Multidesk.be » Forums » Hardware algemeen » Fysieke harde schijf gebruiken als bron voor virtualisatie

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Ezio op dinsdag 12 januari 2016 om 11:21:36.
Ezio's avatar
Multiviteit: 973
Ik heb een oude computer die - wegens een defect aan de grafische kaart - geen beeld meer kan produceren. Daarom heb ik de harde schijf uit de computer gehaald en via een HDD dock aan mijn desktop gekoppeld. Nu kan ik alle gegevens rustig overzetten, maar ik vroeg me af of het mogelijk is om deze fysieke HDD te gebruiken als bron voor virtualisatie. Ik wil de oude computer dus virtueel runnen op mijn desktop.

Ik heb met het tooltje Disk2vhd een vhd-bestand gemaakt van mijn HDD, maar in VirtualBox krijg ik steeds het volgende scherm bij het runnen van de computer:

http://i67.tinypic.com/28s3dsj.jpg

EDIT: het schiet met net te binnen dat ik via school een VMWare Workstation licentie heb. Ik probeer het even via die software :)
I'm a gamer because I don't have a life... I've chosen to have many
^ Reactie #1 geschreven door Ezio op dinsdag 12 januari 2016 om 11:47:19.
Ezio's avatar
Blijkbaar is het toch niet allemaal zo makkelijk als ik dacht. Vermoedelijk is die installatie op die oude pc te sterk gebonden aan diens hardware waardoor je hem niet zomaar kan virtualiseren.
^ Reactie #2 geschreven door thekid op dinsdag 12 januari 2016 om 14:45:44.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
Mja, het ziet er naar uit dat je VHD simpelweg een actieve partitie mist

start eens op met een linux livecd en activeer de partitie op je VHD, dan zal deze ook vanuit de bios herkennen dat hij eigenlijk de bootloader van daar zou moeten nemen ;)

*edit*
Ik heb dit trouwens nog gedaan op mijn oude werkplaats, er zijn enige problemen die kunnen opduiken, nl:

- je licentie voor windows zal niet meer geldig zijn, dit is omdat de HDD een unique UID heeft in windows die het niet toelaat dat zomaar los te koppelen
- je moet de eerste keer in veilige modus opstarten, en alle drivers verwijderen, later dan de virtualbox drivers installeren (of je vmware drivers)

Een link voor migratie kan je trouwens hier vinden (en geeft ook een mogelijke optie om je windows licentie toch actief te houden)
https://www.virtualbox.org/wiki/Migrate_Windows
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 55.07 % door thekid op dinsdag 12 januari 2016 om 14:49:21.
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #3 geschreven door Ezio op woensdag 13 januari 2016 om 13:40:08.
Ezio's avatar
Net even opgestart met Ubuntu Live CD en zo zag de VHD eruit in 'disk utility'

http://i67.tinypic.com/swxukg.jpg

Volgens mij staat partitie 2 (boot) dus als bootable, dus in principe zou hij die toch meteen moeten inladen bij het opstarten?
^ Reactie #4 geschreven door thekid op woensdag 13 januari 2016 om 14:08:15.
thekid's avatar
Moderator
Ja, dat zou hij eigenlijk moeten doen

je kan altijd eens proberen met de Supergrub iso of je die kunt laten lopen, of zoals ze in het artikel voorstelden, met de windows install cd opstarten en repair kiezen om het bootrecord te repareren

http://www.supergrubdisk.org/
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 6.77 % door thekid op woensdag 13 januari 2016 om 14:08:42.
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #5 geschreven door Ezio op woensdag 13 januari 2016 om 16:01:14.
Ezio's avatar
Windows Repair was een goed idee (waar ik zelf aan had moeten denken :p)
In VirtualBox lukte dit niet (as expected), maar op de oude computer wel en nu geeft hij ook gewoon terug beeld ^^
^ Reactie #6 geschreven door thekid op woensdag 13 januari 2016 om 18:26:20.
thekid's avatar
Moderator
Lol, kan je nu ook de rest van de instructies met dat MergeIDE programma uitvoeren ;)
^ Reactie #7 geschreven door Ezio op donderdag 14 januari 2016 om 13:35:59.
Ezio's avatar
Ben ook wel benieuwd of dat dan zou lukken, maar is niet mijn oude pc. Is van iemand anders die recent een nieuwe computer heeft aangekocht en de bestanden/licenties wou laten overzetten :)
^ Reactie #8 geschreven door Cdude op donderdag 14 januari 2016 om 14:15:33.
Cdude's avatar
Multiviteit: 5427
Eat my shorts :)

Dixit

Dixit Ezio op 13/01/2016 16:01:14:

Windows Repair was een goed idee (waar ik zelf aan had moeten denken :p)
In VirtualBox lukte dit niet (as expected), maar op de oude computer wel en nu geeft hij ook gewoon terug beeld ^^

Dus de graka was niet stuk?
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #9 geschreven door Ezio op donderdag 14 januari 2016 om 16:57:10.
Ezio's avatar
De computer heeft nu 2 graka's: de onboard en een tweede grafische kaart die werd ge´nstalleerd door een computerwinkel wanneer die persoon hem daar binnenbracht.

Nu geeft enkel de tweede graka beeld, maar dat wil nog niet zeggen dat hij defect is, is in eerste instantie puur een kwestie van "welke grafische kaart werd ingeschakeld in het BIOS". Oude desktop staat nu terug op punt, dus nu ga ik niet terug in het BIOS duiken puur voor mijn eigen nieuwsgierigheid :P Vermoed wel dat de onboard graka wel degelijk defect is, anders zou die computerwinkel het probleem niet hebben kunnen oplossen. Tenzij dat ze hun redenering was "geen beeld = graka stuk" in plaats van eerst even te kijken of het geen softwarematige fout was.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 0.2 % door Ezio op donderdag 14 januari 2016 om 16:57:57.
^ Reactie #10 geschreven door Cdude op donderdag 14 januari 2016 om 20:42:45.
Cdude's avatar

Dixit

Dixit Ezio op 14/01/2016 16:57:10:

De computer heeft nu 2 graka's: de onboard en een tweede grafische kaart die werd ge´nstalleerd door een computerwinkel wanneer die persoon hem daar binnenbracht.

Nu geeft enkel de tweede graka beeld, maar dat wil nog niet zeggen dat hij defect is, is in eerste instantie puur een kwestie van "welke grafische kaart werd ingeschakeld in het BIOS". Oude desktop staat nu terug op punt, dus nu ga ik niet terug in het BIOS duiken puur voor mijn eigen nieuwsgierigheid :P Vermoed wel dat de onboard graka wel degelijk defect is, anders zou die computerwinkel het probleem niet hebben kunnen oplossen. Tenzij dat ze hun redenering was "geen beeld = graka stuk" in plaats van eerst even te kijken of het geen softwarematige fout was.

ah ok, ik vroeg me dat af omwille van je opening ;)
"Ik heb een oude computer die - wegens een defect aan de grafische kaart"
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #11 geschreven door thekid op donderdag 14 januari 2016 om 22:25:36.
thekid's avatar
Moderator

Randinformatie

Hij heeft een computer in zijn bezit, het was niet: "Mijn oude computer..." ;)
^ Reactie #12 geschreven door Cdude op donderdag 14 januari 2016 om 22:51:04.
Cdude's avatar

Dixit

Dixit thekid op 14/01/2016 22:25:36:

Randinformatie

Hij heeft een computer in zijn bezit, het was niet: "Mijn oude computer..." ;)

Euh, het ging mij over "met een defecte GPU" ;)
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen