Multidesk.be » Forums » C en C++ » any tips? *C en C++

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door xander op maandag 14 januari 2008 om 16:55:46.
xander's avatar
Multiviteit: 263
ik ben waarschijnlijk de zoveelste die dit vraagt, maar ik wil C+ en C++ leren, is dev-c++ een goed programma hiervoor? en any tips qua tutorial? :)

thnx ;)

Opmerking van de crew

Even je titel wat duidelijker gemaakt, met alleen "any tips" slaat je titel kant noch wal. Een goed boek heeft ook een goede titel :)

Wheeldigger
^ Reactie #1 geschreven door thekid op maandag 14 januari 2008 om 17:03:13.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
Ja, devC++ is een goede editor, 't is wel geen Wysiwyg, daarvoor kunde de express studio versies van microsoft gebruiken

en tja, qua tutorial, da's een complexe vraag in de zin van:
- wat is je huidige programmeer niveau
- wat wil je kunnen programmeren ten latere tijde (realistisch gezien)
- wat is je doel op korte termijn

en een laatste vraagje, waarom C en C++ (schoolgebonden), er zijn talen die alles een stuk eenvoudiger maken, en nog steeds krachtig genoeg zijn voor applicaties. C/C++ ga je meestal gaan gebruiken als je applicatie echt wel heel performant moet zijn (3D,Games,Rendering,Printplaten ( C )...), voor al de rest kan je gebruik maken van C#, Java, VB.net (alhoewel dat ik dan toch C# boven VB zou kiezen)

ge moet het niet moeilijker maken dan het al is, hé :)
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #2 geschreven door xander op maandag 14 januari 2008 om 17:12:14.
xander's avatar
wel, ik wil IT gaan volgen (binnen 2 jaar pas hoor, zit int 5de middelbaar ;)) en wil dus gewoon een basisje, huidige programmeerniveau? wel laten we zeggeeeeu... 0?

wat ik wil kunnen programmeren? geen idee, ik weet absoluut nog niet precies wat ik wil doen :D
doel op korte termijn? het intressant houde zoda ik de interesse ni verlies :D
andere programeertale? ook goed just tell me wich one you'd chose :D:p
^ Reactie #3 geschreven door Simon op maandag 14 januari 2008 om 17:21:08.
Simon's avatar
Multiviteit: 3742

Dixit

Dixit xander op 14/01/2008 17:12:14:

wel, ik wil IT gaan volgen (binnen 2 jaar pas hoor, zit int 5de middelbaar ;)) en wil dus gewoon een basisje, huidige programmeerniveau? wel laten we zeggeeeeu... 0?

Volgens mij geven ze meestal Java aan de universiteiten en hogescholen (als ik me niet vergis natuurlijk). En als je programmeerniveau 0 is zou ik toch ook wel met iets makkelijkers beginnen. C is niet meteen van de gemakkelijkste talen om mee te starten :D.
Je kan misschien best eens starten met een basis OOP ;).

Als je een taal wil leren zoek je gewoon cursussen/tutorials op internet of haal je boeken uit de bibliotheek.

Hier vind je bijvoorbeeld een korte C-tutorial van wikibooks.
^ Reactie #4 geschreven door xander op maandag 14 januari 2008 om 17:23:29.
xander's avatar
allright thnx guys ;)

we zulle daar al is mee starte zeker ;):p
^ Reactie #5 geschreven door Suriv op maandag 14 januari 2008 om 18:44:42.
Suriv's avatar
Multiviteit: 7607
Moderator
Ga je met C of C++ beginnen? Ik kan je alleen maar veel moed toewensen... het is allesbehalve simpel.
^ Reactie #6 geschreven door thekid op maandag 14 januari 2008 om 19:12:53.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
Ik geef Suriv groot gelijk, en uw intenties gezien stel ik toch voor dat je rustig begint met een .net taaltje (VB.net, C#) of Java.

Beiden zijn relatief eenvoudig, kan je snel resultaat mee boeken, en zijn beperkt qua moeilijkheidsgraad (voor de normale winforms codes)

Maar probeer een plan op te stellen wat je doelen op korte termijn zijn, probeer een boek te kopen die een applicatie zal ontwikkelen en volg dat boek, zoals het hoort, en je zult bijleren en leren ontwikkelen.

Voor je aan C/C++/C#/Java heb je best een minimale kennis van OOP (Object Oriented Programming), zodat je de termen kunt volgen in de boeken, in ieder goed java / C / C# boek zullen ze steeds de basis OOP uitleggen, vind je dit niet in de inhoudsopgave, skip het maar.

Als je geen kort termijn doel zult instellen zal het jammer genoeg wel nog een tijdje duren eer er iets van komt vrees ik. Ik ben ook eerlijk, ik wilde vroeger ook steeds C++ leren, het klonk zo super, het is zo rap ivm de andere talen die toen voorhanden waren.

Wel ik kan C++ zolang het dosgebaseerd is en zo weinig mogelijk pointergericht (alhoewel dit een kwestie is van gewoonte). Ik heb uiteindelijk geleerd dat je een taal kiest naargelang je project, en dus van hoe meer talen je thuis bent des te beter je kan inschatten welke taal het snelst zou gaan voor je type applicatie.

C# is een aanrader, wil je het nog eenvoudiger kies dan vb.net
Java is evenzeer een aanrader, maar je kan je wel de vraag stellen of je dit zoveel zal kunnen gebruiken in de toekomst

als je zowel .net als java kent, zal je het verschil wel beter beginnen in te zien :)
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #7 geschreven door NightCreature op maandag 14 januari 2008 om 20:27:49.
NightCreature's avatar
Multiviteit: 1196
MSc.
C/C++ is een fijne taal, enige probleem dat deze taal heeft is dat het erg gemakkelijk is "to shoot yourself in the foot". Wat dit wil zegggen is dat voordat je aan C++ begint al een behoorlijk verstand moet hebben van hoe een compiler te werk gaat en een debugger. C++ heeft namelijk nog weleens de neiging om een foutmelding te geven op een regel waar geen fout in zit en dan moet je maar net weten dat dit wel eens een vergeten ";" in een header kan zijn of iets dergelijks.
Zoals thekid al zegt is het goed om meerdere talen te kennen, ik zelf ben begonnen met Pascal op school wat daarna op uni Delphi werd, en ja ook hier heb je pointers.
Daarna heb ik mezelf java proberen aan te leren wat een ramp was(waarna ik door een school switch er mee moest werken van school), C# is al een stuk beter en ook een taal van de toekomst denk ik.
Ik raad je aan om met C# te beginnen het is een makkelijke taal en ik vond het makkelijker om te leren dan Java.

C# laat je kennis maken met winforms dat een stuk makkelijker is om mee te programmeren dan win32 dat je in C/C++ moet gebruiken om een venster te maken. Plus in .net is er al een hoop aan standaard libraries in C/C++ zijn deze er niet altijd en moet je ze zelf maken. C/C++ worden belangrijk als je spellen wil gaan programmeren, of als je aan grote database applicaties begint die snel moeten zijn of andere grote systemen.

Als je aan spellen en echt C/C++ wil beginnen heb ik wel wat opties voor je maar stuur dan maar een pm. Eerst moet je een beetje kunnen programmeren voor je aan C/C++ begint, gaat hier voornamelijk om basis kennis.

[Sidenote]
Ff over pointers mijn persoonlijke opvatting is dat iedere programmeur pointers moet kennen en weten wanneer je ze moet gebruiken. Pointer zijn namelijk heel handig en het is een van de redenen waarom C/C++, Delphi snel zijn, vooral als je naar de assembler code kijkt. Assembler is echter enkel iets dat je moet kunnen lezen als programmeur.
[\Sidenote]
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 5.84 % door NightCreature op maandag 14 januari 2008 om 20:29:49.
I need thought completion.
Shaders, een beetje vreemd maar wel lekker (voor de ogen dan he)
2.83Ghz Q9550 HD4850 512MiB 4GiB 1333Mhz DDR3 RAM
http://paulintheuk.blogspot.com
FE Programmer @ Codemasters (Front End)
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen