Multidesk.be » Forums » De lounge » Sharkoons bezigheden

• Pagina
  • [1]
  • 2
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door sharkoon op zondag 27 september 2015 om 17:43:42.
sharkoon heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 185
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Van opleiding heb ik een A3 en A2 Mechanica diploma.
Van werk heb ik gewerkt in de halfgeleiderindustrie en de sanitaire grote werven.

Daarnaast ben ik bezig met elektronica en elektriciteit.
Zo maak ik ATS kasten en synchoniseer kasten (of combinatie van de twee) om generators in te schakelen bij een net onderbreking.

Hiervoor heb ik ter bescjikking een Hameg oscilloscoop 2x60Mhz , differentiŽle probe om ac stroom na te kijken, een reflow oven om pcb's met smd componenten te solderen en een functie generator.

Met hout werk ik ook, met een vlak- en vandikte schaafmachine , maar voor de rest handmachines, zoal boormachine, wipzaag, cirkelzaag, bovenfrees.

Maar metaal is toch de grootste bezigheid en daravoor staat er een Emco V10 draaibank, een turret freesmachine en beide CNC sturing.

Recent ook een 3D plotter aangekocht (vooral in ABS)

Computers: De meeste mensen gebruiken computers, ik schroefde mijn eerste computer open om te kijken wat er in zat. Ik weet hoe cpu's en video controller intern werken, heb zelf in een FPGA een Quad 64bit CPU gemaakt en ben nu bezig met een videocontroller in FPGA te steken en later de rest (24 bit audiocontroller).

Sociaal? Niet echt, ik heb er simpelweg de tijd niet voor. En zeker geen facebook, Twitter etc.

^ Reactie #1 geschreven door thekid op maandag 28 september 2015 om 16:17:16.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
cool :)
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #2 geschreven door Cdude op maandag 28 september 2015 om 16:42:10.
Cdude's avatar
Multiviteit: 5427
Eat my shorts :)
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Interessant maar :

Wat is FPGA en hoe maak je daar procs mee? (geen of niet teveel vakjargon aub)
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 12.71 % door Cdude op maandag 28 september 2015 om 16:42:46.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #3 geschreven door Wheeldigger op maandag 28 september 2015 om 18:07:29.
Wheeldigger's avatar
Multiviteit: 10173
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
FPGA

Eitje toch> :)
^ Reactie #4 geschreven door sharkoon op maandag 28 september 2015 om 19:03:43.
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Uitleggen hoe je een processor in een fpga moet programmeren gaat niet zo eventjes op een forum.
en voordat je een processor ermee kan maken moet je natuurlijk eerst wel weten wat er in een processor inzit.

En zonder wat je noem vakjargon gaat het helemaal niet.

Op het internet vind je wel wat info, maar je mag absoluut geen fout maken en als er een fout is, in staat zijn om de fout te zoeken.

Het waren in het begin geen snelle cpu's maar het laat toe om er extra poorten aan te geven.
I2C, SPI, CAN etc., of een aantal KB ram of grafische kern maar ook hier weer eerst de werking van I2c etc moet kennen. Tegenwoordig en dankzij in de hoogte te werken zijn fpga's aardig snel en zeer groot programmeer gebied.

Ik heb het met vele blutsen en builen geleerd.

CNC sturing kwam er net daarom op de freesmachine en draaibank.
Het laat ook toe om meer stukken te produceren en ik ben er minder mee bezig.

Mijn todo lijst is ondertussen zo groot dat ik er zeker nog 10 jaar voor nodig heb om ze af te werken. Maar in die tijd veranderen de technieken weer dus wat nu gepland is is over 5 jaar misschien niet meer toepasbaar.

Problemen met uw computer gestuurde breimachine?
Yep, dan zit je aan het goede adres.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 0.4 % door sharkoon op maandag 28 september 2015 om 19:03:56.
^ Reactie #5 geschreven door Wheeldigger op maandag 28 september 2015 om 20:17:09.
Wheeldigger's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid

Randinformatie

Cdude breien (lol)
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 21.74 % door Wheeldigger op maandag 28 september 2015 om 20:19:03.
^ Reactie #6 geschreven door Wheeldigger op maandag 28 september 2015 om 20:18:42.
Wheeldigger's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Maar wat is dan het verschil tussen FPGA en een PLC?
^ Reactie #7 geschreven door sharkoon op maandag 28 september 2015 om 23:13:03.
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ik zal een poging ondernemen om het wat eenvoudig te houden:

Een PLC is een Programeerbare Logische Controller.
Meestal werkt die met 24V , die wordt gebruikt waar automatische tijdgestuurde operaties mee worden uitgevoerd. Een PLC vervangt eigenlijk een volledig rack met contactoren. Wordt dus veel gebruikt in de industrie.

Een FPGA is een chip , tegenwoordig meestal met balletjes als soldeervlakken. Deze bestaat uit duizenden loghische blok eenheden waar logische functies mee kunnen uitgevoerd worden.
De aansluitpennen kunnen dus verbonden worden met een logisch block.
Het fijne van die logische blocks is : ze staan allemaal met elkaar in verbinding.
Maar je kan de verbinding verbreken en zo via logische functies tot bestuurstoestanden komen.
Hoe groter het logische blok veld , hoe complexer de uitkomst kan worden.

Zo kan er in een FPGA IC letterlijk blanco zijn, maar ze zijn ook beschikbaar met reeds geÔnstalleerde CPU (bvb arm cortex) maar dan spreekt men van een FPGA Soc (system on chip)
De FPGA kan in weze een volledige computer bevatten die aan 1 a 1,5Ghz werkt.
De fabrikanten van FPGA's maken het tegenwoordig eenvoudig en programmeeren reeds
grote blokken er in ,cpu, sd-ram controller etc. Maar daarom niet de meest efficientste.

En is een FPGA chip te klein, dan kunnen er twee (of meer) zijn die aan elkaar gelinkt zijn.

Vooral de grootste fpga's houden hun data niet vast. Zodra ze terug stroom krijgen moeten ze hun data dus terug inlezen voordat ze de functies terug hebben.

Een PLC kan dus kan dus een FPGA IC bevatten als zijnde de "intelligentie" die de PLC functies aanbied maar bevat altijd wat externe onderdelen om tot de stuurspanning van 24V te komen en de FPGA te beschermen tegen storingen, kortsluitingen etc.

Maar wat techniek betreft heeft PLC dus niks direct te maken met FPGA.
PLC zonder FPGA betekent wel een PLC met minder functies.

Als we teruggaan in tijd zijn er verschillende technieken (PLA, PAL, GAL) die wel tot de ontwikkeling van FPGA geleid hebben maar de techniek gebruikt niks van de oudbolliger technieken.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 6.22 % door sharkoon op maandag 28 september 2015 om 23:30:17.
^ Reactie #8 geschreven door Cdude op woensdag 30 september 2015 om 09:55:59.
Cdude's avatar
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid

Dixit

Dixit Wheeldigger op 28/09/2015 18:07:29:

FPGA

Eitje toch> :)

Al gedaan natuurlijk.
Zit wel wat interessants tussen ťn ik kende het niet. (thumbsup)
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #9 geschreven door sharkoon op woensdag 30 september 2015 om 11:23:14.
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Het is ook een niet zo gemakkelijke materie want foutjes zijn snel gemaakt, zeker bij iets complex als processoren. In het begin waren ze te klein maar tegenwoordig zo'n grote inhoud dat je er dus volledige processoren in passen.

Let wel: er zit wel een risico mee verbonden.
Zo zijn er geprogrameerde FPGA's verschenen met dus een processor in maar eveneens een logische constructie van een trojaans paard downloader, hard coded.

En ineens is de halfgeleider industrie beducht geworden want daar kan een anti virus of spyware applicatie niks aan doen.

Nu niet direct panikeren, het is voorlopig nog een alleenstaand geval maar het is wel typerend dat bord fabrikanten waar fpga's op staan tegenwoordig exacte de bron willen kennen waar de component effectief vandaan komt.

In hun jacht naar een zo laag mogelijke prijs waren ze dat effectief vergeten.

Nu langs de zijde van de partikulier:

Het is altijd een evenwichtsoefening: de tijd die je er in steekt versus prijs van een commerciŽle variant, maar als er extra functies nodig zijn , tja, dat wordt dan sowieso fpga. Het is wel een leuke bezigheid maar als er een fout inzit soms het zoeken naar de spreekwoordelijke speld in een hooiberg.
^ Reactie #10 geschreven door Wheeldigger op vrijdag 2 oktober 2015 om 08:52:26.
Wheeldigger's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Wat voor programmeertaal kun je in zo'n FPGA steken?

En als je dus fouten maakt in het programma, wordt dat fout zoeken op regelniveau, of zijn daar hulpmiddelen voor?

(Herinnert zich de Acorn Atom, vingers blauw typen, en het programma loopt vast. Geeft dan aan op welke regel(s) )
^ Reactie #11 geschreven door Wheeldigger op vrijdag 2 oktober 2015 om 08:53:25.
Wheeldigger's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Andere vraag; wanneer zet je een FPGA in, en wanneer een PLC?
^ Reactie #12 geschreven door sharkoon op vrijdag 2 oktober 2015 om 12:52:55.
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
PLC worden ingezet in industriŽle sturingen , ze vereenvoudigen grote stuurkasten waar vroeger veel relais voor nodig waren. Als geruime tijd zit een microprocessor in PLC's omdat die de mogelijkheden nog verder vergoten.

FPGA's kunnen in PLC's zitten wanneer buiten de microprocessor nog extra functies nodig zijn die nuttig zijn voor de PLC sturing, bvb meer timers, meer I/O pennen, een extra ADC of DAC , dan wordt al snel naar een FPGA gegrepen.

het euvel is: Omdat PLC staat voor Programmable Logic Controller is het de gedachte dat het programmeren is op chip niveau maar dat is het dus zeker nu niet meer wan in moderne PLC's zit daarom de-facto geen FPGA meer in.
Mede omdat microcontroller tegenwoordig veel meer toeters en bellen beschikken zoals de CAN bus, RS422 , Floating point controller, DMA kanalen , USB, 32bit processor, max bvb 4GB ram etc.

Dan wordt er in de PLC module als basis software geschreven zodat de PLC kan geprogrameerd worden met simpelweg functies te tekenen of simpele text opdrachten.

FPGA's worden door sommige fabrikanten ook ingezet als de kosten voor chip fabrikatie te hoog uitvallen, lees te weinig stuks per jaar.
Voorbeeld daarvan is Lynx Studio, ze maken de wat duurdere meer professionele geluidskaarten en vallen dus terug op FPGA's om het aantal componenten van de audio kaart terug te dringen.

Natuurlijk kan een PLC simpelweg een FPGA zijn maar omdat FPGA programmeurs niet op elke spreekwoordelijke hoek van de straat staan , het is een niche beroep.

Een microcontroller programmeren zullen al meer mensen kunnen, hoewel, tussen software schrijven(een app bvb) en software voor de bediening van de hardware toe is toch wat anders.

Oh en om misvatting te vermijden, ik heb het over de stand der techniek in 2015.

In een FPGL steek je geen "taal" het is hardware eens de logische blokken geprogrammeerd zijn. Voor simpele zaken wordt een soort schematisch plan gebruikt met logische blokjes opgebouwd, voor complexe zaken eerder assembly maar de stand nu is vooral het dure Labview , ok langs GPL kant is er ook wat mogelijk maar labview blijft de simpelste manier. A priori zou een compiler (basic, C, etc)
kunnen gebruikt worden als de compiler zich specifiek richt naar het programmeren van de logische blokken.

Conclusie: de fpga zit onderaan de ontwerp fase van een bord.
De fpga wordt geprogrammeerd via software of op het laagste niveau, assembler.
De fpga wordt via software benadert om een bepaalde taak uit te voeren.
In een PLC kan een FPGA zitten maar evengoed een potente microcontroller.
Fabrikanten met een lage afzetmarkt zijn gretige gebruikers.

Er staat hier een passap E6000 maar de computer ervan is verre van logisch.
De 4 kleuren wisselaar werkt niet automatisch en de motor aandrijving houd geen rekening met de console (dus de computer). Miezerige 8KB data en oudbollige 8 bit cpu

Ik ga de console vervangen door een ARM Cortex STM32F407ZG
Dat gaat niet zo simpel zijn want uiteindelijk moet de controller communiceren met de motor aandrijving en het brei slot en dan uitzoeken hoe de data in de patroon eprom opgeslagen zijn want die informatie wil ik behouden.

En let op: de programmeertaal is.........basic, weliswaar specifiek naar arm toe en natuurlijk een compiler.

Geen illegale software op mijn computers.

^ Reactie #13 geschreven door Cdude op vrijdag 2 oktober 2015 om 14:13:11.
Cdude's avatar
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
"dure Labview"

Jawadde : Basic 999USD - suites 9499USD (bonk)
http://www.ni.com/labview/buy/
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 19.51 % door Cdude op vrijdag 2 oktober 2015 om 14:13:28.
^ Reactie #14 geschreven door sharkoon op vrijdag 2 oktober 2015 om 14:44:18.
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Tja, freesmachine 7200 euro

Het is maar waar je de nadruk wil opleggen inzake hobby he.
Opensource software voor het programmeren van fpga's bestaat ook hoor.
Maar dat kan niet tippen aan Labview natuurlijk.
^ Reactie #15 geschreven door Wheeldigger op vrijdag 2 oktober 2015 om 15:56:58.
Wheeldigger's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Tijd om nieuwe vragen voor de meester te verzinnen :D
Zit wel op mijn interessegebied, blijf volgen.

Is ook de reden dat ik op het forum van Circuitsonline zit.
^ Reactie #16 geschreven door sharkoon op vrijdag 2 oktober 2015 om 18:52:12.
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Wat bedoel je met "interesse" gebied?

Maak je al zelf elektronische schakelingen en wekr je daarbij al met microcontrollers of iss het nog puur theoretisch?
^ Reactie #17 geschreven door Wheeldigger op vrijdag 2 oktober 2015 om 21:43:43.
Wheeldigger's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Het blijft bij kijken en lezen.
Mijn kennis/kunde gaat niet verder dan een eenvoudige PCB met wat simpele componenten.
^ Reactie #18 geschreven door sharkoon op zaterdag 3 oktober 2015 om 18:17:27.
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ik ken niet zoveel van analoge electronika , maar digitale dus geen probleem.
Qua PCB's dubbelzijdig tot 8 lagen. Ik laat de PCB's maken en daar ook testen dat de verborgen via's wel connectie hebben. Dat kost wel meer maar dan pas zekerheid dat de meerlaags pcb zelf geen fouten bevat.

Componenten plaatsen en solderen doe ik zelf, nou ja, de pcb gaat een soldeeroven in. Trouwens, BGA componenten kunnen niet klassiek gesoldeerd worden.

Wie nu zich afvraagt wat BGA is: Ball Grid Array
Dus in de plaats van zijdelings pootjes zitten er balletjes onderaan de component.
Kunnen enkel via het reflow solderen op een pcb gezet worden.

De 8 laags was voor een 64 kern 64 bit cpu waar de FPGA's dicht naast elkaar stondenen aan beide zijden van de PCB.

Ik werk met Eagle 64 bit, vroeger met Ultiboard maar de kosten liepen wat te hoog op en toen Cadsoft *eindelijk* een 64 bit versie had naar Eagle professional gegaan.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 0.74 % door sharkoon op zaterdag 3 oktober 2015 om 18:17:42.
^ Reactie #19 geschreven door Cdude op zaterdag 3 oktober 2015 om 18:47:13.
Cdude's avatar
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid

Dixit

Dixit sharkoon op 02/10/2015 14:44:18:

Tja, freesmachine 7200 euro

Het is maar waar je de nadruk wil opleggen inzake hobby he.
Opensource software voor het programmeren van fpga's bestaat ook hoor.
Maar dat kan niet tippen aan Labview natuurlijk.

Duidelijk op het freezen :D

Paar vb van die OS soft toevallig? (linkjes voldoende ;) )
  • Pagina
  • [1]
  • 2
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten