC's wil aanschaffen en uitrusten software die betaald wordt met geld dat beter ergens anders in kan worden gestoken. Hierbij gaat het bij Multidesk.be totaal niet om het feit dat SP.A (Spirit) dit voorstel lanceert, maar gewoon om de gedachte dat er ook in BelgiŽ mensen zijn die nuchter denken en op toch al op enkele plaatsen open-source/free software willen installeren. Voorbeelden zijn er reeds, kijk maar naar Duitsland(Berlijn) en Frankrijk(Parijs); deze laatste is onderzoekt nog de mogelijkheden, terwijl in Duitsland de keuze reeds gemaakt is.
De enige drempel is nog het werken met Linux, hoewel het voor bedrijfstoepassingen reeds stabiel en geschikt is, zullen thuisgebruikers niet snel worden aangemoedigd en is Linux, op dit moment, nog niet volwassen genoeg om degelijke concurrentie te bieden aan Microsoft's Windows.
Met vriendelijke groeten,
Martijn Wouters
^ Reactie #2 geschreven door Bridge_Burner op woensdag 18 februari 2004 om 19:21:02.
Bridge_Burner heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 404
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ze zitten in de regering dus ipv petities kunnen ze misschien het leerplan aanpassen, ik kan op Hogeschool Antwerpen alle producten van Microsoft gratis gebruiken thuis en op school tegen 5 € waarborg ........ best wel gratis dus :)

trouwens door het voor iedereen gratis te maken gaat .Net helemaal Java en Windows helemaal Linux verdringen .........
^ Reactie #3 geschreven door Martijn op woensdag 18 februari 2004 om 19:26:18.
Beheerder
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ergens wel waar, maar bedenk eens dat er veel reactie is vanuit de andere richting. Ik heb zelf meegemaakt dat leerlingen dure paketten zoals Macromedia Studio MX, Autocat, etc. moeten aankopen; als hiervoor geen student licences zijn, is dit gewoon onbetaalbaar.
Langs de andere kant heb je ergens wel gelijkd at 5 euro weinig is... nuja... mij hoor je niet klagen hoor :-D
Martijn Wouters
^ Reactie #4 geschreven door rObkE op woensdag 18 februari 2004 om 19:26:24.
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
en het bespaart natuurlijk ook immens veel geld: Volgens de politieke partij bedroeg de kostprijs van de nodige MS-licenties 1.700.000 euro.

Dixit

...en is Linux, op dit moment, nog niet volwassen genoeg om degelijke concurrentie te bieden aan Microsoft's Windows...
...voor op de desktop :)

@BB: wie zij gratis maken? andere software gebruiken ja... :p
^ Reactie #5 geschreven door Martijn op woensdag 18 februari 2004 om 19:28:00.
Beheerder
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid

Dixit

rObkE schreef:
en het bespaart natuurlijk ook immens veel geld: Volgens de politieke partij bedroeg de kostprijs van de nodige MS-licenties 1.700.000 euro.

Dixit

...en is Linux, op dit moment, nog niet volwassen genoeg om degelijke concurrentie te bieden aan Microsoft's Windows...
...voor op de desktop :)

Inderdaad, da's de clue :-)
Martijn Wouters
^ Reactie #6 geschreven door Bridge_Burner op woensdag 18 februari 2004 om 19:30:27.
Bridge_Burner heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 404
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
mjah maar op de site v/d petitie leek het mij dat ze gewoon de Microsoft producten gratis willen maken

alleen al door de eerste button "Bill open your gates" :)
tzou dan "Schools use Linux" moeten zijn ť :D :D
^ Reactie #7 geschreven door Martijn op woensdag 18 februari 2004 om 19:31:41.
Beheerder
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
:-p
What's in a name (rolleyes)(nod)
Martijn Wouters
^ Reactie #8 geschreven door rObkE op woensdag 18 februari 2004 om 19:51:39.
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid

Dixit

Bridge_Burner schreef:
mjah maar op de site v/d petitie leek het mij dat ze gewoon de Microsoft producten gratis willen maken

alleen al door de eerste button "Bill open your gates" :)
tzou dan "Schools use Linux" moeten zijn ť :D :D
mja, ze willen ook dat MS meer aan de standaarden voldoet, en vrije software doet dat dan ook meer, vandaar :)
^ Reactie #9 geschreven door Didius op zondag 26 september 2004 om 22:52:51.
Didius heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 228
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ik teken dit niet, omwille van enkele argumenten

1) toekomstgericht lijkt het aanleren van vrije software niet aan te raden, aangezien weinig bedrijven echt met deze alternatieven werken.
Daarbij denk ik vooral aan administratie werk. Deze vrije software betekent dan meer bijscholing voor de werknemers.
2) het is weer niet moeilijk dat dit idee van de SP.a / Spirit ideenfabriek komt. (wat men nauwelijks zal vermelden) En iedereen mag zeggen wat men wil, maar dit ziet er toch weer uit als een publiciteitsstunt. Bovendien moeten de politici daarvoor toch geen petitie organiseren? Ze kunnen toch amendementen indienen? En erover discussieren met andere politici. Petities zijn niet betrouwbaar.
  • Pagina
  • 1 van 1
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten