Multidesk.be » Forums » Unix/Linux » Probleempje na installatie Kubuntu 13.10

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Pierken op donderdag 17 oktober 2013 om 19:04:14.
Pierken heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 94
Goeienavond.

Bij de installatie van de nieuwe Kubuntu (13.10) heb ik waarschijnlijk iets fout ingesteld bij de partities. De pc start gewoon op in Windows 8. 'k Voeg hierbij een screenshot (afbeelding genomen met foto-apparaat) van GParted. De partitie is er wel maar wordt niet herkend bij het opstarten. Krijg geen mogelijkheid te kiezen tussen Windows en Kubuntu. Ik vermoed dat ik ofwel het koppelpunt of de bootloader verkeerd heb ingesteld.

Er zitten twee hd's in de pc (SDA is een klassieke hd) en SDB is een SSD waarop Win8 alsmede Kubuntu geïnstalleerd zijn.

Hoe krijg ik dat alsnog in orde?

Pierken

Bijlage: fc8a21c8d772d96d5b0bf463dfae62a2.jpg
^ Reactie #1 geschreven door thekid op donderdag 17 oktober 2013 om 20:06:43.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
Hey Pierken,

Je kan eens naar dit hier kijken

http://www.supergrubdisk.org/rescatux/

zou moeten helpen om grub terug te installeren :)
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #2 geschreven door Pierken op vrijdag 18 oktober 2013 om 13:13:03.
Hallo thekid.

Gisteravond had ik niet meer de tijd om uw suggestie uit te voeren. Vandaag zou ik dat wel kunnen maar vond op internet ook nog volgend artikel:

https://sites.google.com/site/computertip/grub

Welke geniet uw voorkeur? En moet die grub dan naar SDB5 geschreven worden?

Ik kijk uit naar uw antwoord.

Pierken
^ Reactie #3 geschreven door thekid op vrijdag 18 oktober 2013 om 15:04:25.
thekid's avatar
Moderator
Wel, mijn link heeft normaal een wizard die zoveel mogelijk zaken controlleert.

Uw link is samen met heel veel info, maar moet je zelf ook nog heel wat beslissen en correct invullen.

Ik kan je met beide proberen te helpen, maar dan moet je ook een goede beschrijving geven van de stappen die je tot dan toe genomen hebt :) Ik denk dat je minder werkt zult hebben met de rescatux, maar dat je meer configuratieopties zult hebben met uw link.
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #4 geschreven door thekid op zaterdag 19 oktober 2013 om 13:05:51.
thekid's avatar
Moderator
Hey Pierken, alles gelukt?
^ Reactie #5 geschreven door Pierken op zondag 20 oktober 2013 om 16:24:09.
Hoi, thekid.

Sorry voor het laattijdig reageren. 'k Moet eerlijk bekennen dat ik nogal huiverachtig ben voor het uitvoeren van de voorgestelde werkwijze omdat het niet de eerste keer zou zijn dat ik met een niet "bootbaar" systeem zou zitten. Vooral omdat mijn recovery-partitie op een andere harddisk staat. Moet er bij vermelden dat ik wel herstelschijven heb.

Heb Rescatux op schijf gebrand en er al eens mee opgestart. In plaats van zelf een keuze te maken heb ik het programma zelf een analyse laten maken. Onder de tab Grub heb ik de mogelijkheid om de Grub te restoren en Grub te updaten.

Ik veronderstel dat ik beide zal moeten uitvoeren. Weet alleen niet wat Grub restoren voor mij in petto heeft. Zoals je kan zien in mijn vorig screenshot is die SDB aardig bevolkt. Waar moet die Grub dan eigenlijk komen?

Groetjes, Pierken.
^ Reactie #6 geschreven door thekid op zondag 20 oktober 2013 om 18:56:54.
thekid's avatar
Moderator
Hey Pierken,

normaal gezien doet de installatie van een boot loader niks mis hoor :)

je kan de bootloader op de partitie van linux installeren, of in het masterbootrecord. In geval je deze op de partitie van linux installeert, moet je best nog uw linux partitie als de active partitie plaatsen (de boot partitie).

de rescatux kan ook het windows bootrecord herstellen, dus zelfs al gaat er iets mis, kan je met deze cd je ook weer uit de brand helpen :)
^ Reactie #7 geschreven door Pierken op zondag 20 oktober 2013 om 19:21:42.
Hey.

Bij de installatie van Kubuntu had ik een / geplaatst bij SDB5. Het is bij de keuze van de bootloader dat ik iets fout heb gedaan. Heb al talloze installaties gedaan van Ubuntu, Mint, etc. maar eigenlijk nog nooit problemen gehad.

Bij Ubuntu is de keuze makkelijk: daar krijg je de vraag of Ubuntu naast Windows moet geïnstalleerd worden. Misschien moet Kubuntu dat ook maar eens overwegen.

Enfin, ik ga het er maar op wagen. Zij die gaan sterven groeten u. (!!!)

"Misschien" tot weldra.

Pierken
^ Reactie #8 geschreven door thekid op zondag 20 oktober 2013 om 21:51:02.
thekid's avatar
Moderator
Succes :)

heeft het trouwens gelukt?
^ Reactie #9 geschreven door Pierken op maandag 21 oktober 2013 om 16:28:44.
Hallo thekid.

Heb via Rescatux geprobeerd de Grub te herstellen. Zowel herstellen als updaten is mislukt. Vraagt mij op zeker ogenblik waar het geïnstalleerd moet worden. Heb de keuze tussen SDB6 Ubuntu-13.10 (!?) of loop1 Debian-GNU/Linux-6.0. Bij beide mogelijkheden krijg ik "Grub was nog installed. Something went wrong". Omdat dat niet lukt kan ik dan ook niet updaten. Kan toch niet de bedoeling zijn dat die op SDA moet komen?

Zal ik dan maar via GParted die SDB5 verwijderen en Kubuntu opnieuw installeren. In de veronderstelling dat het koppelpunt (/) op SDB5 komt. Maar waar moet dan de Grub komen?

Pierken
^ Reactie #10 geschreven door thekid op maandag 21 oktober 2013 om 19:20:37.
thekid's avatar
Moderator
Welke harde schijf is je actieve harde schijf (welke wordt aangesproken door de BIOS)?

Het kan best zijn dat je grub op de SDA moet komen als die als eerste staat in het opstartmenu. Je kan steeds eens proberen om manueel proberen te starten naar de SDB harde schijf, en kijken of het menu komt :)
^ Reactie #11 geschreven door Pierken op dinsdag 22 oktober 2013 om 15:11:39.
Hoi, the kid.

Heb alle mogelijke opstartopties die het bootmenu me gaf getest, maar met geen enkel resultaat. In het bootmenu staat ook een verwijzing naar Kubuntu, maar dat is het resultaat van een vroegere installatie daarvan op SDA.

In het bootmenu staat ook Hard Drive SATA0 en SATA1, maar als ik dat selecteer kom ik in een soort Ethernet-interface terecht. Dat kan het dus ook niet zijn.

Vroeger had ik 1 harddisk met 3 partities en dat gaf nooit problemen. Nu staan op deze Win8-pc op iedere harddisk 6 of meer partities (zie bijlagen). Je ziet bij manier van spreken door de bomen het bos niet meer.

Zie jij nog een mogelijkheid om Kubuntu op deze pc te krijgen?

Pierken

Bijlage: 82b50e7785e517247939880d66d71012.jpg

Bijlage: 9be2a97ef215a24574671d0c37a6ddda.jpg

Bijlage: 4567ffc264b9e8d16289a82b35484cbd.jpg
^ Reactie #12 geschreven door Pierken op dinsdag 22 oktober 2013 om 15:35:31.
Zie ook vorig bericht.

Heb nu in de bootopties gezien dat mijn klassieke hd als eerste staat bij het opstarten (zie screenshot).

Moet ik in dat menu eens proberen om mijn SSD als eerste te laten opstarten? Of moet ik Kubuntu opnieuw installeren en de Grub op SDA zetten?

Groetjes.

Bijlage: dcf24e825ebe7ecd79d90610794ba74e.jpg
^ Reactie #13 geschreven door thekid op woensdag 23 oktober 2013 om 10:39:53.
thekid's avatar
Moderator
Hey Pierken

Ik zou eerst eens testen of het gaat om via uw SSD op te starten. Wanneer het grub menu komt, dan weet je op zijn minst dat alles OK is.

Verder is dit misschien outdated, maar over het algemeen is een 4de partitie op de harde schijf meestal een extended partitie die dan de overige partities samenhoudt, hier zie ik alle partities los staan (wat er volgens mij voor windows zou voor zorgen dat niet alle harde schijven zichtbaar zijn). Wie weet is dat een deel van je probleem op dit moment, dat kan ik niet zo direct verifiëren.

Ik zou het eigenlijk liever ter plaatse volgen en wat dingen proberen maar dat gaat natuurlijk niet :)
^ Reactie #14 geschreven door Pierken op woensdag 23 oktober 2013 om 20:33:00.
Hey.

Ik zal morgen (donderdag) de klassieke hd eens afkoppelen, dan moet ie wel opstarten van de SSD (hopelijk!).

Begin zo te twijfelen aan mijn pc. Het leek me ook al raar met al die partities. Toen ik - na plaatsen van de SSD en installeren van Win8 (via herstel-dvd's - misschien is daar de miserie begonnen) op die SSD - de klassieke hd wilde formatteren, lukte me dat niet, of toch niet volledig (bepaalde partities kon ik niet verwijderen). Waarschijnlijk omdat die hd om één of andere reden in gebruik is/was. Zo is er zelfs een kleine partitie bijgekomen na uitvoeren van Rescatux (zie eerste en laatste screenshot).

Ik laat nog wel iets van me horen.

Groetjes.
^ Reactie #15 geschreven door Pierken op donderdag 24 oktober 2013 om 18:59:30.
Hallo.

Heb vandaag de klassieke hd afgekoppeld en Win8 start zoals van oudsher normaal op. Heb dan meteen eens Rescatux laten lopen met als resultaat de eerder vermelde problemen.

Hoe kan ik het best te werk gaan om Kubuntu alsnog op mijn pc te krijgen? Een format (via GParted) van de hd, een herinstallatie van Win8 en installatie van Kubuntu of de partitie waarop nu zogezegd Kubuntu staat verwijderen en opnieuw installeren?

Hopelijk weet je mij te helpen.

Pierken
^ Reactie #16 geschreven door thekid op vrijdag 25 oktober 2013 om 11:56:46.
thekid's avatar
Moderator
Wel, ik had eigenlijk tot nu toe nog niet gezien dat je ook Windows 8 hebt. In theorie kan je met de Windows 8 bootloader ook de linux partitie starten (het is dan wel iets trager daar je eerst in het bootmenu komt, linux dan selecteert, en je pc dan opnieuw opstart in grub alvorens je linux kan starten).

Daarvoor zou je dan EasyBCD kunnen gebruiken, een tool die je vanuit Windows 8 kunt aansturen, ik weet niet of dit misschien intressant is voor je?
^ Reactie #17 geschreven door Wheeldigger op vrijdag 25 oktober 2013 om 12:04:59.
Wheeldigger's avatar
Multiviteit: 10173
Moderator
Ai Kiddie, staat 2 keer in de startpost dat die win8 heeft ;)
^ Reactie #18 geschreven door thekid op vrijdag 25 oktober 2013 om 13:47:13.
thekid's avatar
Moderator
jaja, blind zijn hé :)
^ Reactie #19 geschreven door Pierken op zaterdag 26 oktober 2013 om 03:29:22.
Komaan, hé.

Zet maar een slot op dit onderwerp. Voor mij hoeft het niet meer.

Moet bekennen dat ik toch wel teleurgesteld ben.

Saluut.
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen