giorgio armani eyeglasses https://eyeweardock.com/shop/brand/giorgio-armani/

Multidesk.be » Forums » Unix/Linux » Linux Mint vs Ubuntu

• Pagina
  • [1]
  • 2
1 gast leest dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Wheeldigger op woensdag 15 maart 2017 om 22:03:45.
Wheeldigger's avatar
Multiviteit: 10184
Moderator
Linux Mint vs Ubuntu ; wat werkt er het gemakkelijkst voor iemand die er nauwelijks mee gewerkt heeft?
^ Reactie #1 geschreven door Cdude op donderdag 16 maart 2017 om 09:23:08.
Cdude's avatar
Multiviteit: 5383
Eat my shorts :)
Ook weer zo persoonlijk ...

http://www.makeuseof.com/tag/linux-mint-vs-ubuntu-distro-choose/
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #2 geschreven door thekid op donderdag 16 maart 2017 om 16:02:16.
thekid's avatar
Multiviteit: 5267
Moderator
Daar volg ik CDude deels in. Ik heb beide varianten al gebruikt, voor mij maakt het niet zoveel verschil uit, maar ik werk dan wel al een tijdje met Linux over het algemeen :)

Voor mij persoonlijk heeft mint me nooit werkelijk kunnen overtuigen, het is een leuk systeem, maar het werkt op een aangepaste versie van Gnome, en ik ben geen zo'n "vriend" van Gnome. Ik werkte het liefst op Xubuntu, die de heel goeie XFCE window manager gebruikt.

Nu, zoals velen wel kunnen zeggen, je kan toch ook XFCE op Mint installeren dan heb je best of both worlds, maar daar ben ik het niet volledig mee eens :)

Persoonlijk gebruik ik de laatste tijd Zorin OS, het is net als Mint een debian/ubuntu kloon, enkel heeft deze kloon wel wat voordelen. Het is gemaakt voor mensen die al hun volledige leven met Windows PCs gewerkt hebben, maar nu toch met linux willen werken.

Persoonlijk overtuigt Zorin me het meest op dit moment, zo erg zelf dat ik zelfs besloten heb om de Ultimate te kopen (kost 19$). Ik heb het mij sinds dan nog niet beklaagt.

tl;dr
Het is een zeer persoonlijke keuze, en in plaats van een antwoord te krijgen, heb je nog een nieuwe linux om te onderzoeken ;)
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #3 geschreven door Cdude op donderdag 16 maart 2017 om 20:25:28.
Cdude's avatar
Die ga ik ook eens onderzoeken.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #4 geschreven door Wheeldigger op donderdag 16 maart 2017 om 23:06:34.
Wheeldigger's avatar
Moderator
Heb die Zorin wel eens gedownload, maar nooit iets mee gedaan.
Met Ubuntu heb ik wel wat gedaan, maar enkele vragen op het forum was meteen van "je moet er zelf ook wat voor doen, gebruik de zoekfunctie" gaf me niet bepaald de moed om door te gaan :(
^ Reactie #5 geschreven door Cdude op vrijdag 17 maart 2017 om 14:56:20.
Cdude's avatar
"Google it" (whip)
^ Reactie #6 geschreven door RedRooster op vrijdag 17 maart 2017 om 22:11:37.
RedRooster heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 233
Bijna dood
Er is nik echt moeilijk meer aan linux.
Veel software zijn te vinden zonder ook maar naar het terminal venster te moeten gaan. De kernel is met de jaren ook veel uitgebreider geworden.
Tegenwoordig ook meer games voor linux via het steam platform.
2D en 3D Cad , Autocad kloon Bricscad heeft ook een linux versie.
Enfin, anno 2017 een waardige tegenhanger van Windows die niks voor niks hun business plan hebben gewijzigd voor windows10. Er zaten ratten te knagen aan hun fundering.

^ Reactie #7 geschreven door Wheeldigger op zaterdag 18 maart 2017 om 18:09:15.
Wheeldigger's avatar
Moderator

Dixit

Dixit Cdude op 17/03/2017 14:56:20:

"Google it" (whip)

Zal wel moeten, ondanks een community van vriendelijke mensen (Ubuntu forum) moet je dus eerst zelf maar aan de slag, aangegeven dat ik het niet kon vinden, moest dan maar beter zoeken, er was eerder een topic over geweest, dus...... :(
Waardeloos.

^ Reactie #8 geschreven door Cdude op zaterdag 18 maart 2017 om 19:24:39.
Cdude's avatar
als er al eerder een topic over was, kan je dat toch vinden met de zoekfunctie forum?

https://support.google.com/websearch/answer/35890?hl=en
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 25.54 % door Cdude op zaterdag 18 maart 2017 om 19:25:16.
^ Reactie #9 geschreven door thekid op maandag 20 maart 2017 om 08:33:40.
thekid's avatar
Moderator
Nouja, ik kan voor de meeste dingen ook wel hulp aanbieden hoor ;)
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 6.47 % door thekid op maandag 20 maart 2017 om 08:34:06.
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #10 geschreven door RedRooster op woensdag 22 maart 2017 om 22:49:43.
Bijna dood
Door cdude te filteren als hij naar Engelstalige content linkt, ja graag wat hulp thekid
^ Reactie #11 geschreven door Cdude op donderdag 23 maart 2017 om 07:51:38.
Cdude's avatar

Dixit

Dixit RedRooster op 22/03/2017 22:49:43:

Door cdude te filteren als hij naar Engelstalige content linkt, ja graag wat hulp thekid

Heb je vertaling nodig van iets?
^ Reactie #12 geschreven door Wheeldigger op zondag 26 maart 2017 om 11:11:28.
Wheeldigger's avatar
Moderator
Engels heb ik geen moeite mee.
Frans is Chinees voor mij :D
^ Reactie #13 geschreven door Cdude op zondag 26 maart 2017 om 13:55:06.
Cdude's avatar
Wat is dan Chinees voor jou?
^ Reactie #14 geschreven door Wheeldigger op zondag 26 maart 2017 om 23:32:13.
Wheeldigger's avatar
Moderator
Frans....

:D
^ Reactie #15 geschreven door joke op dinsdag 28 maart 2017 om 08:39:22.
joke's avatar
Multiviteit: 2666
Morgen wordt het beter.

Dixit

Dixit Wheeldigger op 26/03/2017 23:32:13:

Frans....

:D

Frans heeft een paardenstaart. (of is het Francine?)

Dochters, tot hun 16e zeuren ze om een paard en op hun 17e komen ze thuis met een ezel
^ Reactie #16 geschreven door RedRooster op zaterdag 1 april 2017 om 21:33:19.
Bijna dood
Linux mint is gebaseerd op Ubunbtu dus veel verschil is er ook weer niet, ze pakken de updates wat sto´cijns aan dan Ubuntu maar de werkwijze kom sterk overeen.

Zodra jet het reilen en zeilen van Ubuntu of Mint kent , dan kan je eender welke distributie wel gebruiken.

Kennen betekent ook eens applicaties compileren vanaf source hoewel dat tegenwoordig veel minder voorkomt.

Het simpelste manier is via ./configure , make , make install , dat laatste wel met admin rechten (sudo su)

Maar let op wat .configure weergeeft want daar kunnen functies ontbreken waardoor de applicatie eens gecompileerd minder functies hebben.

Dat kan vlug ge´nstalleerd worden met sudo apt-get install applicatiesnaam

Dan opnieuw ./configure uitvoeren.
En zo verder tot configure geen meldingen meer maakt van ontbrekende zaken.

Om te compileren altijd wel best de basis om dat te doen eerst installeren:
sudo apt-get install build-essential

Mocht het al ge´nstalleerd zijn ok , dan zal linux dat niet opnieuw installeren.

Synaptic is een krachtig applicatie zoeker.
Werkt niet alleen onder ubuntu maar even goed op alle ubuntu afgeleiden; en natuurlijk ook op de bron van ubuntu, debian.

Wat is beter? .deb installeren of toch source?
Het nadeel van voor ingekapselde bestanden is dat ze gebaseerd zijn op een bepaald moment en dat werd reeds gecompileerd.

Soucrce natuurlijk ook, maar dat moet nog gecompileerd worden en op vooral exotische hardware kan dat tot voordelen leiden, mede omdat de compilers met de tijd beter worden.

^ Reactie #17 geschreven door thekid op maandag 3 april 2017 om 08:26:32.
thekid's avatar
Moderator
Redrooster, die info is best wel gedateerd, het kan steeds wel nog om van source te compilen, maar ik moet zelf toegeven dat ik dit zeer weinig nog moet doen
^ Reactie #18 geschreven door RedRooster op maandag 3 april 2017 om 18:22:21.
Bijna dood
Als linux cracht , dan is de terminal mode het handigste om die weer aan de praat te krijgen.
Vooral video drivers van fabrikanten zelf kunnen een probleem vormen bij een upgrade van linux.

Dus altijd deze gesloten drivers eerst uitschakelen , dan valt linux op zijn eigen driver en dan pas upgraden. Trouwens voor de performantie is er niet zoveel verschil meer tussen de linux driver en die van de fabrikant.

Ik werk al tientallen jaar met linux maar compileer nog altijd vanaf de source.
^ Reactie #19 geschreven door Cdude op maandag 3 april 2017 om 20:53:37.
Cdude's avatar
Hoe geeft die 'uitleg' antwoord op de vraag : "wat werkt er het gemakkelijkst voor iemand die er nauwelijks mee gewerkt heeft?
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 18.68 % door Cdude op maandag 3 april 2017 om 20:54:13.
  • Pagina
  • [1]
  • 2

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen