Multidesk.be » Forums » Printers, scanners & plotters » Welke printer zou ik het beste kopen? (gesloten)

Helpinformatie
Dit onderwerp bevindt zich in het archief.
Het is bijgevolg niet mogelijk er nog op te reageren.
  • Pagina
  • 1 van 1
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Monotome op dinsdag 6 september 2005 om 16:01:10.
Monotome's avatar
Multiviteit: 352
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ik ben op zoek naar een niet te dure maar toch deftige printer ( wie niet trouwens :) )
Ik zou hem gebruiken om af en toe foto\'s af te drukken.
Kan iemand mij een aanraden?
^ Reactie #1 geschreven door steelgate op dinsdag 6 september 2005 om 17:02:01.
steelgate's avatar
Multiviteit: 1568
What's up doc !!!
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ik heb een lexmark 4 in 1 en ik ben daar tevreden over.
De hp zijn ook goed printer. wel iets duurdere inkt
Death is the greatest thing of all that's why we save it 4 last
^ Reactie #2 geschreven door Sergei op dinsdag 6 september 2005 om 17:03:59.
Sergei heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 1378
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
De goedkoopste manier om digitale foto's op papier te krijgen is deze te laten afdrukken in een filmlabo. Bijkomend voordeel: dan heb je ook de echte foto's op fotopapier.

Ok, fotopapier kan je ook wel in een iktjet printer steken maar dan is zowel papier als inkt veel duurder.

De goedkopere kleurenllasers (qua verbruik i.v.m. inktjet dan) zijn niet zo goed inzake foto's.

Dus, via een filmlabo bespaar je niet alleen een inktjetprinter maar ook nog eens op de afdrukkosten. Stuur dan wel altijd genoeg foto's op.

Of... is de prijs niet belangrijk?

Als je relatief weinig in kleur werkt kan je voor het normale printwerk bij laserprinters blijven. Die zijn zuiniger al is de initile kost wel hoger.
Maar geen nood: na verloop van tijd komt dat er wel uit.
Kies dan wel een degelijk model met grote tonercapaciteit (6000-7000 pagina's) en best een aparte drum met lange levensduur (zo'n 25000 pagina's)

Bij cheapo lasers zit dikwijls de drum vast aan de toner, dat drijft de werkingskost naar boven, dikwijls hebben ze dan bovenop nog een beperktere bladcapaciteit (3000-3500 pagina's)

Kleurenlasers zijn sowieso duurder en kunnen niet wedijveren met inktjets inzake fotokwaliteit. Hier zijn twee varianten in:

Multi pass : bij zo'n printer moet het blad 3x door de drum.
In kleur werken deze dus dan ook 3-4x minder snel in kleur dan in zwart/wit modus. Duurder in onderhoud vanwege meerdere toners te vervangen.

Single pass : de toners en drums liggen in lijn : deze modellen printen in kleur dan even snel als in zwart/wit. Dit model heeft ook minder sicico op strepen als de toners bijna leeg zijn maar qua onderhoud dan wel duurder. Meer toners en drums te vervangen.

Toch inktjet: die heeft wel last van 1 ding. Te lang stilstaan is niet zo goed voor een inktjet. Nozzle's verstoppen dan gemakkelijk en je kan dat wel vrij krijgen maar erg gebruiksvriendelijk is dat op dat moment niet meer.

Inktjets die het goed doen in tests:

Canon : meestal vanwege de goedkope prijs/prestaties.. Inktkwaliteit is wat minder.
Epson : meestal vanwege de fotokwaliteit, wel duur.
HP: is een konkurrent van Epson.

Kijk de review sites na.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 5.85 % door Sergei op dinsdag 6 september 2005 om 17:14:54.
Inhoud van dit bericht : (c)2008 Sergei

^ Reactie #3 geschreven door picasso op woensdag 7 september 2005 om 11:24:23.
picasso's avatar
Multiviteit: 2307
Bad Seed
i'm toO old for this shit !
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Serge zijn uitleg is vrij compleet. Zelf heb ik een Epson Photo 700 (ondertussen te oud) en die printte destijds al revolutionair goed ! Doch dit is niet meer het geval door slijtage. Toch kocht ik geen nieuwe printer want voor tekst doet hij het nog goed, en, ondanks ik als fotograaf zeer veel foto's print, ik laat dat idd doen in een fotolabo.

Hier een kleine opmerking : labo's printen niet altijd op chemisch fotopapier.
Er is tegenwoordig namelijk een inkjet-alternatief. Vraag dat dus, zelf ken ik in Leuven bv een uurservice die het chemisch doet en eentje die inkjet werkt. De scherpte en kleur van die laatste is ook zeer goed, maar als kenner zie je het toch en ook de paierstructuur is anders. Ik verkies maw chemische prints.

PS : heb ook nog een dye subl printer van Canon (Selphy) en dat is een leuk hebbeding, zo printe ik onlangs op reis mijn eigen kaartjes.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 8.5 % door picasso op woensdag 7 september 2005 om 11:25:16.
pic
^ Reactie #4 geschreven door Sergei op woensdag 7 september 2005 om 12:29:31.
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Canon Selphy kan qua verbruiksprijs niet tippen aan ontwikkellabo's.

Over die labo's : vermijd die 'klaar in een uurtje' plaatsen.
Die zijn gewoonlijk duurder.

Via kruidvat is het relatief goedkoop, die werken met een groot duits ontwikkellabo.
Natuurlijk moet je dan wel langer wachten maar tja, op die paar dagen komt het toch ook niet meer aan zeker.

In gent kan je desnoods PixDiscount even proberen. Die zijn nog goedkoper.

Opletten, er zijn fotohandelaars die meer vragen per foto en zogezegt een duplicaat van een foto gratis geven. Fout : U betaalt reeds voor dat duplicaat mee, zelfs al vraag je maar 1 afdruk per foto.

^ Reactie #5 geschreven door picasso op woensdag 7 september 2005 om 13:17:50.
picasso's avatar
Bad Seed
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Zeker niet eens met die labo-stelling ! Ok, je mag het uurtje niet te precies nemen... Ik werk hier in Leuven met een n-uurservice die zr goeie kwaliteit levert aan 0.3 euro per 10x15 cm print.
Zij hebben hun eigen software (Fuji) die je thuis installeert en op die manier kan je zonder beperking van aantal en/of groote bestanden doorsturen, rechtstreeks via de server (Londen) van Fuji.
Of je levert je bestanden gewoon op cd, in de praktijk breng ik ze 's middags binnen en haal ze rond 16 u terug op, dus 3 4 uur.
Als ze je "kop" nmaal kennen bieden ze spontaan korting aan en zo zak je dan tot eventuel 0.3 euro (afhankelijk van aantal)

Wat de gote labo's betreft : er zijn er maar 2 in Belgi meer Spector en Elka.
Cw, Fujiprint (=Prestoprint) en Kodak zitten al lang over de grens, Kruidvat werkt met Cw.
Als je ooit zo'n reuze labo bezocht dan wt je dat je foto's niet met dezelfde zorg behandeld worden als bij een kleine particulier ;) Verloren foto's zijn hier schering en inslag, ok bij digitale bestanden is dat niet zo erg omdat ze zich toch op je pc bevinden, maar (of topic natuurlijk) met analoog en negatieven zit dat wel anders.
pic
^ Reactie #6 geschreven door Sergei op woensdag 7 september 2005 om 15:23:16.
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Het kan per 10x15cm vanaf 4 eurocent en dat nog steeds aan goede kwaliteit.
Natuurlijk, het gros van de digitale fotocamera's kunnen niet tippen aan hun analoge collega's. En vooral diafilm is enorm kontrastrijk.
Bij kruidvat vanaf 13 eurocent.(digitaal)
Wel opletten voor eventuele verhandelings en verzendingskosten.

Problemen zijn dikwijls te wijten aan verkeerd ingevulde formulieren.
Ik heb nog nooit problemen gehad en fotografeer toch al bijna 7 jaar...analoog wel te verstaan en ja, vooral bij zaken zoals kruidvat kan het wel eens gebeuren
dat iemand met het verkeerde gaat lopen. Maar dat komt niet veel voor hoor.

CEWE is Duits van origine. CEWE color, enorm grote ontwikkelcapaciteit.
Staan ook genoteerd op de beurs.

Dixit

picasso (op 07/09/2005 13:17:50) zei:
Zeker niet eens met die labo-stelling ! Ok, je mag het uurtje niet te precies nemen... Ik werk hier in Leuven met een n-uurservice die zr goeie kwaliteit levert aan 0.3 euro per 10x15 cm print.
Zij hebben hun eigen software (Fuji) die je thuis installeert en op die manier kan je zonder beperking van aantal en/of groote bestanden doorsturen, rechtstreeks via de server (Londen) van Fuji.
Of je levert je bestanden gewoon op cd, in de praktijk breng ik ze 's middags binnen en haal ze rond 16 u terug op, dus 3 4 uur.
Als ze je "kop" nmaal kennen bieden ze spontaan korting aan en zo zak je dan tot eventuel 0.3 euro (afhankelijk van aantal)

Wat de gote labo's betreft : er zijn er maar 2 in Belgi meer Spector en Elka.
Cw, Fujiprint (=Prestoprint) en Kodak zitten al lang over de grens, Kruidvat werkt met Cw.
Als je ooit zo'n reuze labo bezocht dan wt je dat je foto's niet met dezelfde zorg behandeld worden als bij een kleine particulier ;) Verloren foto's zijn hier schering en inslag, ok bij digitale bestanden is dat niet zo erg omdat ze zich toch op je pc bevinden, maar (of topic natuurlijk) met analoog en negatieven zit dat wel anders.

^ Reactie #7 geschreven door picasso op woensdag 7 september 2005 om 15:25:56.
picasso's avatar
Bad Seed
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ben zelf handelaar geweest, Fuji-Prestoprint, Cewe kwam toen ook langs ;)
Ik ken het wereldje...
pic
^ Reactie #8 geschreven door Sergei op woensdag 7 september 2005 om 15:44:26.
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Geweest...teveel concurrentie gehad?

Nou ja, het doet er niet toe.
De vraag was : welke printer zou ik het beste kopen"
En dat zal onderstussen wel duidelijk zijn...denk ik.

^ Reactie #9 geschreven door picasso op donderdag 15 september 2005 om 11:19:12.
picasso's avatar
Bad Seed
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Online services tests.
pic
  • Pagina