Multidesk.be » Forums » Hardware algemeen » switch><router

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Corona op vrijdag 4 december 2015 om 11:37:22.
Corona's avatar
Multiviteit: 1388
Misschien een domme vraag, maar kan je een draadloze router ook gewoon gebruiken als switch?

Dus vb. van modem telenet naar die router, en dan daar 2 pc's en een netwerkprinter aanhangen (zonder gebruik te maken van de draadloze netwerkfunctie van die router)

Dit genie is namelijk zo slim geweest om een verkeerde voeding voor een switch te gebruiken, en die switch is dus een beetje gaan stinken. Niet goed.
De eigenaar van de switch is daar niet zo blij mee, een aangezien ik nog een oude belkin router heb liggen die ik toch niet meer gebruik (én die zelfs recenter is dan zijn switch), kan ik hem daar wellicht mee paaien.
^ Reactie #1 geschreven door thekid op zaterdag 5 december 2015 om 00:02:44.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
Ik denk dat er iets niet klopt in de netwerk voorstelling, als alles via een normale switch over de telenet modem gaat, dan kan die netwerk printer momenteel toch niet werken (swtich = geen lokaal netwerk, tenzij die ook een dhcp aanbiedt, of dat ergens een lokaal netwerk wordt opgezet op de telenet modem (maar dat was vroeger (+3jaar terug) niet zo)

Indien je toch al een lokaal netwerk hebt, dan kan je de DHCP functie van je oude Belkin uitzetten, en gewoon alle poorten gebruiken die je hebt voor het lokale netwerk, en dan kan je kiezen of je de verbinding naar de modem in WAN of lokaal netwerk steekt.

Heb je nog geen lokaal netwerk, dan gaat de verbinding die de switch vroeger kreeg, in de WAN en laat je DHCP actief, dan kan de printer ook op het netwerk teruggevonden worden.

... denk ik :) ...
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #2 geschreven door Corona op zondag 6 december 2015 om 16:03:24.
Corona's avatar
Multiviteit: 1388
Wel, één van de problemen is dat ikzelf geen telenet heb, dus ik weet niet hoe dat allemaal marcheert.
Mijne pa heeft telenet, en als ik mij niet vergis heeft die toch ook een draadloos netwerk vanuit de telenetmodem. Dus was mijn redenering dat, als ik van die modem naar een switch ga, waar ik dan desktop, laptop en netwerkprinter zou aanhangen, ik die printer als netwerkprinter kan gebruiken. Want dat doet hij momenteel niet.
^ Reactie #3 geschreven door een gast op zondag 6 december 2015 om 22:36:15.
Je kan inderdaad van de telenet modem naar de router WAN poort gaan.
Dan de computers en de printers aansluiten op die router., betekent dat die ook 4 netwerk poorten hefft

Schakel wifi op de router eventueel uit.

Als de Telenet modem Docsis3 gebruikt betekent dit dat die 4 netwerk aansluitingen heeft RJ45
en wifi, het wifi gedeelte kan je uitschakelen, hiervoor moet je wel inloggen bij Telenet.

Het bonus van de router is: NAT (Network Address Translation)
Bij Docsis 3 modems, de modem past al NAT toe (192.168.0.1)

Je moet dan wel opletten dat de router ook geen 192.168.0.1 gebruikt maar bvb 192.168.1.0
Anders adres conflicten.

• Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen