Multidesk.be » Forums » Software Algemeen » dual boot xp pro - W7 (gesloten)

Helpinformatie
Dit onderwerp werd gesloten.
Het is bijgevolg niet mogelijk er nog op te reageren.
  • Pagina
  • 1 van 1
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Corona op dinsdag 29 juli 2014 om 20:29:18.
Corona's avatar
Multiviteit: 1389
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Aan alle genieën op het forum, wie kent de oplossing voor volgende problemen?:

Ik draai al jaren mijn professionele software op XP Pro. Aangezien de sussen van de bank beginnen te leuteren dat vanaf begin volgend jaar hun bankpakket dan niet meer gaat werken, ben ik zoetjesaan toch maar aan het overschakelen op W7 Professional.

Nu was mijn mooie plan om, terwijl ik die W7 schijf in orde breng, intussen verder te draaien op XP Pro. (alles in orde brengen vergt een gecoördineerde actie met mijn softwareleverancier, waarbij op één dag alle data moeten worden geüpdate, een programma moet worden aangepast, en een aantal links met andere computers moeten worden gelegd.

De situatie is als volgt:

1. De volledig actieve XP Pro zit op SATA 1 als ik dat goed lees (ik dacht dat dat 0 zou zijn, maar soit)

2. Aangezien ik maar één conversie voedingskabeltje had om een voeding voor IDE te converteren naar SATA, heb ik een tweede schijf met W7 geïnstalleerd (op SATA2 als ik dat goed zie), mits steeds dat voedingskabeltje te versteken (dus dan lag die XP schijf uiteraard uit); vandaag heb ik een tweede conversiekabeltje op de kop kunnen tikken, dus nu draaien beide schijven simultaan.

3. Ook heb ik vandaag, in de boot.ini van de XP Pro-schijf, volgende opstartinsturcties ingegeven:

[boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows 7 Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Nu doet zich het volgende voor:

- opstarten in XP pro: netjes, geen enkel probleem

- opstaren in W7: twee dikke problemen

probleem één: mijn USB-toetsenbord wordt pas opgestart als windows actief wordt; m.a.w., ik krijg wel een boot-menu te zien, maar kan niks wijzigen omdat mijn pijljestoetsen nog niet werken.

probleem 2: ik heb probleem 1 omzeild door VOORLOPIG een oud PS2-toetsenbord bij aan te hangen; Dan kan ik wel naar W7 gaan, maaaaaarrrrrr;.....dan krijg ik volgende foutmelding:

volgend bestand is beschadigd of ontbreekt:
windows-hoofdmenu<\system32\hal.dll

Dat kan ik ook omzeilen, door via F12 miijn first boot in te stellen op "harde schijf", en dan te kiezen voor de schijf waar W7 opstaat. Maar dat zou ik dan iedere keer moeten doen als ik wil opstarten met die W7, en dat is mij nu net een beetje te omslachtig. En ik kan slecht geloven dat daar geen oplossing voor bestaat. Wellicht is gewoon mijn bootloader foutief??

(en nog een bijkomend probleem: in pincipe moet ik via DEL in de BIOS komen, maar om één of andere reden lukt dat niet meer. Ik heb zo ongeveer alles geprobeerd, maar ik geraak er niet meer in. (in die BIOS he mannekes))

GV_Profile geeft je verder nog volgende informatie:

Windows XP Professional SP3 NLD 32bit
Intel Pentium III Xeon-processor 2599
G31M-ES2L
Intel(R) G33/G31 Express Chipset Family 384MB 1920 x 1080
Realtek High Definition Audio
Nr: 1 Model: WDC WD5000AAKX-00ERMA0
Nr: 2 Model: WDC WD5000AAKX-221CA1
C:\ NTFS 232,88GB 188,78GB 3.062MB
AV: avast! Antivirus On-access scanning enabled Updated
FW: Windows Firewal Enabled: False

En nu is het aan jullie.

^ Reactie #1 geschreven door thekid op dinsdag 29 juli 2014 om 22:25:15.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ik zou je eigenlijk aanraden om het boot system van windows 7 te gebruiken om een oudere windows op te starten, dan een oudere XP een nieuwere windows te laten opstarten :)

daar kan je dan via easybcd je XP partitie aan toevoegen

Dus eerst:
- Via BIOS windows 7 schijf als eerste laten opstarten
- XP toevoegen via EasyBCD (je kan nog steeds instellen dat XP je standaard systeem is ;))

Voor je USB keyboard, ik kan enkel voorstellen om te kijken of USB keyboard via de BIOS niet per toeval op uitgeschakeld staat? In dat geval is het misschien wel goed te weten welke BIOS je op je systeem hebt :)

Je kan in je BIOS geraken via je PS/2 keyboard, nee? :)

Verder, afhankelijk van hoe goed je engels is:

http://superuser.com/questions/305764/how-to-dual-boot-when-windows-xp-was-installed-after-windows-7

waar het belangrijkste is:
- XP kan windows 7 niet laden (verschillende bootmanager)
- Steek windows 7 CD, kies voor reparatie, en via command prompt, volgend commando laten lopen:
CODE
  1. bootrec /RebuildBCD

have fun ;)

Op de neosmart website vond ik deze community edition niet, dus, bij deze :)
http://www.softpedia.com/get/System/OS-Enhancements/EasyBCD.shtml
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 6.27 % door thekid op dinsdag 29 juli 2014 om 22:32:37.
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #2 geschreven door Corona op dinsdag 29 juli 2014 om 23:42:29.
Corona's avatar
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
OK
In die bios geraken via PS/2, dat had ik zelf kunnen (moeten) verzinnen (blush)

In de bios de W7 schijf eerst laten starten, dat gaat dus ook wel lukken

Het usb-toetsenbord stond inderdaad uitgeschakeld in de bios; dat heb ik intussen ingeschakeld, maar dat helpt voorlopig niet (mogelijke oorzaak: misschien zit dat toetsenbord ingeplugd in een pci-usb-uitbreidingskaart en is dat de oorzaak (ik ben niet zeker dat het daarin zit, én ik ben niet zeker of dat de oorzaak kan zijn; en denk maar na:P )

Mijn engels is prima; maar die posting gaat over twee besturingssystemen op één schijf als ik het goed voorheb (ik heb het voorlopig maar eens rap diagonaal gelezen); ik zit echter op twee verschillende schijven op verschillende SATA-poorten. Maakt dat een verschil?

Ik kan het mij echt niet veroorloven om die XP-schijf te doen crashen. Eens die W7 volledig operationeel is, maakt het mij niet veel meer uit, dan hou ik die XP gewoon als back-up schijf en zal ik daar alleen van opstarten als ik met de nieuwe W7 eens problemen heb.

Alvast bedankt voor je to-the-point bijdrage(thumbsup)
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 0.41 % door Corona op dinsdag 29 juli 2014 om 23:43:53.
^ Reactie #3 geschreven door thekid op woensdag 30 juli 2014 om 11:37:55.
thekid's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
ik vind het steeds het gemakkelijkste om de harde schijf die ik niet kapot wil maken eventjes los te koppelen, mijn verandering door te voeren, en naderhand de schijf terug te plaatsen en daar dan uiteindelijk de nodige updates te doen.

Ik zou dus voorstellen (indien pc niet boot van Windows 7 harde schijf):
- XP schijf loskoppelen (power / sata snoer eventjes losmaken)
- Opstarten met windows 7 dvd, boot recovery doorvoeren (indien nodig)

Eenmaal de PC boot in windows 7:
- XP schijf terug aankoppelen
- in bios opstart schijf op deze van windows 7 instellen
- Via EasyBCD de opstart configuratie maken voor je windows XP

Voor je USB keyboard kan je steeds kijken of het wel werkt in het bootmenu van windows 7...

Het grootste probleem dat ik zie met 2 concurrentiele windows'n is de lettertoewijzing van de harde schijf, die je eventueel via Disk Management zal vast moeten leggen in beide Windows systemen...

De post sprak in dit geval inderdaad over verschillende partities, maar of die partities nu fysisch van elkander verschillend of logisch is voor de pc eigenlijk hetzelfde :)
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #4 geschreven door Corona op woensdag 30 juli 2014 om 12:05:30.
Corona's avatar
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Als ik de XP-schijf loskoppel start de W7 zonder probleem op.
Ik ga wellicht vrijdag of zaterdag je instructies eens op het gemakske uitvoeren.
Het resultaat laat ik je zeker weten.
Nogmaals bedankt voor de support.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 0.45 % door Corona op woensdag 30 juli 2014 om 12:06:22.
^ Reactie #5 geschreven door Corona op zaterdag 2 augustus 2014 om 12:59:40.
Corona's avatar
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
En het resultaat:

Het heeft nog enig gepruts gevergd, want ik kreeg dat ding niet opgestart in W7.

Uiteindelijk was de oplossing hardwarematig: het kabeltje versteken zodat de schijf met W7 al eerste hangt (SATA1) en die met Xp als tweede (SATA2). (in de bios kreeg ik dat niet klaar, dan bleef hij halstarrig van de XP-schijf opstarten).

Dan Easybcd zo configureren dat de pc van W7 moet opstarten, en hop, een mooi dualbootmenu. (thumbsup)

Enkel dat USB-toetsenbord wil niet opspringen tijdens het opstarten, dus in de bios geraak ik enkel met dat PS/2 toetsenbord. Maar daar ga ik mijn slaap niet voor laten.(dream)

Hier mag een slotje op. Nogmaals bedankt voor de support.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 4.75 % door Corona op zaterdag 2 augustus 2014 om 13:36:58.
^ Reactie #6 geschreven door thekid op zondag 3 augustus 2014 om 00:02:24.
thekid's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Graag gedaan :)

Opmerking van de crew

en... slotje
thekid
  • Pagina
  • 1 van 1
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten