Multidesk.be » Forums » Hardware algemeen » HDD maakt geluid bij schrijven

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door ErwinVos op zaterdag 7 mei 2016 om 10:26:10.
ErwinVos heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 210
Dag, lange tijd terug ssd in laptop geplaatst daar alles prima mee, HDD verschoven naar de plek van de DVD (in een HDD Caddy). Maakt sinds aantal maandjes, een iets wat 'ratelend?' geluid bij het schrijven naar de HDD (vooral bij steam als deze klaar is met downloaden en dan het spel/update installeert.

Lezen gaat prima, games spelen vanaf HDD gaat prima. Laptop zelfs is ook al 3-4 jaartjes.

Moet ik mij zorgen gaan maken? Kan ik ergens er achter komen hoe de staat is van mijn HDD? andere tips?

Thx :D
bedankt alvast!
^ Reactie #1 geschreven door Ezio op zaterdag 7 mei 2016 om 11:03:24.
Ezio's avatar
Multiviteit: 973
Ik vermoed dat het de schrijfkop is die je hoort werken. Deze gaat heel snel heen en weer gaan bij het schrijven/lezen van data.

Ik zou me eerder zorgen gaan maken als het een tikkend geluid wordt of een meer 'krijsend' geluid. In het laatste geval raakt de schrijfkop het schijfje aan, wat voor beschadigingen zorgt op de schijf. In dat geval zo snel mogelijk back-uppen.

Wat je wel steeds kan doen, is met hd programma HD Tune de schijf scannen: http://www.hdtune.com
Het is al even geleden dat ik met HD Tune heb gewerkt, maar ik geloof dat je vooral in het tabblad 'Health' moet zijn.

http://images.wisegeek.com/hard-drive-with-case-removed.jpg
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 4.12 % door Ezio op zaterdag 7 mei 2016 om 11:03:43.
I'm a gamer because I don't have a life... I've chosen to have many
^ Reactie #2 geschreven door RedRooster op zaterdag 7 mei 2016 om 13:40:17.
RedRooster heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 279
Bijna dood
Een licht ratelend geluid is niet erg dat kan al komen omdat die in een caddy ingebouwd is.

Als je een tjirpend of tikkend geluid hoort is de schijf defect.

Zolang je uw data in een back-up blijft opslaan niet direct een probleem.

Ik vermoed dat Windows op de SSD staat en de harde schijf al downloads bv..

Dus al faalt de harde schijf, zolang je een back-up ter handen hebt dan deze op een nieuwe
harde schijf over kopiŽren. Zet best de swap van windows niet op SSD maar op HD.
ok dat vertraagd iets het systeem maar via SSD boot het OS zeer snel en dat naar swap lezen en schrijven gebeurt toch op de achtergrond.

Geen backup? Direct een aanmaken.
Die schijf kan nog jaren meegaan maar als ze dus in een frame zitten dat niet voorzien is van trillingsdemping, dan zal de harde schijf meer lawaai maken enkel en alleen maar omdat de schijf in een grotere ruimte zit, lees klankkast.

Opgelet met SMART: SMART houd enkel rekening met mechanische veroudering.
In de praktijk zit het probleem meer in elektrische veroudering.
SMART kan dus zeggen, drive OK en een dag later kan de schijf alsnog defect zijn.

Schiiven kunnen 10 jaar meegaan, sommige zelfs langer, maar sommige ook veel korter.
En hoge temperaturen helpen natuurlijk niet.
Gezien die bij laptop hoger zijn dan bij desktop mag je stellen dat laptop drives het sneller begeven.

Back-up, back-up, back-up , het is de enige methode om dataverlies te vermijden.

Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 23.42 % door RedRooster op zaterdag 7 mei 2016 om 13:46:30.
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen