Multidesk.be » Forums » Unix/Linux » Windows XP naast Ubuntu* (gesloten)

Helpinformatie
Dit onderwerp werd gesloten.
Het is bijgevolg niet mogelijk er nog op te reageren.
  • Pagina
  • [1]
  • 2
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Verjicke op woensdag 6 februari 2008 om 11:30:26.
Verjicke heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 89
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Hallo,

Ik ben sinds kort bezig met het experimenteren van Ubuntu 7.10 en zou het nu graag naast m'n Windows XP zetten als besturingssysteem. Maar hoe kan ik dit doen, als ik m'n installatie start krijg ik op een bepaald moment de volgende vraag:
Hoeveel schijfruimte wil je geven aan SDA2 ofzoiets... Is dit dan de schijfruimte voor Windows of voor Ubuntu??

Alvast bedankt,

Verjicke

Opmerking van de crew

Even je onderwerp een duidelijke titel gegeven.
Suriv
Met vriendelijke groeten,
Verjicke
^ Reactie #1 geschreven door SMG op woensdag 6 februari 2008 om 11:45:48.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Hoe krijg jij die melding ...

Om je schijf te partitioneren heb je best op je schijf 1 deel dat volledig leeg is (ongepartitioneert). Dit kan je doen via de ingebouwde Gparted in Ubuntu (live CD), verklein daar gewoon de schijf met 15GB (of meer, het valt te zien wat je met Ubuntu wilt doen ;)).
Als je dan je huidige partities hebt en een lege ruimte (ongepartitioneert) begin je met de Install wizard. Bij de vraag over de schijfruimte heb je dan een optie met gebruik de ongepartitioneerde ruimte. Kies die optie en Ubuntu zal automatisch je SWAP en andere nodige partities aanmaken.

Wel even bij vermelden dat moest je van iets niet zeker zijn, doe het dan niet! Moest je je toch vergissen, dan is er altijd wel een weg terug maar als je je vergist, doe dan verder niets meer aan de schijf (als je er dingen mee doet wordt het alleen maar moeilijker om het terug ongedaan te maken).

Indien je Ubuntu voor de eerste keer wilt leren, dan raad ik je eerder zeer sterk aan om te beginnen in een virtuele omgeving (Xubuntu: Installatie gids voor Virtual PC of PC installatie). Dit is veel veiliger en als je fouten maakt is het geen kostbare data dat je verloren kan geraken.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 7.56 % door SMG op woensdag 6 februari 2008 om 12:09:54.
^ Reactie #2 geschreven door Verjicke op woensdag 6 februari 2008 om 14:29:49.
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ik denk dat ik eerst ga beginnen met de virueele ubuntu omgeving. Maar is dit dan je Windows XP scherm dat "omgetoverd" wordt tot een Ubuntu omgeving of wat is dit juist??
Verjicke
^ Reactie #3 geschreven door SMG op woensdag 6 februari 2008 om 14:41:49.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Virtuele omgeving is een programma dat een PC nabootst, zonder effectief nog een extra PC te hebben.
Het programma geeft dus een scherm en in dat scherm draait een ander besturingssysteem volledig los van je huidig besturingssysteem. Beide gaan niet met elkaar bekvechten dus als je virtuele fouten geeft, cracht, ... heeft dit totaal geen negatieve gevolgen voor je huidig besturingssysteem of je PC.
Het programma bootst nodige hardware (zoals CPU, RAM, geluid, ...) na en 'stuurt' die door naar je huidig OS. Alles blijft dus gescheiden!

Een bijkomend voordeel is dat een virtuele PC als schijf geen echte partitie of schijf vraagt. Enkel een bestand dat de harde schijf moet voorstellen (maar dan virtueel).
Je zal hiermee dus ook geen problemen hebben met partities, bestanden die eventueel verloren kunnen gaan met het fout partitioneren, ...

Deze omgeving is dus perfect voor mensen die graag iets willen testen zonder de negatieve gevolgen ervan te dragen (nl al het bovengenoemde). Ook als je programmeur bent kan je bijvoorbeeld je eigen programma's virtueel testen en als die virtuele PC ervan cracht, geen probleem. Bij servers is dit ook handig, zo bespaart men op kosten van hardware aangezien je meerdere besturingssystemen draait op 1 PC. En nog vele andere voordelen

Helaas komt alles met een prijsje. Een virtuele machine draait dus effectief een computer (maar dan virtueel). Je kan je dus inbeelden dat je 2 of meerdere besturingssystemen draait, met de belasting er dus bij.
Als je dus nu al Windows XP draait en daarbij ga je nog Ubuntu draaien, dan kan je best wel inbeelden dat dit zwaar is (en dat je met 512MB RAM geheugen niet zal toekomen).

Om dan op je vraagt te antwoorden, nee, je Windows wordt niet plots omgetoverd tot een Linux ofzo. Je krijgt wel een scherm en daar draait Linux in (precies alsof je er een extra PC bij zet met Linux).
^ Reactie #4 geschreven door thekid op woensdag 6 februari 2008 om 14:43:55.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
je kan dit steeds eens bekijken via 2 van mijn artikels :)

ik raad Xubuntu aan in een virtuele omgeving, 't is een stuk lichter
http://www.multidesk.be/artikels/artikel/234/Xubuntu:-Installatie-gids-voor-Virtual-PC-of-PC-installatie.html

en dan een minder goed artikel over Ubuntu :)
http://www.multidesk.be/artikels/artikel/229/Ubuntu-Feisty-Fawn-installeren-op-pc-of-via-Virtualbox.html

*edit*
oeps, SMG had deze al doorgegeven, sorry :)
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 6.49 % door thekid op woensdag 6 februari 2008 om 15:39:47.
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #5 geschreven door Verjicke op woensdag 6 februari 2008 om 21:10:36.
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ik heb nu dus m'n virtueel systeem aangemaakt maar ik heb nog één vraag.
Hoeveel procent moet ik instellen tijdens de installatie van Xubuntu voor schijfruimte?? Mag ik aangezien het een 'Virtueel Systeem' is "benut de gehele schijf"kiezen of zal dit problemen opleveren voor m'n Windows XP??

Groeten,

Verjicke
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 57.31 % door Verjicke op woensdag 6 februari 2008 om 21:27:53.
Verjicke
^ Reactie #6 geschreven door thekid op woensdag 6 februari 2008 om 21:35:44.
thekid's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
bij een virtueel systeem mag je benut de gehele schijf gebruiken, dat zou ook bijna automatisch moeten voorgesteld worden...
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #7 geschreven door Verjicke op woensdag 6 februari 2008 om 21:49:18.
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Alles is in orde. Bedankt voor jullie hulp.
Dit topic mag dicht;)

Bedankt,

Verjicke
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 84.66 % door Verjicke op woensdag 6 februari 2008 om 22:36:55.
Verjicke
^ Reactie #8 geschreven door SMG op woensdag 6 februari 2008 om 22:37:13.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ik vind de error toch vrij duidelijk (alleen begrijp ik niet meteen waarom).
Hij zegt dat er te weinig RAM geheugen is, mijn vragen zijn dus:
- Hoeveel RAM geheugen heeft je computer in totaal?
- Hoeveel RAM heb je aan de virtuele gegeven?
- Welke programma's heb je verder nog open staan?
De error is er omdat de virtuele machine RAM geheugen wilt aanspreken dat niet meer beschikbaar is.
^ Reactie #9 geschreven door Verjicke op donderdag 7 februari 2008 om 16:01:16.
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ik denk dat m'n computer 200GB RAM heeft. Ik heb 256MB aan de virtueele gegeven en ik heb verder geen programma's openstaan behalve innotek VirtualBox.
Moet ik meer dan 256MB instellen??Waar vind je je RAM geheugen precies?
Groeten,

Verjicke
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 8.53 % door Verjicke op donderdag 7 februari 2008 om 16:41:04.
Verjicke
^ Reactie #10 geschreven door thekid op donderdag 7 februari 2008 om 16:47:47.
thekid's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
200GB harde schijf :)

RAM gaat meestal in volgende formaten:
512 MB
1024 MB of 1GB RAM
2048 MB of 2 GB RAM
4096 MB of 4 GB RAM

je kan ram geheugen vinden dmv rechtermuisklik op mijn computer -> eigenschappen en dan staat dit daar vermeld
^ Reactie #11 geschreven door Verjicke op donderdag 7 februari 2008 om 17:59:07.
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ow ja srry kheb me vergist. Ik heb 512MB RAM-geheugen. Hoeveel moet ik nu instellen voor m'n Virueele Pc om Ubuntu goed te laten werken?? Ik heb ondertussen even een foto genomen van hoe m'n instellingen eruit zien(zie bijlage).
Bijlage: ae80713c9217fc0949b43952ea5817d9.bmp
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 23.87 % door Verjicke op donderdag 7 februari 2008 om 18:05:18.
Verjicke
^ Reactie #12 geschreven door thekid op donderdag 7 februari 2008 om 19:31:42.
thekid's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
als het Xubuntu is, dan kan je best je gedeelde ram verlagen naar 196MB, daar moet ie ook mee werken.

Het is echter zoals SMG wel handig om eventueel eens een geheugen upgrade te overwegen, 512MB voor Virtuele pc te draaien is niet ideaal, best kijken om naar 1 of 2 GB te gaan van totale systeemgeheugen ;)
^ Reactie #13 geschreven door SMG op donderdag 7 februari 2008 om 19:48:41.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid

Dixit

Dixit Verjicke op 06/02/2008 21:49:18:

Alles is in orde. Bedankt voor jullie hulp.
Dit topic mag dicht;)

Bedankt,

Verjicke

Waar is die error plots naartoe?
Kan je een terug die schermafdruk tonen van die foutmelding die je kreeg? Je kan geuploade bijlagen terugvinden via volgende link: http://www.multidesk.be/mijn/bijlagen/

Of zijn de fouten nu weg?

Randinformatie

Het is niet de bedoeling om berichten volledig te wijzigen als je probleem plots opgelost is. Dat zorgt voor zeer veel verwarring.
Gewoon even zeggen dat het probleem zich niet meer voordoet en liefst ook de acties vermelding die je daartoe hebben geholpen.

Berichten kan je wijzigen als je iets vergeten bent om te zeggen, niet om je bericht volledig te veranderen.
^ Reactie #14 geschreven door Verjicke op donderdag 7 februari 2008 om 20:29:23.
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
De error zit terug in de bijlage. Maar op hoeveel GB moet ik m'n 'Hard Disks' zetten?? Hij staat momenteel op 3GB maar is dit te weinig?? M'n 'base memory' staat op 256MB. Genoeg??

Alvast bedankt,

Verjicke

Bijlage: 3ef7497dc1d35605952efebacaf454a2.bmp
Verjicke
^ Reactie #15 geschreven door SMG op donderdag 7 februari 2008 om 21:38:33.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid

Dixit

To run the Desktop CD (LiveCD + Install CD), you need 128 MB RAM to run or 192 MB RAM to install. The Alternate Install CD only requires you to have 64 MB RAM.

To install Xubuntu, you need 1.5 GB of free space on your hard disk.

Once installed, Xubuntu can run with 64 MB RAM, but it is strongly recommended to have at least 128 MB RAM.

Ik heb even zitten zoeken met de foutmelding en heb een eventuele oplossing gevonden. Het ligt niet echt aan het te weinig geheugen (althans niet aan het geheugen van de Virtuele PC) maar wel aan het feit dat je teveel geheugen wilt geven.
Je hebt zelf al te weinig gebeugen 512MB en daar ga je al meteen 256MB geven aan een virtuele machine. Je zou dus minder moeten geven want anders is er niets meer over voor je eigenlijke PC.

PS: een virtuele machine draaien is zoals al eens gezegd vrij zwaar! Om dus echt goed te is je computer helaas wat aan de zwakkere kant. Het zal wel werken maar zal veel soepeler werken moest je wat meer RAM geheugen hebt.
^ Reactie #16 geschreven door Verjicke op vrijdag 8 februari 2008 om 18:15:57.
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ja ik heb het nu eens ingesteld op 100MB maar de VM loopt vast wanneer het bureaublad geladen wordt, waarschijnlijk omdat 100MB te weinig is. Ik zal maar eens kijken voor een geheugen uitbreiding naar 1GB. Ik zal straks wel nog eens proberen om ze te laden maar ik vrees ervoor.
Verjicke
^ Reactie #17 geschreven door SMG op vrijdag 8 februari 2008 om 18:26:34.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Zet hem eens op 128 of 192MB.

Maar 512MB is in deze tijd wel een beetje weinig, je zal er veel meer plezier aan beleven moest je naar 1GB overstappen. RAM geheugen is nu ook niet echt duur, tenzij je nog met SDRAM geheugen zit (want dat is verouderd en kost wel veel meer dan het modernere DDR).
^ Reactie #18 geschreven door Verjicke op zaterdag 9 februari 2008 om 15:21:31.
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ik heb hem eens op 128MB gezet maar de error komt terug. Ik zal eens kijken om m'n RAM uit te breiden. Hoe kun je zien of je een DDR of een SDRAM hebt??
Verjicke
^ Reactie #19 geschreven door SMG op zaterdag 9 februari 2008 om 16:31:34.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Download CPU-z (http://www.cpuid.com/cpuz.php) kies voor de tab Memory.
Normaal gezien zou dat dan meteen zien ;)

Je hebt SD, DDR, DDR2, DDR3, RIMM en misschien nog andere rare types ;)
Bij de overgang van SD naar DDR waren en moederborden die beide ondersteunde. Dit programma zal enkel kijken wat je huidig type van RAM is. Het beste kan je het vinden in de handleiding, daar zou het altijd in moeten staan.
Als je moederbord 2 verschillende types ondersteunt bestaat de kans dat je moederbord ook beide tesamen kan draaien (echter dat is vrij uitzonderlijk, de meeste konden dit niet).
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 51.72 % door SMG op zaterdag 9 februari 2008 om 16:33:17.
  • Pagina
  • [1]
  • 2
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten