Multidesk.be » Forums » Hardware algemeen » Toshiba Satelite L 350 valt steeds uit. (verplaatst)

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Tisty op donderdag 29 januari 2015 om 20:05:27.
Tisty heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 10
Toshiba Satelite L 350 valt steeds uit.
In het kort de situatie.
Toestel (van 2009) schakelt dus uit zichzelf uit en start terug op. In veilige modus doet hij het ook maar minder snel.
Het voelde effectief wel wat warm aan maar een test met Speccy gaf een temp van 55░C aan wat m.i. niet abnormaal is.
Volgens Toshiba helpdesk kon het een Windows probleem zijn (Vista). Zij raden aan om gebruik te maken van een systeemherstel DVD (die ik na aankoop had gemaakt) en de hele Windows opnieuw te installeren. Toestel blijft uitschakelen en Windows geraakt dus niet ge´nstalleerd.
Aan de hand van info op forums e.d. heb ik het toestel gedemonteerd, de fan vrij gemaakt van stof en de koelingspasta van de processor vervangen. Toestel schakelt nog steeds uit en, zoals gezegd, daardoor krijg ik Windows dus niet meer ge´nstalleerd.
Is er iemand die dit probleem opgelost heeft gekregen anders dan door het aanschaffen van een nieuwe laptop?

Opmerking van de crew

Ik heb je bericht even in de correcte categorie geplaatst.
Wheeldigger
^ Reactie #1 geschreven door Cdude op donderdag 29 januari 2015 om 20:59:45.
Cdude's avatar
Multiviteit: 5427
Eat my shorts :)
Kan je in de BIOS de restart temp(zal wel anders heten) niet verhogen?
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #2 geschreven door Tisty op vrijdag 30 januari 2015 om 14:33:49.

Dixit

Dixit Cdude op 29/01/2015 20:59:45:

Kan je in de BIOS de restart temp(zal wel anders heten) niet verhogen?
Ik vermoed dat je de temperatuur bedoelt die bepaalt wanneer het spel moet herstarten. Iets dergelijks vind ik niet in de BIOS maar.....

ik ben een stap vooruit. Ik ben er in geslaagd Windows terug te installeren. Waarom nu wel? Ik had gisteren de laptop, uitgeschakeld, onder stroom laten staan waardoor vandaag de batterij goed was opgeladen. Na enkele pogingen heeft Windows zich ge´nstalleerd met enkel de batterij als voeding. Bewust heb ik de externe voeding niet aangesloten. Gelukkig was er voldoende energie in de batterij om de volledige installatie te kunnen uitvoeren. Daarna de laptop enkele keren bewust uitgeschakeld en terug opgestart en alles schijnt normaal te verlopen. Tot ik de voeding terug aanzette. Onmiddellijk schakelde het toestel uit, terug aan, terug uit.

Nu stelt zich het volgende. Zou het probleem in het voedingsgedeelte in de laptop zitten of in de externe voeding? Proberen met een ander voeding natuurlijk maar dat is niet zo evident als je die niet ter beschikking hebt en deze eerst moet kopen. Vandaar mijn vraag. Wat is het meest waarschijnlijke, intern of extern.

Edit: Heb nog wel een voeding van een andere laptop maar die heeft een andere stekker en ook verschilt de output 4,74 A t.o.v. 3,95 A voor de Toshiba. Kan dit laatste een probleem zijn?
^ Reactie #3 geschreven door Cdude op vrijdag 30 januari 2015 om 16:46:24.
Cdude's avatar
Sorry, de correcte benaming is "shutdown temperature"
http://www.wikihow.com/Monitor-CPU-Temperature

Wat je elektrische vraag betreft moet ik je helaas teleurstellen. Ken ik weinig van.
Interessant probleem overigens.
Misschien eens (laten) uitmeten met multimeter?
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #4 geschreven door Wheeldigger op vrijdag 30 januari 2015 om 22:10:50.
Wheeldigger's avatar
Multiviteit: 10173
Moderator
Met een multimeter ben je niet veel, als je niet weet wat je meetwaarden zouden moeten zijn.
De voeding mag een andere stroomwaarde hebben als het meer is dan de originele, de spanningswaarde moet vrijwel gelijk zijn (+- 0.5 Volt)
De voeding is een spanningsbron, geen stroombron, vandaar.

Als de "nieuwe" voeding dus op hetzelfde voltage zit, kun je de plug omwisselen om te proberen, mits je dus de polariteit (+ en -) in acht neemt. Omwisselen helpt de laptop naar de vaantjes.
^ Reactie #5 geschreven door joke op zaterdag 31 januari 2015 om 18:54:16.
joke's avatar
Multiviteit: 2669
Morgen wordt het beter.
Verwijder de batterij en koppel de externe voeding aan. Als je externe voeding in orde is moet je normaal met je laptop kunnen werken.

Dochters, tot hun 16e zeuren ze om een paard en op hun 17e komen ze thuis met een ezel
^ Reactie #6 geschreven door Tisty op zondag 1 februari 2015 om 18:04:21.
Goeie tip joke. Schaam me dat ik dat nog niet getest had . Heb dus de computer opgestart zonder batterij en hij schakelt effectief terug uit. Ik was al overtuigd geraakt dat de batterij, die ik een jaar geleden vervangen had, de oorzaak was, temeer daar de problemen even er na begonnen en omdat de voeding de batterij wel oplaadt als de computer niet aan staat. Weet iemand of er tussen de batterij en de externe voeding nog iets in de laptop zit dat defect kan?(blush)

@Wheeldigger. Ik ga de stekker trachten te vervangen en zal goed op de kleurtjes letten. Bedankt om dit op te merken. De ander voeding heeft dezelfde voltage maar is 4,74 A ipv 3,95 A.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 17.06 % door Tisty op zondag 1 februari 2015 om 18:23:31.
^ Reactie #7 geschreven door Wheeldigger op zondag 1 februari 2015 om 20:27:23.
Wheeldigger's avatar
Moderator
Tussen de voeding en de batterij (accu) zit nog wel het een en ander, de priesaansluiting op het moederbord (kan wat loszitten, ergerlijke bron van storing), nog wat componenten en sporen op de print, en tenslotte weer de aansluiting naar de accu.
De accu zelf heeft wel een laadbeveiliging, en een feedback over de toestand.
De juiste spanning wordt aangeleverd over de componenten op het moederbord.
^ Reactie #8 geschreven door Cdude op maandag 2 februari 2015 om 11:24:27.
Cdude's avatar
"Als de "nieuwe" voeding dus op hetzelfde voltage zit, kun je de plug omwisselen om te proberen, mits je dus de polariteit (+ en -) in acht neemt. Omwisselen helpt de laptop naar de vaantjes."
Wat bedoel je hier juist mee Wheely? Dat gaat toch maar op 1 manier er in? Of bedoel je knippen en solderen?
^ Reactie #9 geschreven door Wheeldigger op maandag 2 februari 2015 om 21:45:27.
Wheeldigger's avatar
Moderator
Knippen en solderen in dit geval.
^ Reactie #10 geschreven door Tisty op dinsdag 3 februari 2015 om 00:13:00.
Het valt niet mee. Volgende testen gedaan:
Batterij verwijderd en opgestart enkel op de externe voeding > probleem blijft > laptop schakelt uit en terug aan.
Batterij terug geplaatst en andere voeding gebruikt > probleem blijft.
De batterij opladen terwijl computer uit staat kan dus wel.
Denk laptop terug open te maken en de punten die Wheeldigger aanhaalt te bekijken.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 7.05 % door Tisty op dinsdag 3 februari 2015 om 00:13:57.
^ Reactie #11 geschreven door Wheeldigger op dinsdag 3 februari 2015 om 17:29:12.
Wheeldigger's avatar
Moderator
Zorg voor goed licht en wees voorzichtig!
Succes!
^ Reactie #12 geschreven door Tisty op dinsdag 3 februari 2015 om 18:19:45.
Operatie is gebeurt maar probleem niet opgelost. Heb moederbord, ter hoogte van stroomtoevoer en batterij, langs beide kanten goed bekeken en niets gezien dat doorgebrand is of slecht contact geeft. Op het oog want doormeten kan ik niet. Toestel in inmiddels terug gemonteerd en werkt als voordien. Probleem blijft dus. Het gaat boven mijn petje en ik vrees dus dat ik het nu ergens moet binnenbrengen. Kent iemand een goed en betrouwbaar adresje in het Antwerpse?
^ Reactie #13 geschreven door sharkoon op donderdag 7 mei 2015 om 15:00:49.
sharkoon heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 185
Ik zou ten minste eens memtest86 gebruiken.

Of als je eens de tijd krijgt de windows logboeken bekijken, daar zullen dan ook wel tientallen kritieke fouten in beschreven staan.

Een andere benadering, start die laptop eens op met een linux boot disk.
linux niet installeren , enkel testen, opstarten duurt wat langer wanwege de trage CD/DVD/Blueray lezer.

Start een aantal programma's onder linux alsook verschillende webpagina's, m.a.w. bellast het systeem.

Vlieg je ook uit linux: zeker ram.

Maar memtest zal dan fouten ook vinden.

Softwarematig kan het voorkomen dat windows update de oorzaak is van niet meer kunnen opstarten. Maar dat komt wel zelden voor.

Oh enne als Microsoft zelf zegt dat Vista eigenlijk een slecht OS is, dan wil dit toch wat zeggen he.

^ Reactie #14 geschreven door sharkoon op donderdag 14 mei 2015 om 11:02:18.
sharkoon heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 185
Als die laptop start, neem ik aan dat de bios meldingen wel te zien zijn (eventueel verborgen achter een foto)

herstart de laptop zodra windows (of linux al is daar de kans veel kleiner) de hogere resolutie wordt geactiveerd?

of kan je effectief nog een tijdje werken onder Vista (zet dan direct auto herstart uit zodat je tenminste het blauwe scherm kan lezen van de kritieke stop fout.

In elk geval: als de linux distro opstart van CD/DVD in test modus en die blijft goed werken is er niks fout met de laptop zelf.

Het is een goed test platform.

In veilige modus minder snel? Bekijk de windows logboeken sectie systeem.
Daar zouden in idt geval wel een aantal rode waarschuwingen op staan.

Het kan eventueel mis zijn gelopen met een mislukte windows update.

Nu laptops zijn fragieler dan desktops.
Bovendien, veel beperkter uitbreidbaar, zeer beperkt toegangkelijk.
Dikwijls slechte warmte afvoer, tragere onderdelen want stroom besparing.
Laptops krijgen ook minder updates van firmware.
Zelfs beperkte BIOS instellingen.

Backup backup is daardoor een noodzaak, minstens voor privÚ gegevens.

In elk geval: als de linux distro faalt en memtest86 zegt ram ok, dan vrees ik er wel voor.

• Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen