Multidesk.be » Forums » Printers, scanners & plotters » Printen met zwarte inkt i.p.v. met kleureninkt

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Popol op donderdag 11 februari 2016 om 15:07:46.
Popol heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 82
Epson Stylus 1500

Ik wil foto's, afbeeldingen, logo's, tekst, enzovoort afprinten met enkel zwarte inkt.

Eender welke instelling die ik ook toepas (zwart/wit, grijswaarden, ...), ik merk dat mijn printer voor tekst de zwarte cartridge gebruikt. Dat is perfect.

Maar voor afbeeldingen, foto's, logo's, tekst opgemaakt als logo of pdf of ... wordt dit afgeprint door alle kleurencartridges te gebruiken om een 'soort zwart' te vormen.

Na het printen wordt dit gebruikt voor een technische toepassing en voor mij is het zeer cruciaal dat alles met enkel zwarte inkt wordt afprint.

Een gewone zwart/wit-printer aanschaffen lijkt de simpele oplossing, maar ik heb net deze Epson-printer nodig om zeer fijne en gedetailleerde prints te kunnen doen. Enkel hier volstaat de kwaliteit dan weer voor die technische toepassing.

Hoe kan ik er voor zorgen dat de printer de juiste instructie krijgt om bij eender welke vorm (tekst, foto, afbeelding, ...) enkel de zwarte cartridge te gebruiken?

^ Reactie #1 geschreven door thekid op donderdag 11 februari 2016 om 20:57:54.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
Met welk besturingsysteem werk je?

Normaal gezien kan je in de geavanceerde modus van windows wel een instelling vinden om enkel de zwarte cartridge te activeren, maar dit hangt van de driver af die met de epson werd ge´nstalleerd.

Mocht je met linux werken, kan je dat normaal gezien heel gemakkelijk met de cups drivers doen.

Een laatste truk die je evt kunt proberen, is gewoonweg de kleurpatronen te verwijderen ;) Wie weet gaat hij dan automatisch over om in zwart wit modus te werken :D

Anderzijds, is licht grijs veel eenvoudiger te maken met rgb waarden dan met enkel zwart, ik kan het me best inbeelden dat je iets donkere beelden krijgt met enkel zwart
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #2 geschreven door Popol op vrijdag 12 februari 2016 om 07:34:48.
Windows 7

Alle kleurpatronen verwijderen werkt niet.

Alle kleurpatronen vervangen door zwarte patronen werkt niet.

Die 'geavanceerde modus of instelling' om enkel zwart te activeren, heb ik tot nog toe niet gevonden. Maar dat is wel waar we naartoe willen.
^ Reactie #3 geschreven door Cdude op vrijdag 12 februari 2016 om 09:17:19.
Cdude's avatar
Multiviteit: 5427
Eat my shorts :)

Dixit

You will not be able to obtain black ink only printing if any cartridges have run out. This is to ensure that air is not sucked into the print head (instead of the ink that prior to the cartridge running out was available) therefore potentially damaging the printer.

In order to function, the printer will require black and colour ink cartridges to be inserted with a certain amount of ink in each cartridge.

Meer uitleg onder je desbetreffende OS op :
http://www.epson.co.uk/gb/en/viewcon/corporatesite/store/products/mainunits/faq/11350/1409
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 4.04 % door Cdude op vrijdag 12 februari 2016 om 09:18:19.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #4 geschreven door Popol op vrijdag 12 februari 2016 om 15:27:42.
Ja, dat is het probleem niet, zwart en elke kleur hebben een volle cartridge.

Ik wil gewoon dat de printer enkel de zwarte inkt gebruikt (om een 'diep' zwarte print te krijgen) en niets uit de kleurencartridges (waarmee ik een flauwe grijzig zwart krijg).
^ Reactie #5 geschreven door Cdude op zaterdag 13 februari 2016 om 11:15:39.
Cdude's avatar
Multiviteit: 5427
Eat my shorts :)
heb je de "meer uitleg" gelezen ? Daar wordt beschreven hoe
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #6 geschreven door thekid op zaterdag 13 februari 2016 om 11:17:38.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
Maar de link die CDude je gestuurd had, toont wel welke instellingen je moet doen (je moet even de Windows blok openklikken, daar staat het process beschreven)
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #7 geschreven door Popol op woensdag 17 februari 2016 om 14:46:04.
Ja ik had de link gelezen, maar ik krijg een ander venster te zien waar deze instellingen niet in te geven zijn.
^ Reactie #8 geschreven door een gast op zondag 28 februari 2016 om 15:44:53.
Dat zwart voor tekst is TE zwart voor foto's.
T'is niks voor niks dat er in de duurdere segment er al 2 zwart tinten en 1 grijs tint aanwezig zijn.

Text zwart is in elk geval TE zwart op foto's.
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen