Multidesk.be » Forums » Hardware algemeen » Harddrive niet herkend

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door BoeMan op donderdag 17 april 2014 om 17:19:04.
BoeMan heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 154
Beste,

ik moest van een vriend een oude windows XP pc upgraden naar windows 8. Deze pc had 2 harde schrijven, uiteraard 1 met XP en 1 met data. Ik heb het kleine beetje data dat nog op de XP schijf stond verplaatst naar de data schijf en deze losgekoppeld tijdens de installatie van Windows 8 zodat ik zeker niet de foute schijf zou formatteren.
In de pc heb ik trouwens het moederbord, processor en ram geheugen vervangen met onderdelen die niet van het (in pc termen) stenen tijdperk kwamen.

Nu is Windows 8 succesvol geïnstalleerd en wil ik de data schijf terug aankoppelen maar krijg ik deze op geen manier zichtbaar in mijn explorer.

Wat kan hier het probleem zijn? Heb ik een stomme redenering gedaan dat ik deze achteraf zomaar terug kon aankoppelen?

Mvg Gijs
^ Reactie #1 geschreven door thekid op donderdag 17 april 2014 om 17:24:07.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
heb je die wel correct aangekoppeld, zit de voeding nog vast, en zitten de kabels correct?

met een pc uit het stenen tijdperk zaten er nog jumperchips op de harde schijven die specifiek de volgorde aangafen, zijn die kabels veranders tussen de schijven, en heb je de jumper chips dan ook aangepast?
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #2 geschreven door Fred31 op donderdag 17 april 2014 om 18:12:33.
Fred31's avatar
Multiviteit: 2519
het is ook mogelijk dat die data hd een dynamish hd is en voor win 7 of 8 is het een basic dat je nodig hebt.
het is mij ooit gelukt om een dynamishe hd om te zetten via een speciale tool en zo al mijn data te vrijwaren maar was wel een zeer grote risico. heb je een mogelijkheid om die data op een andere hd die basic is over te kopieren? want converteren van dynamisch naar basic is niet zonder risico om je data te vrijwaren.
Thermaltake Armor Silver(Big Tower), Power Supply-Antec Earthwatts 650 W, Mobo ASUSMaximus HERO VII 16GB DDR3 ram, Intel i7 QUAD-CPU 4,6GHz overcl , Gigabyte HD6950-2GB GDDR5,Watercooling RESERATOR 1,
Win10 64bit pro. Laptop TOSHIBA Satellite L775-1
^ Reactie #3 geschreven door Cdude op donderdag 17 april 2014 om 19:47:15.
Cdude's avatar
Multiviteit: 5427
Eat my shorts :)
Dit bedoel je Fred?

Hoe-kan-ik-een-Dynamische-HD-omzetten-naar-een-Standaard

how to convert

https://support.microsoft.com/kb/2486464
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 13.49 % door Cdude op donderdag 17 april 2014 om 19:57:44.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #4 geschreven door Fred31 op donderdag 17 april 2014 om 20:24:19.
Fred31's avatar
Multiviteit: 2519
het was echt een tool dat je in de binaire code kon zien van de hd en zo 1 a 2 cijfers moest veranderen om terug naar een basic schijf te gaan zonder enige data verlies. die programmas waar ze zeggen dat er geen data verlies zal zijn moet je echter met een korrel zout nemen hoor.

--EDIT--
nu weet ik het weer, het was een hex editor om die terug te veranderen

ik wil de TS niet aan iets laten beginnen waardoor hij zijn data kan kwijt geraken
maar lees eens aandachtig >>>>>>>>>>>>>>>>

How To Do This Yourself

This is rather easy to do and even if you are not sure if the drive was mirrored or striped you can test it without doing any damage.

1. Download a hex editor that can edit disk drives and not just files. I prefer Tiny Hexer fromhttp://www.mirkes.de While the support for this application isn't there I have never had issues with it and for its size it is very powerful.

2. Connect your drive that you want to convert, via USB, SATA, IDE, doesn't matter. Just make sure the system can detect a drive is present.

3. Open up your hex editor with admin rights. Once it is loaded, open up the disk you want to convert back to Basic in edit mode. Make sure you open the disk and not a partition, if you are opening a partition you are looking at the wrong disk.

With Tiny Hexer this is done by clicking on File -> Disk -> Open Drive

4. Find Sector 0 Position 1C2 and verify that it is currently 42. If it is not a 42 make sure you selected the right drive, if you did open the correct disk and it isn't 42 you might not want to try this. You can always undo this change without causing damage so if you are brave give it a shot anyways.

5. Change Position 1C2 from a 42 to 07, make sure you are overwriting and not inserting or you will cause minor damage, though it can be undone.

6. If you are on SATA or USB or any other PNP device you might be able to disconnect the drive and reconnect again or if needed reboot the system.

7. Open up Computer and you should see your drive listed if your files. If not see if it just needs to be assigned a drive letter, but it should be ready to go.

What if it didn't work

If this did not seem to work you might have a striped volume and you will need other recovery methods to get to the data on the whole volume. Don't forget to change 1C2 back to type 42 if this didn't work for you, otherwise you might create other issues when trying to recover the data.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 74.12 % door Fred31 op donderdag 17 april 2014 om 20:38:25.
Thermaltake Armor Silver(Big Tower), Power Supply-Antec Earthwatts 650 W, Mobo ASUSMaximus HERO VII 16GB DDR3 ram, Intel i7 QUAD-CPU 4,6GHz overcl , Gigabyte HD6950-2GB GDDR5,Watercooling RESERATOR 1,
Win10 64bit pro. Laptop TOSHIBA Satellite L775-1
^ Reactie #5 geschreven door Cdude op donderdag 17 april 2014 om 21:04:28.
Cdude's avatar
Dat gaat volgens mij niet lukken Fred aangezien de schijf niet gezien wordt.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #6 geschreven door thekid op donderdag 17 april 2014 om 22:56:22.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
Heeft windows 8 geen Manage Computer -> Disk management?
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #7 geschreven door Wheeldigger op vrijdag 18 april 2014 om 00:46:11.
Wheeldigger's avatar
Multiviteit: 10173
Moderator
Staat de schijf in de bios wel aan?
Wordt die daar ook herkend?
^ Reactie #8 geschreven door BoeMan op zaterdag 19 april 2014 om 12:41:56.
BoeMan heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 154
Het is me gelukt, ik heb alle aansluitingen een keer nagekeken en deze waren toch correct. De harde schijf kwam erbij toen ik de pc voor de 2e keer opnieuw opstartte, de 1ste maal niet, daarom dat ik het zo vreemd vond :)

Mvg Gijs
^ Reactie #9 geschreven door Cdude op zaterdag 19 april 2014 om 13:54:07.
Cdude's avatar
Je hebt dus maar één keer geprobeerd? (hammer)
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen