Multidesk.be » Forums » Netwerken » Aankoopadvies bij NAS

0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Ezio op zondag 15 december 2013 om 12:18:12.
Ezio's avatar
Multiviteit: 973
Y'ello,

Voor Kerstmis doen we een soort van mini-groepsaankoop: een NAS :D
Het totaalbudget (NAS + HDD) ligt zo rond de 130 EUR.

Mijn oog viel op deze twee apparaten:
D-Link ShareCenter Pulse DNS-320
ZyXEL NSA-320

Als HDD zou ik deze nemen.

Zo op het eerste zicht lijkt de Zyxel me een beter apparaatje. De gemiddelde snelheid (55MB/s) is aanzienlijk hoger dan die van de D-link (ongeveer 20-25 MB/s). Ook is het mogelijk om de ZyXEL op een bepaald tijdstip te laten inschakelen, terwijl je de D-link enkel op een bepaald tijdstip kunt laten uitschakelen.
De ZyXEL is ook in staat om automatisch te downloaden via RSS feeds.

Het zou ideaal zijn moest er iemand ervaring hebben met een van deze apparaten, of met een gelijkaardig apparaat. Ook had ik graag nog eens geweten waar ik speciaal op moet letten bij de aankoop van een NAS (er zijn 3 computers die elke week een automatische back-up gaan laten maken).
We hebben ook een mediaspeler (Iomega ScreenPlay TV Link DX HD Media Player) die we gebruiken om films via USB af te spelen. Met een NAS zouden we dan graag ook deze films rechtstreeks streamen vanaf de NAS ^^

Thx!

Greetz,
Thibault
I'm a gamer because I don't have a life... I've chosen to have many
^ Reactie #1 geschreven door Cdude op zondag 15 december 2013 om 12:41:30.
Cdude's avatar
Multiviteit: 5427
Eat my shorts :)
HDD best de RED versie nemen van WD

http://be.hardware.info/reviews/4764/western-digital-red-4tb-review-nog-meer-ruimte-in-je-nas

Tweakers NAS gids
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 31.09 % door Cdude op zondag 15 december 2013 om 12:42:35.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #2 geschreven door Ezio op zondag 15 december 2013 om 17:31:55.
Ezio's avatar
Goeie tip van die RED HDD (thumbsup)

Vroeger probeerde ik eens via die mediaspeler een film (redelijk bestand: .mkv van 15GB) te streamen vanaf mijn computer, maar toen had ik verschrikkelijk veel lag :s
Het is dus belangrijk dat het streamen van zwaardere filmbestanden wel soepel verloopt :)
^ Reactie #3 geschreven door Cdude op zondag 15 december 2013 om 18:47:31.
Cdude's avatar

Dixit

Dixit Ezio op 15/12/2013 17:31:55:

Goeie tip van die RED HDD (thumbsup)

Vroeger probeerde ik eens via die mediaspeler een film (redelijk bestand: .mkv van 15GB) te streamen vanaf mijn computer, maar toen had ik verschrikkelijk veel lag :s
Het is dus belangrijk dat het streamen van zwaardere filmbestanden wel soepel verloopt :)

Ik heb hier een linksys AP/router die waar ik prioriteiten kan instellen.
Goeie chip in je player (al la Popcorn hour) doet ook veel.
De meeste, ook dankzij MIMO WIFI veel hogere streams aan.

http://www.mediacentershop.be/product/222664/category-9630-popcorn-hour-mediaspelers/popcorn-hour-a-400.html

Iets gehand aan de Tweakerslink?
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #4 geschreven door Ezio op zondag 15 december 2013 om 22:53:17.
Ezio's avatar
De 'budget-nas' van Tweakers komt al aan 280 EUR (exclusief schijven), dus das overkill, maar thx voor de link ;)

De NAS (en mediaspeler) zouden aangesloten worden via kabel. Denk je dat er lag zou zijn met de Zynxel in combinatie met mijn mediaspeler? Ik heb immers een Telenet modem en het ziet er niet naar uit dat je daar prioriteiten kan instellen :s

Wanneer Netflix beschikbaar wordt zullen we sowieso een nieuwe mediaspeler kopen maar dat zal dan eentje zijn la WD TV Live :)
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 25.29 % door Ezio op zondag 15 december 2013 om 22:57:52.
^ Reactie #5 geschreven door Ezio op dinsdag 17 december 2013 om 12:16:55.
Ezio's avatar
Nog advies? 'k zou hem namelijk graag vandaag bestellen? ;)
^ Reactie #6 geschreven door Cdude op dinsdag 17 december 2013 om 15:57:18.
Cdude's avatar

Dixit

Dixit Ezio op 17/12/2013 12:16:55:

Nog advies? 'k zou hem namelijk graag vandaag bestellen? ;)

Even snel de specs bekeken en het viel me op dat de max capaciteit "slechts" 4TB bedraagt.
Met het oog op de toekomst stel ik de 325v2 voor. 4TB is zo vol.
Budget voldoende?

http://azerty.nl/0-1970-651610/zyxel-nsa325-v2-nas-server.html

Dixit

Wake-on-LAN (WOL), web-server, download client, iTunes-server, Samba ondersteuning, FTP-server, BitTorrent Client, UPnP Media Server, DLNA Media Server, Receive Side Scaling (RSS), eMule-clint, DHCP client
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 1.51 % door Cdude op dinsdag 17 december 2013 om 15:58:02.
^ Reactie #7 geschreven door Ezio op dinsdag 17 december 2013 om 16:34:26.
Ezio's avatar
Direct vol? 4 TB lijkt me nochtans ruim voldoende voor een standaardgezin :)
Twee van de computers zijn laptops en die hebben slechts een HDD van 500 GB, en die willen enkel een backup nemen.
Ik heb momenteel 2TB in men computer zitten maar slechts 20% fzo daarvan moet effectief geback-upt worden :)

Ik heb er gerust die meerprijs voor over, maar vooral men zus begint het nogal veel geld te vinden voor wat back-ups :p

^ Reactie #8 geschreven door Cdude op dinsdag 17 december 2013 om 16:44:25.
Cdude's avatar
"Met een NAS zouden we dan graag ook deze films rechtstreeks streamen vanaf de NAS"

Ik dacht dus dat je de NAS vol films ging proppen.
HD film aan 1.4 GB, loopt snel op met een paar reeksen, in jouw geval US, series.
^ Reactie #9 geschreven door Ezio op dinsdag 17 december 2013 om 17:03:49.
Ezio's avatar
Het is wel zo dat er veel films op gaan komen maar eens je die gezien hebt kun je die wissen ;)

Maar anders lijkt dit je wel een goeie nas?
^ Reactie #10 geschreven door Cdude op dinsdag 17 december 2013 om 17:10:30.
Cdude's avatar

Dixit

Dixit Ezio op 17/12/2013 17:03:49:

Het is wel zo dat er veel films op gaan komen maar eens je die gezien hebt kun je die wissen ;)
Maar anders lijkt dit je wel een goeie nas?

Uw 320 ondersteunt ook geen W8 en je kan de firmware niet upgraden.

Ik wis films niet ;)
^ Reactie #11 geschreven door Ezio op dinsdag 17 december 2013 om 17:14:34.
Ezio's avatar
Op onderstaande link staat er nochtans dat hij wl compatibel is met W8 :)
http://www.zyxel.com/be/nl/support/support_windows_8.shtml

Heb je trouwens ervaring met Redcoon.be? Het is daar veel goedkoper ^^
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 1.44 % door Ezio op dinsdag 17 december 2013 om 17:14:54.
^ Reactie #12 geschreven door Cdude op dinsdag 17 december 2013 om 17:51:50.
Cdude's avatar

Dixit

Dixit Ezio op 17/12/2013 17:14:34:

Op onderstaande link staat er nochtans dat hij wl compatibel is met W8 :)
http://www.zyxel.com/be/nl/support/support_windows_8.shtml

Heb je trouwens ervaring met Redcoon.be? Het is daar veel goedkoper ^^

De specs uit jouw (azerty) link

Dixit

Microsoft Windows XP, Microsoft Windows XP 64-bit Edition, Microsoft Windows 7, Microsoft Windows 7 64-bit Edition, Microsoft Windows Vista (32/64 bits)
maar bon, moet jij uitzoeken eh ;)

Nog niks gekocht maar toch bekende webshop.
http://tweakers.net/shopreview/6931/redcoon/shopreviews/
(niet zo'n posi reviews)
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 1.91 % door Cdude op dinsdag 17 december 2013 om 17:53:01.
^ Reactie #13 geschreven door Ezio op dinsdag 17 december 2013 om 18:06:23.
Ezio's avatar
Bij CoolBlue staat er ook dat hij W8 compatible is, dus de specs bij Azerty zullen wel wat verouderd zijn :)

http://www.nascenter.be/product/311735/zyxel-nsa320.html#product_specifications

Hmmm, vooral dus de levertijd die niet altijd klopt en de service na verkoop. Wel belangrijke puntjes...
Maar de verzendkosten bij Azerty zijn zo schandalig duur, 13.21 EUR...
Ach ja, dan betaal ik liever wat meer voor een kwalitatieve service :)
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 10.94 % door Ezio op dinsdag 17 december 2013 om 18:14:46.
^ Reactie #14 geschreven door Cdude op dinsdag 17 december 2013 om 18:36:22.
Cdude's avatar
Altijd de specs bij de leverancier halen !!!

Hier 7eur transport
http://www.conrad.be/ce/nl/product/1005616/ZyXEL-2-Bay-NAS-behuizing-NSA325V2?ref=searchDetail

Die SOFORT wel NIET gebruiken !!!
http://www.9lives.be/forum/algemene-discussies/864308-sofort-banking-veilig.html#post17625108
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 29.51 % door Cdude op dinsdag 17 december 2013 om 18:42:06.
^ Reactie #15 geschreven door Ezio op dinsdag 17 december 2013 om 18:46:47.
Ezio's avatar
Maark 'k zou dan wel de NSA320 kopen, die 6TB vinden we hier niet echt nodig :) Jammergenoeg hebben ze die wel niet bij Conrad.
Ik gebruik trouwens altijd Mastercard of PayPal, maar thx voor de tip!

EDIT
Oh c'mon, Azerty vraagt dan ook nog eens 5 EUR betalingskosten... -_-
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 16.49 % door Ezio op dinsdag 17 december 2013 om 18:52:17.
^ Reactie #16 geschreven door Cdude op dinsdag 17 december 2013 om 19:17:09.
Cdude's avatar

Dixit

Dixit Ezio op 17/12/2013 18:46:47:

Maark 'k zou dan wel de NSA320 kopen, die 6TB vinden we hier niet echt nodig :) Jammergenoeg hebben ze die wel niet bij Conrad.
Ik gebruik trouwens altijd Mastercard of PayPal, maar thx voor de tip!
EDIT
Oh c'mon, Azerty vraagt dan ook nog eens 5 EUR betalingskosten... -_-

Echt of wa? Schandalig, zou daar mijn aankoop zeker niet doen.
Doet me denken aan de verborgen kosten van Ryanair. (evil)

Het is wel 8GB(mogelijk later meer) dat de 325v2 ondersteunt.
Misschien koop ik hem wel :p
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 1.02 % door Cdude op dinsdag 17 december 2013 om 19:17:34.
^ Reactie #17 geschreven door Ezio op dinsdag 17 december 2013 om 19:49:36.
Ezio's avatar
Yep, maar das wel om te betalen met kredietkaart. Je kunt ook betalen via bancontact, maestro ... en dan kost je dat 'slechts' 3 EUR.
Nuja, 'k heb daar al twee computers gekocht en zeer tevreden van de service :)

De rest hier is er niet van overtuigd dat we zoveel nodig hebben, en het is ook nog maar onze eerste NAS. Eens we hem hebben zullen ze wel al snel overtuigd zijn van de functionaliteiten en kunnen ze niet meer zonder :p

De NSA-320 heeft trouwens nog eens op iBood gestaan, dus wie weet komt de NSA-325 er ook wel in aanbieding ;)

P.S. Multiviteit 500 :D (cheerleader)

Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 4.85 % door Ezio op dinsdag 17 december 2013 om 19:50:45.
^ Reactie #18 geschreven door Cdude op dinsdag 17 december 2013 om 19:59:17.
Cdude's avatar
maar al , 3 eur kosten om te kunnen betalen met BC?
No F** Way, dan haal ik mijn spullen ergens anders. (bonk)(bonk)
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 5.31 % door Cdude op dinsdag 17 december 2013 om 20:00:00.
^ Reactie #19 geschreven door Ezio op dinsdag 17 december 2013 om 20:01:42.
Ezio's avatar
Anders kun je nog met overschrijving werken (is gratis), maar dan duurt het al snel 4 dagen vooraleer het geld op hun rekening staat. En ze verzenden uiteraard pas als ze het geld hebben ;)
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 7.07 % door Ezio op dinsdag 17 december 2013 om 20:02:00.

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen