Multidesk.be » Forums » Gadgets » Android - wortelen of niet ? (verplaatst)

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door McNab op zaterdag 5 september 2015 om 15:04:27.
McNab's avatar
Multiviteit: 109
Ik wist niet zo goed in welk forumonderdeel deze vraag past, dus maar hier.
Binnen enkele weken heb ik wat vrije tijd over (herstelperiode medische ingreep) en nu dacht ik dat dan misschien wel dè gelegenheid zou zijn om mijn smartphone te upgraden.

Ik ben namelijk niet van plan om zomaar een nieuwe te kopen omdat Samsung wel eerst beloofde maar dan plots van mening verandert en dus Android niet meer wil updaten omdat er officieel te weinig geheugen zou zijn. HUH???? 1,5 GB werkgeheugen te weinig? Belachelijk excuus want elders in de wereld kunnen ze hetzelfde toestel wel updaten en toestellen met minder geheugen draaien soepel nieuwere Android, ook Samsung.
Het zit eerder zo: Als ze updaten zal hun - niet verwijderbare - bloatware niet meer werken.
Veiligheidslekken dichten ze ook niet (omdat je niet hun S6 hebt gekocht?).
Conclusie : voor mij dus nooit meer Samsung !

Ik denk eraan mijn Android versie te vervangen door een alternatieve ROM, Cyanogen of Paranoid of ... Dat de garantie vervalt deert me niet. Die is toch bijna voorbij.
Ik lees me in maar hoe hard ik ook zoek, ik blijf met enkele vragen.

Houdt een custom ROM in dat je smartphone automatisch is geroot?
Bijna iedereen gaat daarvan uit maar ik vond onlangs een Duitse website die beweerde van niet. Je kon Cyanogen installeren (andere ROM's weet ik niet) maar root moest je apart inschakelen. Klopt dat? Want

Eén van de voornaamste apps die ik dikwijls gebruik is mijn bank-app. En bank-apps zouden niet (meer) werken wanneer root wordt gedetecteerd (wat me ergens logisch lijkt uit veiligheidsoverwegingen)
Op Tweakers zegt er dan weer iemand dat dat niet juist is. Op zijn geroote foon werkt de Belfius app. Tot die ge-update wordt zeker? Maar de vraag is eigenlijk: klopt dat over bank-apps en root?
Een goed verstaander weet dus dat ik geen zotte toeren wil uithalen, alhoewel root ook voordelen biedt.

Het moeten rooten om een custom ROM te kunnen installeren zou me kunnen tegenhouden, want dan verlies ik mogelijk belangrijke functionaliteit, de bank-app. Dan moet ik ofwel blijven hangen met KitKat, ofwel toch een nieuwe (niet Samsung) smartphone aanschaffen.

Wie weet hoe het zit?

Opmerking van de crew

Ik heb je bericht even in de correcte categorie geplaatst.
Wheeldigger
^ Reactie #1 geschreven door sharkoon op zaterdag 5 september 2015 om 16:07:36.
sharkoon heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 185
1) Cyanogen is zelf is niet geroot. maar je kan in cyanogen wel root acces toekennen voor apps.

2) Inderdaad, de Duitse handleiding is correct.

3) Uw bank applicatie blijft werken onder geroote rechten aber veilig is het natuurlijk niet. vergelijk het met administrator rechten werken onder windows XP.Maar cyanogen kan per app rooten.

4) Je moet wel opletten dat er voor uw smartphone speciaal een cyanogen mod bestaat. is dat niet het geval, moet je de nodige kennis hebben om van een andere mod zodanig aan te passen dat het op uw smartphone ook gaat.

5) De enige bron van informatie is de cyanogen forums zelf.

6) neen om cyanogen mod te installeren moet je geen root toegang hebben op uw smartphone.

7) Updates? Komen van cyanogen zelf.

8) Enig nadeel, bij problemen heb je nergens recht op, gelukkig laat cyanogen zelfd de standaard rom zitten. Cyanogen gewoon verwijderen en poef, de standaard Android versie start weer.

9) paranoid ken ik niet.

10) Bank zaken zo ik *nooit* doen op een smartphone. Simpelweg omdat smartphones blijkbaar gemakkelijk kunnen aangevallen worden, zeker als de bank app geroot is.

En ook : zelfs uw gsm aanbieder kan het vertikken als je plots een probleem hebt met hun services.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 7.32 % door sharkoon op zaterdag 5 september 2015 om 16:16:04.
^ Reactie #2 geschreven door Cdude op zaterdag 5 september 2015 om 17:25:24.
Cdude's avatar
Multiviteit: 5427
Eat my shorts :)
Ik hou het bij één antwoord : Proberen is weten.
Je leert er niet alleen hoop van, je kan ook altijd terug gaan naar de factory resets.

Wat is er trouwens mis met KitKat? En, welke Samsung heb je ?
Dat laatste lees ik nergens.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 14.08 % door Cdude op zaterdag 5 september 2015 om 17:26:31.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #3 geschreven door sharkoon op zaterdag 5 september 2015 om 18:17:59.
Factory reset?
gewoon de folder cyanogenmod verwijderen en dat is alles om terug tot de normale kitkat te gaan. Cyanogenmod is geen vervangende rom die in de plaats van Kitkat komt. De Android blijft staan zoels die oorspronkelijk aanwezig is.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 14.69 % door sharkoon op zaterdag 5 september 2015 om 18:18:40.
^ Reactie #4 geschreven door Cdude op zaterdag 5 september 2015 om 19:01:55.
Cdude's avatar
Multiviteit: 5427
Eat my shorts :)

Dixit

Dixit sharkoon op 05/09/2015 18:17:59:

Factory reset?
gewoon de folder cyanogenmod verwijderen en dat is alles om terug tot de normale kitkat te gaan. Cyanogenmod is geen vervangende rom die in de plaats van Kitkat komt. De Android blijft staan zoels die oorspronkelijk aanwezig is.

Oh really ?

Dixit

Finally, you'll need to download the stock firmware for your variant. A great site to find that is SamMobile. Just head over there and create an account with the website, then use the search function to find the firmware file for your model number.

http://gs5.wonderhowto.com/how-to/unroot-restore-galaxy-s5-back-stock-0157257/
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #5 geschreven door sharkoon op zaterdag 5 september 2015 om 21:46:54.
Nogmaals : De enige Juiste plek over Cyanogen is cyanogen website zelf.
En Cyanogen geeft standaard geen root rechten. de gebruiker moet zelf beslissen welke app root rechten krijgen.

^ Reactie #6 geschreven door Wheeldigger op zaterdag 5 september 2015 om 22:43:54.
Wheeldigger's avatar
Multiviteit: 10173
Moderator

Dixit

Dixit Cdude op 05/09/2015 19:01:55:

Dixit

Dixit sharkoon op 05/09/2015 18:17:59:

Factory reset?

Oh really ?

Dixit

Finally, you'll need to download the stock firmware for your variant. A great site to find that is SamMobile. Just head over there and create an account with the website, then use the search function to find the firmware file for your model number.

http://gs5.wonderhowto.com/how-to/unroot-restore-galaxy-s5-back-stock-0157257/

De voorgestelde site lijkt nogal zo'n cowboysite te zijn, laat staan de comments.
Die gelezen te hebben rijzen me de haren ten bergen.

Cdude, klopt daar wel iets van?
^ Reactie #7 geschreven door Wheeldigger op zaterdag 5 september 2015 om 23:13:07.
Wheeldigger's avatar
Moderator
Verwachtte updates Androïd;
http://www.androidplanet.nl/nieuws/android-6-0-update-overzicht/

Zelf updaten;
http://www.androidplanet.nl/tips/update-de-android-software/
^ Reactie #8 geschreven door Wheeldigger op zaterdag 5 september 2015 om 23:13:58.
Wheeldigger's avatar
Moderator

Dixit

Dixit sharkoon op 05/09/2015 21:46:54:

Nogmaals : De enige Juiste plek over Cyanogen is cyanogen website zelf.

Dat vooral!
^ Reactie #9 geschreven door McNab op zondag 8 november 2015 om 12:21:32.
McNab's avatar
Multiviteit: 109
Een update.

Mijn operatie is uitgesteld maar dat heeft me niet belet om mijn s4 mini te rooten. En dat was niet moeilijk. De smartphone draait wel nog altijd StockRom.

Waarom? Op de XDA forums vind ik wel interessante custom Roms maar de (vooral) Lollipop Roms blinken uit door allerhande problemen. En dat geldt ook voor de (officiële) CyanogenMod.

Alhoewel er toch enkele gebruikers zijn die geen enkel probleem zeggen te ondervinden zijn batterijdrains, onverwachte reboots en geluidsproblemen "dagelijkse kost".
Om nog te zwijgen van het kluwen aan Roms. (PacMan en Paranoid zijn blijkbaar "dead" ondertussen, de mannen van Paranoid zouden werken aan CyanogenOS).

Aan de positieve kant: Dankzij de "root" en - ik vermoed - de app "Greenify" gaat mijn batterij veel langer mee. De bank app heeft wel een waarschuwing gegeven dat root is ontdekt, maar werkt verder normaal.
Aan de negatieve kant zijn veiligheidsupdates vanuit Samsung niet te verwachten (o.a. http://www.zdnet.be/nieuws/173646/hoe-kwetsbaar-is-jouw-android-toestel/)

• Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen