Multidesk.be » Forums » Software Algemeen » Gebruik Gpart (gesloten)

Helpinformatie
Dit onderwerp werd gesloten.
Het is bijgevolg niet mogelijk er nog op te reageren.
  • Pagina
  • 1 van 1
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door plesman op donderdag 28 mei 2015 om 20:19:43.
plesman heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 4
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Beste mensen, na een fout van mij krijg ik een melding "bootmgr ontbreekt", kan ik dat met Gpart dat repareren?
Ik heb een cd met Gpart live maar niet bekend met het programma, dus als iemand mij kan uitleggen hoe, heel graag.

Mvg. Gertje
^ Reactie #1 geschreven door sharkoon op donderdag 28 mei 2015 om 22:00:07.
sharkoon heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 185
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Niet genoeg informatie:

Hoe start windows in uw geval op, via UEFI boot of nog via de oude manier van opstarten.

Op welk punt in het opstarten krijg je een foutcode van de BIOS.

is het een blauw scherm van windows zelf of effectief de BIOS die meld dat er geen operating systemen aanwezig zijn?
^ Reactie #2 geschreven door thekid op donderdag 28 mei 2015 om 22:33:14.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
ja, neem eventueel een foto om te tonen wat je op je scherm ziet, kan je hier dan eenvoudig toevoegen in je bericht (met het uitgebreide antwoordformulier)

Gparted kan je boot manager niet herstellen, maar kan eventueel wel de correcte actieve partitie terug zetten, en je kan er eventueel ook mee kijken of je harde schijf nog leesbaar is en of de partities herkend worden.

Wat wel kan helpen om dit te herstellen, is je windows recovery partitie als je die hebt, of je installatie cd van windows of een recovery cd/dvd van windows, waarmee je dan de repair mode zou kunnen starten en met de commandos fixboot en fixmbr dan de bootmanager kan herstellen

een andere optie is Super Grub Disk, die kan vele problemen vinden, ook enkele problemen automatisch repareren, maar het zou je op zijn minst moeten toelaten terug in windows te komen, supergrub kan je hier vinden:
http://www.supergrubdisk.org/
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #3 geschreven door plesman op zondag 31 mei 2015 om 11:07:57.
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
thekid en sharkoon, bedankt voor jullie reactie en sorry voor mijn late reactie, had even andere bezigheden.
Ik wil nog even melden dat de HD een behoorlijke klap heeft gehad.
Als ik de laptop opstart zonder cd dan krijg ik melding "S.M.A.R.T. disk error press any key" dat doe ik en dan volgt tekst bootmgr ontbreekt.
Heb met Gpart wel 2 partities kunnen maken zoals je ziet op foto.
Met Windows 7 cd opstarten gaat goed tot de meldingen zie foto's.

Er word gemeld om apparaatstuurprogrmma te installeren, maar zou niet weten waar ik dat zoeken moet. De HD is een Toshiba MQ01ABD050 500GB.

Ik hoop dat jullie met deze gegevens wat meer kunnen vertellen.

Mvg. Gertje

Bijlage: a04486d96a5a4e46e3357a81759e2812.jpg
Bijlage: 868ad9789f0de2e160c8a27ad5e796cd.jpg
Bijlage: ded111bcd02c5a083acb513fcdf2cb0e.jpg
Bijlage: 64625101f51b7f75610ebb18de38701b.jpg
^ Reactie #4 geschreven door sharkoon op zondag 31 mei 2015 om 12:11:52.
sharkoon heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 185
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Door twee partities te maken zit je nu wel wat meer problemen.
De windows versie die er op stond is dan verwijderd en er valt geen /fixboot etc te gebruiken.

Maar ... een behoorlijke klap :

1) Als die klap gebeurde toen de laptop nog aan stond: gegarandeerd zware clusterfouten in het allerbeste geval.

2) Als die klap gebeurde toe de laptop volledig uit stond was er waarschijnlijk nog wel iets aan te doen maar door te herpartitioneren natuurlijk niet meer.

Dat SMART accuut een disk fout raporteerd bevestigd dit.

Trouwens als uw laptop uefi ondersteunt partitioneer je best niet manueel tenzij je de partitiegroottes en de eigenschap van de UEFI partities handmatig configureerd.

In geval van 1 : als de laptop gewoon op de onderzijde valt. Dan raakt de lees- schrijfkop de schijf , als deze niet uiteenspat tenminste zware schade.

Valt de laptop op een van de hoeken of zijden, betekent dat een kras op de schijf.
Dan her en der beschadigde clusters.

Veel hangt af van de G kracht van dat vallen.

Als ik het goed begrijp, heb je twee nieuwe partities gemaakt , 147.2GB voor windows, en de rest voor data.

Als die partitiegegevens ook maar iets afwijken van de vorige, kan je niet meer terugvallen op de trukkendoos van windows zelf omdat de geinstalleerde windows niet meer aanwezig is , door het herpartitioneren ben je ineens ook alle data kwijt.

En niet alleen dat, ook de OS backup van de fabrikant die normaal verborgen is.

Nu drivers toevoegen, deze moet je eerst downloaden vanaf de website van de laptop fabrikant. Vooral chipset, ide, sata .
Zet deze op een usb stick , selecteer eerst chipset, kan windows daarmee niet verder, dan sata drivers.

Maar in geval van 1 : de EOL (End of Life) van die harde schijf komt met rasse schreden dichterbij. Als het lukt om windows te installern, frequent backups maken.
En komen fouten sneler en sneller, dat is een teken om de harde schijf te vervangen.

Dat model kost ongeveer 52 euro.

In geval van 2:

Als de G kracht gelijk of groter was dan wat de fabrikant voorschrijf, is de schijf beschadigd. (wel niet zo hard als in geval 1)
Let wel op, valt de laptop schuin, trekt de lees- en schrijfkop sowieso een dun lijntje op het oppervlak van de schijf.

Conclusie : je zou kunnen proberen om een driver tijdens setup toe te voegen.
Laat windows het volume niet snel formatteren maar op de oude manier (dus traag)
(standaard is dat snel)

Externe harde schijven en laptops, komen veel sneller in problemen dan desktops.

Edit paar tikfoutjes rechtgezet
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 2.5 % door sharkoon op zondag 31 mei 2015 om 12:15:07.
^ Reactie #5 geschreven door plesman op zondag 31 mei 2015 om 20:46:40.
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
sharkoon, ik denk dat ik bij deze mijn pogingen opgeef om de HD te redden gezien uw antwoord.

Dus sluit ik bij deze het onderwerp.

Hartelijk bedankt voor het meedenken en uitleg.

Mvg. Gertje

Opmerking van de crew

Bij deze een slotje :)
thekid
  • Pagina
  • 1 van 1
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten