Multidesk.be » Forums » Unix/Linux » Linux LiveUSB terug bruikbaar maken

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door een gast op maandag 7 april 2014 om 22:20:14.
Hallo,

Ik probeer al geruime tijd Linux te installeren op mijn nieuwe noteboook. Maar windows maakt het blijkbaar niet gemakkelijk met zijn nieuwe UEFI systeem om te booten.

Mijn laptop heeft geen dvd-drive, en een ander os moet ik dus via USB installeren. Ik heb dus op één van mijn usb-sleutels een Linux ISO gemount met Win32DiskImager.

Ik kan maar niet booten van mijn usb. Maar daar heb ik een oplossing voor (komt later wel indien nodig)

Mijn hoofdprobleem: Als ik nu deze USB-sleutel in windows aanspreek, zegt die maar 2,19MB te bevatten, terwijl het wel degelijk een 32GB sleutel is.

--> hoe kan ik deze sleutel terug formateren binnen Windows?

(Ik wil formatteren om Linux Mint opnieuw te mounten, zodat ik zeker ben dat de problemen niet te wijten zijn aan een corrupte ISO, Iemand trok de sleutel eruit tijdens het booten...)

Alvast bedankt!
^ Reactie #1 geschreven door Ezio op dinsdag 8 april 2014 om 11:32:29.
Ezio's avatar
Multiviteit: 973
Als je vraag enkel is hoe je een USB stick kunt formatteren, kun je er rechts op klikken in de Windows verkenner en vervolgens kiezen voor de optie 'formatteren'.

Volgens mij heeft Linux zelf wat partitie's aangemaakt op de schijf en zul je hem moeten herpatitioneren om terug de volle 32GB te kunnen benutten :)
Hiervoor gebruik ik het tooltje DISKPART (standaard ingebouwd in Windows). Steek alvast je USB-stick in een USB poort.

• Ga naar het startmenu, typ 'cmd' en open het programma

• Nu gaan we achtereenvolgens wat commando's intypen in dit programma. Elk vet gedrukt commando moet je ook effectief intypen in de opdrachtprompt. Na elk commando geef je een druk op de enter-toets om te bevestigen.
  • DISKPART: dit start het programma

• LIST DISK: dit commando roept de schijven op. Kijk welke schijf overeenkomt met je USB stick en kijk welk nummer de schijf gekregen heeft.

• SELECT DISK X: Vervang X door het schijfnummer. Het is ZEER BELANGRIJK dat je de juiste schijf selecteert!

• DETAIL DISK: hiermee controleren we of we wel degelijk met de juiste schijf aan het werken zijn

• CLEAN: als je er ZEKER van bent dat je de juiste schijf geselecteerd heb, voer je dit commando uit om alle partities te verwijderen

• CREATE PARTITION PRIMARY

• SELECT PARTITION 1

• ACTIVE

• FORMAT FS=NTFS QUICK: als je dit wenst kun je 'NTFS' ook vervangen door 'FAT' of 'FAT32'

• ASSIGN

• EXIT

• EXIT

• Normaal zou je nu terug de volle 32GB moeten kunnen gebruiken :)

Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 1 % door Ezio op dinsdag 8 april 2014 om 11:33:05.
    I'm a gamer because I don't have a life... I've chosen to have many
    ^ Reactie #2 geschreven door een gast op dinsdag 8 april 2014 om 13:33:38.
    Ik heb het deze ochtend kunnen oplossen:

Doordie Live ISO te mounten was een deel van mijn usb stick gepartitioneerd in een voor windows onleesbare indeling.

Door de usb te lezen in een Virtuele Linux (Virtualbox) kon ik de volledige usb zien en herpartitioneren met een FAT32 bestandsindeling. Nu is hij weer bruikbaar binnen Windows.

Toch bedankt! ;)
    • Pagina
    • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
    Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen