Multidesk.be » Forums » Virussen, adware, spyware, ... » Fake Windows Safe Modus?

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Benz0r op donderdag 4 juni 2015 om 07:40:49.
Benz0r's avatar
Multiviteit: 321
Beste,

Ik weet niet zeker of het een virus is of niet, vandaar dat ik dit onderwerp hier heb geplaatst.
2 dagen geleden is mijn laptop gecrashed, toen ik hem terug opstartte zag ik al meteen aan het opstartscherm dat de kwaliteit van het beeld een heel stuk lager was.
Toen ik op mijn bureaublad kwam lijkt het alsof het beeld ingezoomed is, ook de taakbalk lijdt hieronder. Ik heb wat opgezocht en ik had iets gevonden dat iets zei over een virus dat ervoor zorgt dat het lijkt alsof je in de Windows Safe modus zit. Ik heb daarom een volledige scan + een opstartscan gedaan met mijn Avast Antivirus, maar zonder resultaat. Ook heb ik alle Windows Updates gedaan zonder resultaat. Tot slot ook een scan gedaan met MBAM zonder resultaat.
Nu had ik ook gelezen dat het misschien aan mijn beeldkaart ligt en inderdaad bij Apparaatbeheer staat een uitroepteken bij mijn beeldkaart met de melding Dit apparaat werkt niet goed omdat Windows de voor dit apparaat benodigde stuurprogramma's niet kan laden. (Code 31) .
Als ik de drivers probeer te updaten zegt hij dat ik de laatste updates heb.
Dus nu zit ik compleet vast, is het een virus/spyware of ligt het aan de beeldkaart?
Alvast bedankt!

Edit: Als ik bij "dxdiag" bij het menu Beeldscherm kijk, staat er n.v.t. , dit zal er ook iets mee te maken hebben?

Benz0r

Enkele specs:
Windows 7 Ultimate 64 bit
Intel Core i7
AMD Radeon 6600M en 6700M series
^ Reactie #1 geschreven door Benz0r op donderdag 4 juni 2015 om 09:00:01.
Benz0r's avatar
En het spreekt ook voor zich dat mijn laptop extreem traag is hierdoor.
^ Reactie #2 geschreven door sharkoon op donderdag 4 juni 2015 om 11:50:44.
sharkoon heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 185
Normaal als je opstart in veilige modus merk je dat zeker, want dan zie je in de tekstmodus ineens dat windows een heleboel drivers aan het laden is.

Als je uw laptop gewoon start, en je krijgt dus het geanimeerde logo van windows 7 te zien en dan pas belabberd beeld wil zeggen dat de hoge resolutie niet kan ingeschakeld worden en als windows geen blauw scherm weergeeft (kritieke fout) dan zal de gewone VGA modus verscijnen. (640x480 pixels)

Als je absoluut geen idee wat er gebeurd is.
Schakel wifi verbinding op de laptop uit. (

Minstens nakijken of de harde schijf geen defecte clusters vertoont.
Ga naar de windos verkenner, rechtermuisklik op de C schijf kies dan eigenschappen.

Onder de tab: Extra staat onder foutcontrole "Nu controleren"
Dat kan een tijdje duren. Vind windows geen problemen, dan eventueel gekaapt.
Vin windows wel fouten, kan windows die plaatsen markeren als fout.

In eerste instantie
Wifi activeren op de laptop.

Download de moederbord chipset en de video driver van de website van de laptop fabrikant.
Schakel wifi op de laptop terug uit.
Instaleerd deze eerst chipset (herstart nodig)
Dan video (herstart nodig)

Als je daarna uw laptop opstart zou tenminste de hogere resolutie moeten terugkomen

Slechte clusters komen wel meer voor bij laptops en absoluut zeker als er sprake is van een stevige stoot als de laptop nog aan het werken was, of de laptop is gevallen als die uit stond.
Nu als het sporadisch meer en meer slechte clusters verschijnen, kan beter die harde schijf worden vervangen. Als je zeker bent dat de laptop dus geen zware schokken te verduren had dan wel ronduit pech.

Gekaapt systeem kan ook maar in elk geval, bij slechte clusters moet je die software wel opnieuw installeren. En best altijd eerst via windows foutcontrole.

^ Reactie #3 geschreven door Benz0r op donderdag 4 juni 2015 om 12:50:30.
Benz0r's avatar
Bedankt voor het antwoord.
Ik heb die foutcontrole geprobeerd bij het opstarten maar ik kreeg de melding dat het systeem beschadigd was en dus de controle niet kon worden uitgevoerd.
In verband met de chipset en video driver; Ik heb een MacBook Pro maar ik heb er enkel Windows als besturingssyteem opstaan, welke drivers moet ik dan downloaden?
^ Reactie #4 geschreven door sharkoon op donderdag 4 juni 2015 om 19:50:47.
Er bestaan verschillende versies naar gelang van uitrustingsniveau van de MACbook Pro.

Ik snap niet waarom je geen MAC OS daarop hebt laten staan.
Windows kon dan alsnog deel uitmaken via bootcamp.

Gezien er een intel I7 in zit, in elk geval een intel chipset.
Intel heeft ook een intel driver update utility

Voor de video amd auto detect.

Heeft die macbook geen klein accidentje meegemaakt?
Want zo oud zal die nu ook weer niet zijn dat een harde schijf al teveel slechte clusters vertoont.

Je kan nog opteren om alsnog de drivers te installeren maar als windows een beschadiging weergeeft is er al wat meer aan de hand (op de harde schijf)

Een globale controle of de rest nog werkt is bvb een linux distributie op DVD of USB stick te zetten en daarmee de Macbook pro opstarten.
Best usb stick zodat je densoods belangrijke data kunt reeds koppiŰren.

En geen nood, linux kan al geruimte tijd lezen en schrijven naar een NTFS volume van windows 7/8

^ Reactie #5 geschreven door Benz0r op donderdag 4 juni 2015 om 20:52:28.
Benz0r's avatar
De laptop is iets meer dan 3 jaar oud nu, kan goed zijn dat ie al eens is gevallen maar niet onlangs dus ik vind het vreemd dat het nu pas gebeurd dan.
De reden waarom ik geen MAC OS heb laten staan is omdat om de een of andere reden Bootcamp niet werkte, daarmee bedoel ik dat hij geen windows meer installeerde, noch w7 noch xp.
De harde schijf is trouwens pas in September veranderd omdat de eerste kapot was, het was wel geen nieuwe harde schijf (de tweede) maar dan nog.
Ik zal beginnen met de drivers te updaten en zal je dan iets laten weten.
Bedankt!
^ Reactie #6 geschreven door Benz0r op vrijdag 5 juni 2015 om 01:16:01.
Benz0r's avatar
Ik heb via de Intel Driver Update Utility gemerkt dat mijn huidige versie 9.2.0.1035 is en dat de nieuwste versie 10.0.27 is. Ik heb deze dan gedownload, als ik op installeren klikte kreeg ik even later de melding dat het voltooid was maar erna stond er bij status "FAILED", de reden hiervoor weet ik niet.

De AMD Autodetect zegt dat ze geen stuurprogramma voor mijn systeem kunnen vinden. Geen ondersteunende AMD-hardware.
^ Reactie #7 geschreven door sharkoon op vrijdag 5 juni 2015 om 10:18:13.
Bootcamp werkt nochthans en het voordeel is wel, bootcamp download updates voor MacOS EN windows.
Het heeft altijd een voordeel om dualboot beschikbaar te hebben vooral om het zwakke OS (windows zijnde) te depaneren.
en in geval van slechte clusters, 1 van beide heeft dan toch iets meer kans om op te starten.

Dat AMD het niet vond kan wel eens voorkomen voor radeons die op een niet amd chipset staan.

Radeon mobile windows 64bit:
http://support.amd.com/en-us/download/mobile?os=Windows+7+-+64

In geval van de failed, via systeem herstel kan je die stap terugzetten mocht
het nodig zijn, maar windows 7 doet normaal gezien een eigen rollback tenzij die functie verstooort is. Boot via F8 om de laatste werkende configuratie te gebruiken.

Een laptop die een beetje valt of een forse tik heeft gekregen terwijl die aanstaan leid al tot redelijk zware problemen. Een laptop die valt terwijl die uit staat, wordt een probleem vooral als de val hoogte te groot is en zeker in de hoek waar de schrijf-leeskop zijn beweging maakt ritst al snel van zijn "home" positie met een streep op de schijven zelf als resultaat.

Ik ken geen enkel trojaans paard dat zoiets veroorzaakt. Virussen zien we tegenwoordig niet meer, let loont veel meer om een trojaans paard op de computer te krijgen zonder dat de gebruiker dat merkt. een botnet aanval zijn telkens een paar tienduizend prive computers.

Harde schijven : je moet er wat geluk mee hebben.
En vooral bij een laptop die nu eenmaal veel warmer wordt tegen de desktop computers. Omdat alles zo dicht bij elkaar zit en een laptop compeenseert het gebrek aan koeling door alle mogelijke besparingsmechanismen te gebruiken en dan zakt de snelheid natuurlijk.
ook desktops kennen zo'n trukje tegenwoordig om CPU te beschermen tegen oververhitting.

Harde schijven gaan defect ergens tussen 4 weken en 7 jaar.
Dat kan gaan van slechte component keuze van de fabrikant tot slecht gesoldeerde verbinding (reflow solderen etc betekenen niet de-factor een goede verbinding of toch een verontreiniging in het chassis beland etc dus fout bij het produceren en dan gaan schijven abnormaal snel defect.

De ideale harde schijf bestaat simpelweg niet, backup en nog eens backup blijft een noodzaak.

^ Reactie #8 geschreven door Benz0r op zaterdag 6 juni 2015 om 19:37:48.
Benz0r's avatar
Wanneer ik Radeon mobility Driver uitvoer krijg ik helaas dezelfde melding als bij de MAD Autodetect "De AMD Autodetect zegt dat ze geen stuurprogramma voor mijn systeem kunnen vinden. Geen ondersteunende AMD-hardware."

Voor de een of andere reden werkt Google Chrome ook niet meer. Ik krijg simpelweg de melding "Google Chrome werkt niet meer", en de optie "online naar hulp zoeken" levert ook niets op.

Als ik Google Chrome wil verwijderen in mijn configuratiescherm krijg ik de melding dat de Google Chrome installer niet werkt.

Internet Explorer werkt wel nog.

Toen ik systeemherstel deed kreeg ik op het einde een foutmelding, dat gaat dus ook niet.
^ Reactie #9 geschreven door sharkoon op zaterdag 6 juni 2015 om 23:08:24.
Ik vermoed dat de harde schijf schade heeft opgelopen.

Dat wordt windows eens opnieuw installeren en de harde schijf niet snel laten formatteren. je zal dan wel clusters verliezen dus de grootte van de beschikbare ruimte iets kleiner. Slechte plaatsen worden dan normaal gezien vermeden.

Is MAC OS zo slecht?

Dan eventueel MacOS en Bootcamp en als je een probleem hebt met bootcamp
daarop toespitsen om windows 7 erop te krijgen.

Ik zou in elk geval een linux distro cd laten opstarten vanaf usb stick , kan ik eventueel opsturen, stuur me dan een PM met uw adres gegevens.

Want, dat is altijd een goed debug platform om hardware in brede zin na te kijken.
er wordt niks fysiek ge´nstalleert , draait in ram geheuegen en deels usb.
tenminste als je niet op Installeer klikt :-)

• Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen