Multidesk.be » Forums » Hardware algemeen » HD vervangen door interne SSD-schijf (gesloten)

Helpinformatie
Dit onderwerp werd gesloten.
Het is bijgevolg niet mogelijk er nog op te reageren.
  • Pagina
  • 1 van 1
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Terrano op dinsdag 24 november 2015 om 12:31:06.
Terrano heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 3
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Beste,
Ik heb een al wat oudere PC die nog uitstekend werkt maar ik wil hem sneller laten werken met het oog op installatie Windows10 en ook met het feit dat de huidige harddisk al wel een behoorlijke leeftijd heeft en hij er misschien plots de brui aan geeft.
De SSD zou in eerste instantie dienen om de programma's op te laten draaien en de HD zou ik nog als extra opslagruimte behouden (ik back-up regelmatig mijn belangrijke data nog eens extra op een extra harde schijf).

Dit is de huidige configuratie:

Besturingssysteem : Windows 7 Home Premium 64-bit SP1
Processor: Intel Core i5 750 @ 2.67GHz ; Lynnfield 45nm Technologie
RAM: 6,00GB Dual-Kanaal DDR3 @ 664MHz (9-9-9-24)
Moederbord: Acer FMP55 (CPU 1)
Grafisch: H243H (1920x1080@59Hz); 2047MBNVIDIA GeForce GT 630 (MSI)
Opslag: 931GB Seagate ST31000528AS (SATA)
Optische schijven: ATAPI DVD A DH16AASH
Geluid: Realtek High Definition Audio
Voeding: FSP Group INC. ; type nr. FSP450-60 ; Max. vermogen 450W (piek 500W)

Mijn harde schijf is verdeeld in een C en D-drive, elk een 457 GB groot.
De C-schijf is voor 290GB gebruikt maar bevat ook alle bibliotheken. Zonder dat komt hij op ongeveer 200GB gebruikt.

Is de aanschaf van een SSD-schijf van 250 GB voldoende of is meteen een 500GB zinvoller om aan te schaffen?
Wat heb ik nodig buiten een SSD-schijf, een SATA-kabel, een programma om HD te klonen naar SSD-schijf en een inbouwplaatje?
Wat raden jullie aan om aan te schaffen, ik bedoel merk en accessoires, of liefst één pakket waar alle accessoires al in vervat zijn (of de meeste toch).

Met vriendelijke groeten en alvast bedankt voor énige reactie (thumbsup)
^ Reactie #1 geschreven door thekid op dinsdag 24 november 2015 om 13:46:38.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
SSD kan je als windows installatie drive gebruiken, die hoeft niet perse groot te zijn.

Voor je andere harde schijf kan je gebruik maken van een normale HDD (7200 rpm) die je dan ook goedkoper kunt aankopen (SSD's met >250 GB kosten een groot stuk uit je budget, met een normale HDD heb je een veel beter GB/€ ratio)

Een programma om je HD te klonen zal je inderdaad nodig hebben, bij sommige programma's kan je per partitie klonen, bij anderen enkel de volledige schijf.

Ik heb het een jaar terug ook op mijn pc gedaan en dat werkte allesinds probleemloos.

Waar je bij je SSD goed moet opletten is dat deze een goeie leestijd én een goee schrijftijd hebben. Je bent niks met een SSD waarvan je goed kunt lezen, maar het schrijven 5x zolang duurt.

Voor merken, laat ik het graag over aan de andere MD'ers ;)
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #2 geschreven door Cdude op dinsdag 24 november 2015 om 16:20:22.
Cdude's avatar
Multiviteit: 5427
Eat my shorts :)
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
"Je bent niks met een SSD waarvan je goed kunt lezen, maar het schrijven 5x zolang duurt."
Bwa, als je weet dat een SSD 100 keer sneller is ...

Hier , met plaatjes een streepje uitleg
http://ocz.com/consumer/ssd-guide/ssd-vs-hdd
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #3 geschreven door thekid op dinsdag 24 november 2015 om 21:52:37.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Heb je toch tenminste een merk gegeven :D
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #4 geschreven door Terrano op donderdag 3 december 2015 om 10:42:09.
Terrano heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 3
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ik heb de Samsung Evo van 500Gb geplaatst... wauww wat een verschil in opstarttijd.
Het werkt prima !!!
En omdat ik dan toch de kast open had heb ik meteen een USB3.0 PCI kaart gestoken met 5 aansluitingen achteraan en nog eens twee interne aansluitingen die ik op een frontje aangesloten heb (dat kan handig zijn).
Alvast bedankt voor jullie reakties en raad.

Opmerking van de crew

Et voila, een (lock) :)

Wheeldigger
  • Pagina
  • 1 van 1
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten