Multidesk.be » Forums » Microsoft Windows » certificaten installeren

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Corona op vrijdag 7 november 2014 om 08:37:36.
Corona's avatar
Multiviteit: 1388
Volgens mij een lastige.

Een collega heeft een proleem met het installeren van certificaten op zijn pc.

Achtergrond: over afzienbare tijd zullen wij beroepsmatig verplicht zijn om de verzekerbaarheid van patiŰnten te controleren via een website van de overheid. Om dat te kunnen doen moet ons eigen paspoort worden ingelezen om toegang te krijgen tot het professioneel gedeelte van die website.

Nu heeft onze beste vriend Mark Coucke indertijd ÚÚn en ander overgenomen, waaronder ook de firma die een softwarepakket (Baltes) maakt dat sommige collega's gebruiken (ik heb er ook een paar jaar mee gewerkt, maar heb alras iets anders gekocht: ik ben nog nooit zo blij geweest dat ik ook een ex heb).

Soit. Blijkbaar hebben die kiekens van Arseus een update van Baltes gedaan, die ervoor zorgt dat er geen certificaten meer kunnen opgeslagen worden (dat certificaat moet, als je gaat kijken via certmgr.msc, terecht komen in de map "Persoonlijk>certificaten; en daar komt dus effectief niks meer in te staan).

Ik heb eens ge´nformeerd bij enkele sukkelaars die nog met Baltes werken, en volgend antwoord gekregen:

Bij het installeren van een eID kaartlezer van Baltes wordt de software in Windows om een certificaat te installeren uitgeschakeld. Men is daar pas vrij recent achtergekomen. Met de installatie van de nieuwe Baltes-versie wordt dit stukje software terug ge´nstalleerd.

Op mijn vraag of die niet gewoon terug in te schakelen is, vb. in de services, kreeg ik als antwoord dat dit niet gaat. De software zou effectief verwijderd zijn en terug ge´nstalleerd moeten worden.

De hamvraag is dus: is er hier een genie dat weet hoe ik die certificaten-installeer-software terug kan installeren (want mijn ervaring uit het verleden leert dat, als je moet wachten op Arseus, de firma van Coucke die zich o.a. met Baltes onledig houdt, wij al een heel lange baard gaan hebben.
^ Reactie #1 geschreven door Cdude op vrijdag 7 november 2014 om 19:27:42.
Cdude's avatar
Multiviteit: 5427
Eat my shorts :)
Is het verwijderen => herinstalleren zoals je zelf schrijft net onder groene tekst geen optie?
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #2 geschreven door Corona op vrijdag 7 november 2014 om 20:08:55.
Corona's avatar
Multiviteit: 1388
Verwijderen>herinstalleren van wat? Baltes kan je niet zelf installeren. Dat komen ze ter plaatse doen, en daarvoor vragen ze een berg centen. Wat ik terug aan de praat wou krijgen is een service waarover ik het hieronder even heb, maar ik weet beg*t niet hoe ik dat zou moeten doen.
Ik had eerder gezocht in de services van zijn pc naar "certificate propagation", in de verwachting dat die service uitgeschakeld was; die staat in mij computer wel degelijk in de services, bij hem kon en kan ik die nog steeds niet terugvinden in de services. Ik dacht dus dat hier het probleem zat.

Ik heb het uiteindelijk klaargekregen door simpelweg een oudere versie van de EID software te installeren.
Met de recentste versie van EID werkte het niet.
Met de oudere versie werd zijn paspoortcertificaat wel op de juiste plaats ge´nstalleerd, alhoewel die service van hierboven nog steeds niet zichtbaar is.

Begrijpe wie begrijpen kan, maar goed: ik heb het probleem kunnen oplossen, en dat is het belangrijkste.

Toch bedankt voor je bijdrage.(thumbsup)
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 0.09 % door Corona op vrijdag 7 november 2014 om 20:20:15.
^ Reactie #3 geschreven door Cdude op zondag 9 november 2014 om 13:09:05.
Cdude's avatar
Multiviteit: 5427
Eat my shorts :)
(cheerleader) SUPER, en hoop centen bespaard :D
Prettig weekend
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen