Multidesk.be » Forums » Software Algemeen » Excel in combinatie met MySQL geschikte keuze voor facturatiesoftware?

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Ezio op maandag 28 december 2015 om 16:00:36.
Ezio's avatar
Multiviteit: 973
Hey,

Ik heb reeds een MySQL database met tabellen voor klanten, facturen, stock ... maar nu vroeg ik me af of Excel een goede keuze is om te gebruiken als simpel facturatiesysteem.
Het zou dus de bedoeling zijn om een formulier te maken waar je een klant kan selecteren en dan zo een factuurtje kan genereren.
Verder had ik ook graag een dashboard gewild met zaken als inkomsten/uitgaven, openstaande facturen ...
Zou ik hiervoor Excel gebruiken of is het beter als ik de nodige tijd investeer en zelf een PHP backend schrijf?
I'm a gamer because I don't have a life... I've chosen to have many
^ Reactie #1 geschreven door thekid op maandag 28 december 2015 om 21:29:37.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
Excel kan natuurlijk een keuze zijn, maar als je dan toch al een relationele database hebt, dan lijkt het mij toch beter zelf eerst wat tijd te investeren in je eigen oplossing.

In kleine bedrijven zie je echter vaak dat Excel voor zo'n doeleinden gebruikt wordt, het is makkelijk voor de mensen die ermee werken, en ze kunnen er vrij veel mee zonder dat ze zelf echt veel van programmeren hoeven te kennen.

Maar niks gaat boven een relationele database, en dit kan je dan zelf updaten naar je toekomstige noden. Je kan de data veel beter behandelen, backups maken.

Ik weet echter niet of het nu het eenvoudigst is een PHP backend te schrijven ;) Het kan misschien wel toekomst gericht zijn als je je data later op een server wilt benaderen, of om in het interne netwerk te gebruiken, maar ik denk qua backend dat je misschien eerder OData achtige services kunt maken, die je dan van gelijk waar kunt aanspreken, en zo de front-end van de back-end los koppelen ;)
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #2 geschreven door Ezio op maandag 28 december 2015 om 21:55:36.
Ezio's avatar
Bedoelde eigenlijk dat ik mijn relationele MySQL database behoud en dan in Excel een connectie leg naar deze database. Denk dat jij meent te hebben verstaan dat ik mijn MySQL database en de kant leg en in plaats daarvan alles zou bijhouden in Excel?

Ik was eerder al begonnen aan een PHP backend, maar omdat het nogal een grote backend betreft vraagt het wat meer tijd dan nodig. Daarom dacht ik aan Excel als tussenoplossing, maar weet dus niet als Excel en MySQL netjes kunnen samenwerken ^^
^ Reactie #3 geschreven door thekid op dinsdag 29 december 2015 om 16:12:07.
thekid's avatar
Moderator
Hey ja, had het mis verstaan :)

Maar dit lijkt me eigenlijk de minst goeie oplossing, op dat moment hou je dan je data op 2 verschillende plaatsen, en als je dan later alles wilt integreren kan dat moeilijk worden.

Ik zou dan eerder kiezen om eerst 2 maanden met je Excel alleen werken en te onderzoeken of al je noden voldaan zijn, en dan kijken of het zich loont de rest via een backend te implementeren in MySql en dan een migratie van de data van excel naar Mysql the doen.

De 2 datasources mixen zou ik dus niet echt aanraden
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #4 geschreven door Ezio op woensdag 30 december 2015 om 16:16:49.
Ezio's avatar
Zou je anders een ander platform vinden waarmee ik een interface kan bouwen voor mijn MySQL database? Microsoft Access zal hetzelfde probleem zijn veronderstel ik.

Zou nu toch liever even een ander eenvoudig platform gebruiken voor de simpele administratieve taakjes om dan in de tussentijd te werken aan mijn eigen oplossing.:) En de MySQL Database had ik al, dus zou zonde zijn om die niet te gebruiken.

Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 10.4 % door Ezio op woensdag 30 december 2015 om 16:19:22.
^ Reactie #5 geschreven door thekid op zaterdag 2 januari 2016 om 19:49:55.
thekid's avatar
Moderator
Naja, wat heb je nodig Ezio?

Indien het enkel een klanten bestand + eenvoudige facturatie software is, heb ik misschien nog oude software van mij hier liggen die dit kunnen, in samenwerking met een MySql database

Mocht ik er de broncode van vinden kan ik je die eventueel ook wel geven ;) Kan je het dan zelf aanpassen aan je noden
^ Reactie #6 geschreven door Ezio op vrijdag 15 januari 2016 om 09:34:51.
Ezio's avatar
Dacht er nu vooral aan om zelf een web app te maken (web app vanwege cross-platform en heb er meer verstand van dan desktop apps) en die dan te hosten op een eigen Debian webserver :)
^ Reactie #7 geschreven door Cdude op vrijdag 15 januari 2016 om 13:09:55.
Cdude's avatar
Multiviteit: 5427
Eat my shorts :)

Dixit

Dixit Ezio op 15/01/2016 09:34:51:

Dacht er nu vooral aan om zelf een web app te maken (web app vanwege cross-platform en heb er meer verstand van dan desktop apps) en die dan te hosten op een eigen Debian webserver :)

dat zou ik graag willen kunnen volgen :

Zou een stap per stap , hoe je het doet, mogelijk zijn? Hoeft niet super gedetailleerd te zijn als je weinig tijd hebt. _O_
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #8 geschreven door Ezio op vrijdag 15 januari 2016 om 13:13:58.
Ezio's avatar
Het proces van de website bouwen of eerder de website hosten op een eigen Linux server? Als het voor het laatste is, het is ook voor mij de eerste keer dat ik het ga doen en er is een reden waarom die server niet online gaat (gebrek aan
kennis over security) :p
^ Reactie #9 geschreven door thekid op vrijdag 15 januari 2016 om 14:22:25.
thekid's avatar
Moderator
@Cdude: of bedoel je Apache installeren met Mono.net module actief waardoor je dan asp.net op een linux webserver kunt laten lopen met Mysql support?

Ik vermoed dat ik daar het 1 en ander wel van kan tonen hoe dat gaat, misschien een idee voor een "sticky post / discussie" :D
^ Reactie #10 geschreven door Ezio op vrijdag 15 januari 2016 om 16:17:49.
Ezio's avatar
In dat geval zou ik ook wel eens willen zien hoe jij back-ups (MySQL en files) regelt op die Linux server :)
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 0.47 % door Ezio op vrijdag 15 januari 2016 om 16:17:57.
^ Reactie #11 geschreven door Cdude op vrijdag 15 januari 2016 om 18:47:07.
Cdude's avatar

Dixit

Dixit thekid op 15/01/2016 14:22:25:

@Cdude: of bedoel je Apache installeren met Mono.net module actief waardoor je dan asp.net op een linux webserver kunt laten lopen met Mysql support?

Ik vermoed dat ik daar het 1 en ander wel van kan tonen hoe dat gaat, misschien een idee voor een "sticky post / discussie" :D

Awel ja, zoiets eh.
Dan doe (probeer ik) mee. (thumbsup)
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #12 geschreven door Ezio op vrijdag 15 januari 2016 om 19:46:48.
Ezio's avatar
Ik kan de absolute basis:
- Debian op bootable USB zetten om hem dan te installeren op computer
- Statisch IP geven
- Webserver installeren (apache)
- MySQL en PHPMyAdmin (interface voor MySQL) installeren
- PHP5-ondersteuning toevoegen
- FTP instellen om bestanden over te zetten
Dus dat kan ik gerust even kort uitleggen.

Voor de rest (scriptjes en ander geavanceerd stuff) ging ik binnenkort even een Pluralsight cursus volgen :)
^ Reactie #13 geschreven door Cdude op vrijdag 15 januari 2016 om 22:29:34.
Cdude's avatar
Die PS lijkt interessant, zal eens een 10 days free volgen over hyper V en zien wat dat zegt. Goede tip, ik kende de site niet.

^ Reactie #14 geschreven door Ezio op vrijdag 15 januari 2016 om 23:14:49.
Ezio's avatar
Lynda.com is een soortgelijke site die ik eigenlijk verkies boven Pluralsight, dus die kan je ook eens checken :)
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen