Multidesk.be » Forums » Audio & video » Draadloos scherm voor laptop?

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Farailde op zaterdag 12 september 2015 om 21:48:59.
Farailde heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 9
Ik zal even de situatie schetsen:
Ik ben 25 jaar, chronisch ziek en breng heel veel tijd in bed door. Omdat ik in de winter steeds slechter ben en dreig geÔsoleerd te worden, had ik het idee om in mijn kamer een zeteltje voor mijn vrienden te zetten en dat we dan eventueel samen filmpjes/series/youtube zouden kunnen kijken zodat hun bezoekjes niet te vermoeiend zijn voor mij.
Het scherm van mijn laptop is wat klein om samen op te kijken, dus zou ik graag een groter scherm in mijn kamer zetten.

Ik dacht eerst om zo'n smart tv te kopen zodat ik zowel mijn externe harde schijf met films als mijn laptop als het internet mee kon verbinden. Dit is jammer genoeg veel te duur voor mij :(.

Ik ben nu dus op zoek naar andere oplossingen en zou graag jullie ideeŽn en suggesties horen. Ik dacht eventueel aan een groter computerscherm als ik dat draadloos zou kunnen verbinden met mijn laptop (die bij mij in bed ligt). Bestaat er zoiets? En zoja hoe werkt dat en wat koop ik het beste?

Of hebben jullie nog andere suggesties?

Ik heb trouwens een Asus K55V laptop voor het geval dit belangrijk zou zijn. De laptop heeft geen bluetooth, maar we hebben wel wifi.
Mijn smartphone heeft zo'n functie waarmee ik afbeeldingen en filmpjes door omhoog te swipen op onze tv kan tonen. Als ik zo via mijn smartphone op een scherm zou kunnen tonen zou dat ook al handig zijn. Mijn gsm heeft ook bluetooth.

Alvast heel hard bedankt!
^ Reactie #1 geschreven door sharkoon op zondag 13 september 2015 om 00:00:48.
sharkoon heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 185
Ik heb een LG Blueray speler die Youtube video, Netflix, Spotify ondersteunt.
Netflix is per maand niet zo duur , voor 9 euro een volledig HD aanbod.

Let wel : video streamen vraagt de nodige bandbreedte en vooral genoeg data limiet , als je bvb 2x per dag naar een serie kijkt, zit je gemakkelijk aan 150GB of zelfs iets meer (175GB) per maand

Youtube beeld is niet zo denderend. Als het echt in HD is opgenomen, ok maar er is veel dat in SD staat.

Je hebt dan geen speciale TV nodig, gewoon een grote LCD TV met HDMI ingang.
Bovendien, zo'n apparaat verstookt nog minder stroom dan bvb een laptop.

Wifi werkt goed maar enkel als de TV zelf over wifi beschikt.

Een moderne LCD TV kan eventueel ook Youtube, netflix etc sowieso weergeven maar dan staat dat wel vermeld , als een externe harde schijf via een USB poort
wordt verbonden kan zo'n apparaat daar ook video van afspelen.

Let gewoon op de functies van een moderne TV of Blueray speler.

Stap bvb een Makro binnen om alvast naar de beeldkwaliteit te kijken en is er iets dat meevalt, bekijk dan de specificaties van heet apparaat.

Bluetooth = Niet bedoeld voor streaming video.

Een moderne LCD TV heeft een netwerk aansluiting. Dat is een voorwaarde om HD video te streamen.

Dus: Of een LCD TV met interactieve diensten, of een grote LCD die gerust dom mag zijn (en goedkoper) maar dan een ander apparaat Bluray/DVD speler met interactieve diensten.

Dus Youtube, spotify, Netflix , etc...

Youtube op TV's komt niet zoveel voor.

Kijk even op idealo.de , gebruik het uitgebreide filter en vink die zaken aan die je wenst te bekomen.
Vergelijk de prijs dan eens met een dealer hier.
Vandenborre, Mediamarkt, etc.

Mijn TV ben ik gaan bekijken bij de makro, kwestie van beeld en geluid indruk maar besteld in Duitsland, weer euro's gespaard.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 5.01 % door sharkoon op zondag 13 september 2015 om 00:23:30.
^ Reactie #2 geschreven door Ezio op zondag 13 september 2015 om 10:36:20.
Ezio's avatar
Multiviteit: 973
Misschien is een Google Chromecast wel het ideale apparaatje voor jou. Je gebruikt je smartphone/tablet dan in principe als afstandsbediening. Als je bijvoorbeeld Netflix wil kijken, open je de Netflix app op je smartphone en klik je op het 'Google Cast' icoontje. Vervolgens neemt de Chromecast het over en gaat hij de serie/film rechtstreeks opvragen bij Netflix. Het is dus niet zo dat het beeld van je smartphone/tablet gespiegeld wordt op je TV. Met je smartphone/tablet geef je in principe enkel de locatie door van wat je wil kijken. Zo is er geen kwalteitsverlies :D

Dit is dus echter enkel interessant als je een smartphone/tablet hebt (al kan je in principe ook het beeld van je laptop spiegelen op je Chromecast als je de Google Chrome browser gebruikt). Heb je een smartphone, tablet? En is het een Android of een iOS?

Als je een iOS apparaat hebt, zou ik voor een Apple TV gaan. Doet bijna alles wat de Chromecast ook doet (met de enige uitzondering dat je wat minder vrijheid hebt, want het blijft natuurlijk Apple), maar de basis taken zoals YouTube, Netflix ... lukken prima :)
I'm a gamer because I don't have a life... I've chosen to have many
^ Reactie #3 geschreven door sharkoon op zondag 13 september 2015 om 15:28:10.

IOS apparaten zijn altijd duurder in prijs.

En niet vergeten, zodra je iets dat van media op je smartphone staat is het wel de smartphone die het mediabestand streamt naar google Chromecast via wifi.

Idem voor tablet of laptop, enfin alle apparaten die media bestanden op hun harde schijf/flash gehuegen of sd-kaart hebben staan.

En dat gaat dan via wifi en dat is dan toch opletten want dingen zoals metalen radiatoren/convectors , koelkasten etc enfin metalen objecten absorberen RF stralen en halen dus de bandbreedte naar beneden.

Nu als je voor uw TV zit geen echt probleem.

Het lijkt me beter om gewoon voor een smartTV te eens je toch al besloten hebt om naar een groter scherm te gaan. En de prijs, even kijken in de buurlanden want BelgiŽ is en blijft een klucht wat concurrentie betreft.

1 TV, 1 stroomstekker, 1 LAN aansluiting, 1 afstandbediening.
Denk aan een budget van 400 @ 500 euro en dan heb je wel wat keus hoor.
Zeker bij 80cm formaten tot 1meter formaat.

^ Reactie #4 geschreven door Farailde op zondag 13 september 2015 om 15:31:02.
Bedankt voor jullie reactie! :)

Voor alle duidelijkheid: ik heb absoluut gťťn intentie om Netflix te nemen. Zoals ik al zei heb ik zelf films en series op een externe harde schijf en voor de rest zou ik eventueel nog filmpjes van op het internet willen bekijken (vb. korte filmpjes op youtube, de vtmsite,...).

@Shakroon: Die LG Blueray speler is misschien wel een mogelijkheid, maar aangezien ik zelf geen dvd's meer heb, misschien ook een beetje overbodig. Wel goed om te weten dat ik niet per sť een dure smart tv moet kopen. Bedankt voor de site! Ik ga er zeker eens naar kijken. Bestellen in Duitsland is inderdaad goedkoper heb ik gehoord, maar dat durf ik niet omdat 1) mijn duits vrij slecht is en je dan de kleine lettertjes moeilijker kunt lezen en 2) het moeilijker is om gebruik te maken van de garantie moest er iets misgaan.

@Ezio: die google chromecast ziet er inderdaad wel een goede oplossing uit! :D Werkt dat ook als ik bijvoorbeeld afleveringen van een serie op mijn sd kaartje van mijn smartphone zet en die dan afspeel?
Mijn smartphone is een android. En ik gebruik een chrome browser op mijn laptop. Dus ik vermoed ik dan van mijn laptop ook filmpjes van bvb youtube of de vtmsite kan afspelen op dat scherm?

Een vriend van mij had het vandaag ook over Raspberry Pi. Dat klonk ook interessant als snap ik nog niet helemaal hoe het werkt. Wat lijkt jullie interessanter? Die google chromecast of zo'n Raspberry pi?

^ Reactie #5 geschreven door Farailde op zondag 13 september 2015 om 15:34:38.
@Sharkoon: het is voor in mijn slaapkamer, dus daar staat gelukkig geen koelkast :p.

De prijzen die ik had gezien voor die smart tv's waren meer richting 800 euro en duurder. Maar zelfs 400 ŗ 500 euro is nog duur tov zo'n google chromecast.

@Ezra: wat ik mij nog afvraag bij die google chromecast: zou ik dat ook aan een computerscherm kunnen vastmaken als dat HDMI heeft?
^ Reactie #6 geschreven door sharkoon op zondag 13 september 2015 om 18:16:25.
Garantie is Europees geregeld. Als er van dat merk in belgiŽ een invoerder is, kan je voor garantie de invoerder contacteren en die zal dan nagaan of uw garantieaanvraag geldig is.

Is er geen invoerder, dan is het de dealer raadplegen.
Duitsers verwachten daarom geen Duits alleen hoor, Engels gaat ook.

Duitse dealer passen de wetten inzake aankoop op afstand zeer goed toe.
En in het geval van garantie malen ze er niet om, zoals bij dealers hier soms wel het geval is.

Ik kan me niet meer hereinneren wat ik hier in een winkel gekocht heb.
Ofwel vanuit Duitsland, Rusland, USA, China maar zelden bij een dealer hier.
Hier heerst te weinig concurrentie tussen de bedrijven.

Ik heb 1 blueray schijfje, een 80 tal DVD's maar ik heb nog geen enkele DVD afgespeeld omdat netflix primeert.

Je wou toch een groter scherm hebben?
80cm of 100cm is al groot genoeg om met meerdere personen naar te kijken.

En als je al die kost moet maken, ik bedoel je moet wel altijd eens gaan kijken naar het beeld dat zo'n TV weergeeft want er zijn verschillen.

100 of 200 hz of meer, dat maakt niet zoveel uit. 100Hz is genoeg.

Opgelet met chromecast: zodra de mediabestanden op een lokaal geheugen staan van laptop (harde schijf), tablet (sd-kaartje), of smartphone (sd-kaartje) is het wel het apparaat zelf dat de media via wifi naar de chromecast stuurt.

Dus niet zo'n kwestie, speel die video af van het internet met het doorsturen van een commando.

En als een smartphone of tablet video moeten streamen let dan op de batterij, zeker bij smartphones.

Chromecast op laptop? verbinden wel maar softwarematig is dat een ander probleem. Dat zal dus moeten getest worden.

Google had dat daar nu net niet aan gedacht, ze vonden hey, goedkoop streamen van computers, tablets en smartphones media data en oh netflix etc via netflix app met simpele commando's bedienen. Dat is toch whaaw , eh volgens Google toch.

Van uw laptop, via chrome kan je uw computerbeeld streamen naar chromecast.
Maar als het beeld van uw laptop ergens van internet komt bvb youtube, wordt er nog altijd media via wifi verstuurt.

Om bvb op een smartphone, tab of pc bepaalde extra functies te krijgen moet je altijd de app van die bewuste dienst installeren.

Dan kan een smartphone via simpele commando die dienst aansturen.

Maar niet vergeten, dan is het de chromecast die via wifi de data inleest.

Ga dus eerst na via bvb ookla speedtest welke bandbreedte je nog hebt in uw slaapkamer want muren ertussen halen de bandbreedte ook naar beneden.

Niet vergeten HD materiaal verstookt minstens 3GB data per uur.
De wireless overdracht moet in dat geval dus ook die 3GB kunnen transporteren.

6,8 mbps dus

^ Reactie #7 geschreven door Ezio op zondag 13 september 2015 om 20:14:41.
Ezio's avatar
Als je computerscherm HDMI heeft kan je die Chromecast daar inderdaad gewoon op inpluggen ;)

Ik weet niet hoe ver je IT kennis reikt, maar het loont de moeite om een Plex Media Server op te zetten. Dit is volledig gratis en het werkt als volgt:
  • Je installeert de Plex Server op een computer
  • Je maakt de Plex Server duidelijk van waar hij zijn content (films dus) moet halen. In jouw geval je externe harde schijf (of gewoon de harde schijf van je computer).
  • Je installeert de Plex app op je smartphone
  • Via je smartphone kan je nu gemakkelijk alle films zien die op je media server staan en je kan ze meteen casten (zonder kwaliteitsverlies) naar je Google Chromecast.

En tadaa, je hebt weliswaar je eigen Netflix gebouwd :D Het vraagt misschien wat moeite, maar het loont zeker de moeite om zo'n server op te zetten.

Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 2.59 % door Ezio op zondag 13 september 2015 om 20:16:10.
^ Reactie #8 geschreven door Farailde op zondag 13 september 2015 om 21:12:02.
Bedankt Ezio! Dat klinkt inderdaad als een goed idee :)
^ Reactie #9 geschreven door Cdude op maandag 14 september 2015 om 01:08:10.
Cdude's avatar
Multiviteit: 5427
Eat my shorts :)

Dixit

Dixit sharkoon op 13/09/2015 18:16:25:

Garantie is Europees geregeld. .....

(dream)(dream)(dream)
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #10 geschreven door Ezio op maandag 14 september 2015 om 04:12:16.
Ezio's avatar

Dixit

Dixit Farailde op 13/09/2015 21:12:02:

Bedankt Ezio! Dat klinkt inderdaad als een goed idee :)

Graag gedaan :D Laat gerust weten als je hulp nodig hebt bij het opzetten van die Plex Media Server. De combinatie Plex en Chromecast werkt bij mij probleemloos :)

Over die Rasperri Pi, dat is in principe een computer tot zijn ware essentie gestript. Is meer voor de hobbyisten om er wat mee te spelen. Een Rasberri Pi werkt nooit zo goed als een Google Chromecast om films te streamen, of toch niet 'out of the box' ;)
^ Reactie #11 geschreven door Farailde op maandag 14 september 2015 om 09:30:13.

Dixit

Dixit Ezio op 14/09/2015 04:12:16:
Graag gedaan :D Laat gerust weten als je hulp nodig hebt bij het opzetten van die Plex Media Server. De combinatie Plex en Chromecast werkt bij mij probleemloos :)

Over die Rasperri Pi, dat is in principe een computer tot zijn ware essentie gestript. Is meer voor de hobbyisten om er wat mee te spelen. Een Rasberri Pi werkt nooit zo goed als een Google Chromecast om films te streamen, of toch niet 'out of the box' ;)

Zal ik zeker doen! :)

Ik heb nog een paar vraagjes:
op die site waarvan je de link gaat staat er bij zo'n sterretje 'Voor toegang tot bepaalde inhoud is mogelijk een abonnement nodig'. Bedoelen ze daar dan gewoon mee dat als je netflix ofzo wil bekijken je een abonemment nodig hebt. Of heb ik dat ook nodig voor de dingen die ik wil bekijken (films en series van mijn schijf, youtube, vtm app)?

Ik las ook nog op sommige sites dat je bepaalde (niet gratis) apps nog moet downloaden om het goed te kunnen gebruiken. Weet jij toevallig welke ik zal nodig hebben? Of is die plex media server het enige?

Dixit

Ga dus eerst na via bvb ookla speedtest welke bandbreedte je nog hebt in uw slaapkamer want muren ertussen halen de bandbreedte ook naar beneden.

Ik heb die Ookla speedtest trouwens eens uitgevoerd zoals Sarkoon voorstelde. Dit zijn de resultaten:
Laptop: downloadsnelheid 35,59 mbps en oploadsnelheid 4,05mbps
Smartphone: downloadsnelheid 23,13 mpbs en oploadsnelheid 6,13 mbps
Is dat voldoende voor die google chromecast?

Ik ben ook nog aan het vergelijken met het smart tv idee van Sharkoon. Het zou kunnen dat ik een computerscherm van iemand anders doorkrijg (waardoor de google chromecast sowieso veel goedkoper zou zijn), maar het zou ook kunnen van niet. In dat geval moet ik dus zelf nog een computerscherm of eenvoudige tv kopen.
Ik wil minstens voor een 24 inch scherm gaan. Groter mag altijd, maar zoals ik al zei, moet ik ook op mijn centen letten.

Ik heb snel even bij Vandenborre gekeken om een idee te krijgen van de prijzen. Daar kan ik een 27 inch fullHD computerscherm kopen voor 200 ŗ 250 euro.
Bij de tv's vind ik een full HD scherm van 24 inch voor 279 euro.

Qua prijs zijn de computerschermen daar dus iets goedkoper. Of is er een reden waarom ik beter voor een tv scherm ga bij de google chromecast?

Bij Vandenborre zie ik ook deze smarttv: http://www.vandenborre.be/lcd-led-tv-80-cm/sony-kdl32r500cb die op 329 euro komt. Dit is wel 'maar' HD ready ipv full HD.

Wat lijkt jullie de beste optie? En waarom? Of hebben jullie nog andere toestellen/prijzen?

Alvast heel erg bedankt om mee te denken!!
^ Reactie #12 geschreven door Cdude op maandag 14 september 2015 om 09:57:12.
Cdude's avatar
https://support.google.com/chromecast/answer/3210071?hl=en

Al eens gedacht aan 2dehands ?
http://www.2dehands.be/computer-game-consoles/computer-onderdelen/monitoren/2/scherm/

http://www.2dehands.be/computer-game-consoles/computer-onderdelen/monitoren/asus-pb287q-28-4k-lcd-254493088.html
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 24.37 % door Cdude op maandag 14 september 2015 om 09:59:13.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #13 geschreven door Farailde op maandag 14 september 2015 om 09:59:50.

Dixit

Garantie is Europees geregeld. Als er van dat merk in belgiŽ een invoerder is, kan je voor garantie de invoerder contacteren en die zal dan nagaan of uw garantieaanvraag geldig is.

Is er geen invoerder, dan is het de dealer raadplegen.
Duitsers verwachten daarom geen Duits alleen hoor, Engels gaat ook.

Duitse dealer passen de wetten inzake aankoop op afstand zeer goed toe.
En in het geval van garantie malen ze er niet om, zoals bij dealers hier soms wel het geval is.

Ik kan me niet meer hereinneren wat ik hier in een winkel gekocht heb.
Ofwel vanuit Duitsland, Rusland, USA, China maar zelden bij een dealer hier.
Hier heerst te weinig concurrentie tussen de bedrijven.

Ik heb nog nooit iets elektrisch in het buitenland gekocht omdat ik het eerlijk gezegd niet durf. Maar als het echt een groot verschil maakt wil ik het misschien wel proberen. Ik ben momenteel nog alle opties aan het bekijken.
Hoe zit het met de verzendkosten als je zoiets in Duitsland koopt? Vanuit Duitsland komen er geen douanekosten bij vermoed ik, of wel? En hoe doe je dat dan als je problemen hebt of het toestel gaat stuk binnen de garantie? Kost dat dan niet veel om dat terug te sturen enz?
^ Reactie #14 geschreven door Farailde op maandag 14 september 2015 om 10:02:19.

Ik koop regelmatig 2dehands spullen, maar voor elektrische dingen durf ik dat niet goed omdat de kans bestaat dat ze het wegdoen omdat er iets niet goed meer van werkt. Alhoewel dat als de prijs echt veel verschilt, het misschien wel het proberen waard is...
^ Reactie #15 geschreven door Cdude op maandag 14 september 2015 om 10:48:20.
Cdude's avatar
Als het binnen de 2 jaar is, heb je garantie. (factuur eisen)
In het geval van dat 4K scherm gewoon even vragen waarom verkoop?

Heb de ervaring dat, als mensen snel reageren en op je vragen antwoorden , de apparaten in goede staat zijn.
^ Reactie #16 geschreven door Farailde op maandag 14 september 2015 om 15:09:55.
Ik heb nog eens zitten rondkijken voor de optie 'zo goedkoop mogelijke smart tv' en ik heb deze gevonden:http://www.tvstore.be/product/464751/samsung-ue32h4500.html#product_specifications

Hier kan ik zowel mee op het internet als mijn schijf aan verbinden. De prijs is 329 euro bij coolblue en 325 euro bij bol.com.
Heeft veel goede reviews. Het is een ready HD, maar dat is wel goed genoeg voor mij. Voor de rest wordt het omschreven als een goede smart tv voor die prijs.
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen