Multidesk.be » Forums » De lounge » Het studie-topic

• Pagina
  • 1 van 1
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Ezio op zaterdag 9 november 2013 om 00:18:35.
Ezio's avatar
Multiviteit: 973
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Y'ello,

Het is toch nog eventjes vooraleer ik mijn hogere studies moet kiezen, maar het kan geen kwaad om alvast wat voorbereid te zijn ^^

De bedoeling van dit topic is om wat te vertellen over je (hogere) studies. Hier kun je neerschrijven welke studierichting je gevolgd hebt, waarom je deze gekozen hebt, waar de nadruk vooral op ligt (software, hardware, elektronica, ...), over welke attitudes je zeker moet beschikken om deze studierichting te volgen, ...
Ook zou het tof zijn moest je ook kunnen zeggen wat je dan later zoal kunt doen met dat diploma op zak.

Dit zou studenten, zoals mij :), enorm helpen om een studierichting te bepalen. Algemene tips voor het (hoger) onderwijs zijn uiteraard ook meer dan welkom!

Ik zal alvast beginnen ^^

Binnenkort studeer ik af in de middelbare TSO-richting IT & Netwerken (vorig jaar heette deze studierichting nog informaticabeheer) bij de Burgerschool te roeselare. Deze richting kun je volgen vanaf het vijfde jaar, wat betekent dat je eerst nog 4 jaar een andere richting zult moeten volgen (ik koos voor de richting Handel). Toen ik me inschreef in deze middelbare school wist ik al zonder twijfel dat ik informaticabeheer ging volgen.

Het vak informatica is opgedeeld in twee delen: software en hardware (in het totaal heb je 11 lesuren informatica per week :) )
In het eerste jaar informaticabeheer ligt de nadruk in de lessen software vooral op MS Office (word, excel, access, ...) en programmeren in Visual Basic (VB.Net).
In de lessen hardware zie je uitgebreid alle onderdelen van een computer en de technieken die gebruikt worden (hyperthreading, von neumann flessenhals, ...). Ook leer je hoe andere apparaten werken (hoe werkt een projecten, TFT scherm, laserprinter, ...). Ook zie je uitgebreid het besturingssysteem Windows. In het derde trimester zie je dan de theorie van netwerken (verschillende protocollen, pakketjes gaan capteren in Wireshark, ...).

Het tweede jaar (het laatste dus) is nog maar 3 maanden bezig, maar toch kan ik al kort beschrijven aan wat je je mag verwachten.
In software zie je nu veel meer dan alleen maar Visual Basic. Momenteel houden we ons ook bezig met SQL, webdesign, databases. En binnen een paar weken gaan we aan de slag met een Mindstorm Lego Robot (cheerleader).

De lessen hardware zijn ook een stuk interessanter. Momenteel configureren we een Windows 2008 server. Binnenkort zetten we ook onze eigen webserver op :D

In dit laatste jaar krijg je veel meer taken (en dus ook veel deadlines), als voorbereiding op het hoger. Je gaat ook veel meer dingen uitwerken in de praktijk, je hebt immers alle theorie reeds in het vijfde jaar gezien.

Ik weet dus nog niet precies wat we allemaal gaan doen, maar later ga ik dit bericht wel nog updaten ;)

Mijn tip: informatica is heel wat meer dan alleen maar wat games spelen. Als je denkt "ik speel spelletjes dus die richting is geknipt voor mij" is er een zeer grote kans dat je het vijfde jaar niet haalt (vorig jaar zijn er 4 van de 14 afgevallen). Maar als IT je passie is, en als je bereid bent om je ervoor in te zetten zul je het ongetwijfeld tot een goed einde brengen :)

Voila, khoop dat ik een middelbare student in spe wat heb kunnen helpen :)

Dikke merci aan iedereen die hier zijn verhaal doet!

Greetz,
Thibault
I'm a gamer because I don't have a life... I've chosen to have many
^ Reactie #1 geschreven door Wheeldigger op zaterdag 9 november 2013 om 01:18:35.
Wheeldigger's avatar
Multiviteit: 10173
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
(thumbsup)
(That's all I have to say)
  • Pagina
  • 1 van 1