Multidesk.be » Forums » Video- en 3D-kaarten » Beeld wordt zwart na het laden van Windows (gesloten)

Helpinformatie
Dit onderwerp werd gesloten.
Het is bijgevolg niet mogelijk er nog op te reageren.
  • Pagina
  • 1 van 1
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door BoeMan op zaterdag 19 april 2014 om 12:46:11.
BoeMan heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 154
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Beste,

ik heb voor een vriend zijn computer wat up to date gebracht met een nieuw moederbord, processor en wat nieuw ram geheugen. Hierop heb ik een Windows 8 pro update op ge´nstalleerd en dit werkte allemaal perfect.
Nu was ik bij hem thuis en wil ik Windows 8.1 installeren maar hiervoor moest ik eerst alle mogelijke updates doen van het systeem. Ik rebootte de computer, hij installeert de updates, start opnieuw op en na het laden van het blauwe windows vlaggetje, blijft het scherm zwart. Je ziet dat het scherm de hele tijd tussen een analoog en digitaal zit te zoeken, maar er geen te pakken krijgt.
Ik heb ook voor die reboot een paar drives ge´nstalleerd van de cd die bij het moederbord geleverd werd.

Wat kan hier het probleem zijn? Ik zit helemaal vast, de grafische kaart kan bij mijn weten niet stuk zijn omdat ik toch het Windows laad scherm krijg.

Mvg Gijs
^ Reactie #1 geschreven door Wheeldigger op zaterdag 19 april 2014 om 21:35:01.
Wheeldigger's avatar
Multiviteit: 10173
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Het laadscherm draait op de standaard VGA-modus, werkt meestal wel.
Daarna als Windows, en de/zijn drivers gaat laden, wordt de hardware volledig aangesproken, en daar gaat het wel eens mis.
Dus het IS mogelijk dat de kaart toch defect is, maar het KAN ook de software zijn.

Is het een interne kaart in het moederbord, of een externe insteekkaart?
^ Reactie #2 geschreven door BoeMan op dinsdag 22 april 2014 om 17:07:18.
BoeMan heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 154
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Je hebt gelijk Wheeldigger! :)
De oude (externe) vga kaart werkte niet samen met de nieuwe drivers, ookal zocht ik de juiste op de website van de fabrikant.
Ik moest elke keer opstarten in veilige modus, de driver verwijderen en de pc werkte wel weer. Nu probeerde windows update deze driver ook constant te installeren, met hetzelfde resultaat als gevolg.
Dus heb ik de kaart eruit gehaald en het scherm aangesloten op de interne vga kaart op het moederbord, hierdoor werd de pc wel opmerkelijk trager (ik denk dat dit is omdat de cpu dan ook het rekenwerk voor het beeld moet gaan doen ipv de vga.
Nu heeft mijn vriend de toestemming gegeven een nieuwe vga kaart aan te schaffen en deze te installeren.

Mvg Gijs
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 1.53 % door BoeMan op dinsdag 22 april 2014 om 17:08:20.
^ Reactie #3 geschreven door Wheeldigger op dinsdag 22 april 2014 om 20:46:22.
Wheeldigger's avatar
Multiviteit: 10173
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid

Dixit

Dixit BoeMan op 22/04/2014 17:07:18:
Dus heb ik de kaart eruit gehaald en het scherm aangesloten op de interne vga kaart op het moederbord, hierdoor werd de pc wel opmerkelijk trager (ik denk dat dit is omdat de cpu dan ook het rekenwerk voor het beeld moet gaan doen ipv de vga.

Klopt, buiten dat de insteekkaart ook nog zijn eigen geheugen heeft, dat je nu ook gaat missen.

Nieuwe kaart die geschikt is voor je OS, en klaar ben je weer voor de toekomst :)
^ Reactie #4 geschreven door sharkoon op donderdag 7 mei 2015 om 16:04:06.
sharkoon heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 185
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Voor internet, e-mail, kantoortoepassingen etc is on-board video genoeg.
Het kan niet dat on-board plots veel trager is.

Je moet al zware applicaties (CAD, video, foto) draaien om dan wel naar een degelijke videokaart te gaan. Lett ook op, low cost videokaarten gebruiken ook maar DDR 3 ram. En als er GDDR3 staat, niet vergeten dat GDDR altijd achterkinkt.
GDDR3 is gebaseerd op DDR 2, GDDR4 op DDR3 , GDDR5 op DDR4 etc. en bovendien dikwijls iets tragere ram kloksnelheden en weliswaar DDR wat aangepast.

Van on-board naar een aparte videokaart te gaan:
Zeer simpel.

Start de computer op en ga direct in de BIOS.
Schakel de onboard video controller uit.
Bevestig en als de computer terug net is opgestart, direct de uit knop indrukken.
De computer zal direct uitschakelen.

Open de kast, steek de videokaart in het PCI express slot , indien deze een bijkomende stroomaansluiting heeft, die niet vergeten aan te sluiten.

Sluit de kast en start de computer, monitor verbonden met de videokaart.
Je zal direct beeld krijgen. En windows zal wel degelijk starten maar met zijn generische driver. Dus dan enkel de juiste driver voor de videokaart installeren.

Als je van on-board video naar apparte video gaat hoef je niet eerst de video driver van de on-board te verwijderen.

En moet je toch een omschakelen, dan werkt de on-board direct zonder drivers te installeren. Schakel je weer om, ook niet voor die nieuwere videokaart.

Opmerking van de crew

Heel mooi antwoord, maar sinds het topic als iets ouder is, zal ik het eerst maar sluiten.
Mocht er nog niets toe te voegen zijn, kan Boeman altijd vragen om het topic opnieuw te openen
thekid
  • Pagina
  • 1 van 1
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten