Multidesk.be » Forums » Netwerken » Netwerkdiagram tekenen

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Ezio op zaterdag 5 oktober 2013 om 15:16:20.
Ezio's avatar
Multiviteit: 973
Y'ello,

Voor een schoolopdracht moet ik een netwerk uittekenen. Het is een netwerk voor een fictief bedrijf dat over drie afdelingen beschikt: Aankoop, Verkoop en Directie.
Elke afdeling beschikt over een eigen printer, maar een afdeling moet ook kunnen afdrukken op de printer van een andere afdeling.
Er zijn 3 servers voorzien in het netwerk: een fileserver, een databankserver en een authenticatieserver. We gebruiken een NAT router om het netwerk van internet te voorzien.

Mijn bedenkingen bij het getekend diagram:
- Kunnen de afdelingen nu afprinten op elkaars printer?
- Een NAT router beschikt volgens mij al over een ingebouwde firewall, moet die firewall tussen de router en de switch er dan nog staan?
- Zou het beter zijn om elke 'afdelingsswitch' (de switch waarmee de computers van elke afdeling verbonden zijn) te verbinden met de router. Zou het internet vlotter gaan dan wanneer je hem zou verbinden met de 'algemene switch' (de uiterst rechtse switch)?

http://img46.imageshack.us/img46/9226/nm4x.jpg

En geen oplossingen geven, enkel wat duwtjes geven in de goede richting ;)

Thx!

Greetz,
Thibault

I'm a gamer because I don't have a life... I've chosen to have many
^ Reactie #1 geschreven door thekid op zaterdag 5 oktober 2013 om 20:04:36.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
- Alles in hetzelfde subnet, dan ja, indien niet, wanneer de correcte routing aanwezig is dan ook ja, als alle printers in "afgesloten" subnetten zitten, dan nee :)
- een hardwarematige firewall is nog steeds beter dan een software matige firewall, dus ja, volgens mij maakt deze best zin :)
- sinds switches bidirectioneel zijn maakt het volgens mij niet zoveel uit, maar je moet sowieso via de firewall gaan :) Als je trouwens direct over de router wenst te gaan, moeten de fileservers ook nog op je netwerk gedeeld worden

ik denk dat het diagram nog iets duidelijker zou zijn wanneer er subnetten aangeduid zijn, eventueel domeinen :)
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #2 geschreven door Ezio op zaterdag 5 oktober 2013 om 20:26:28.
Ezio's avatar
Thx voor je feedback! :D

Ik had er inderdaad nog niet aan gedacht om domeinen en subnetten te vermelden in de diagram, bedankt voor de tip ;)

Dan ga ik dit diagram maar eens uitwerken in Packet Tracer :)
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 1.41 % door Ezio op zaterdag 5 oktober 2013 om 20:26:55.
^ Reactie #3 geschreven door Wheeldigger op zaterdag 5 oktober 2013 om 22:11:17.
Wheeldigger's avatar
Multiviteit: 10173
Moderator
Waarom 4 switches?
Kunt toch af met 1 switch, de netwerkbeheerder bepaalt de routing toch?
^ Reactie #4 geschreven door Ezio op zaterdag 5 oktober 2013 om 22:41:52.
Ezio's avatar
Wel ja, tzijn 3 verschillende verdiepen (afdelingen). Is 't dan niet praktischer om op elk verdiep een switch te hebben staan? :)
^ Reactie #5 geschreven door Wheeldigger op zondag 6 oktober 2013 om 01:50:01.
Wheeldigger's avatar
Moderator
Enkel als je weet dat het 3 verdiepingen zijn ;)

Maar toch, de netwerken die ik gelegd heb gaan allen naar 1 switch (of meerdere, als het niet op 1 past, maar allen bij elkaar in de kast)
Jouw oplossing spaart wel bekabeling, maar die besparing boeit geen enkel bedrijf.
Kan ook zijn dat men in BelgiŽ de zaak anders aanpakt, of de opdrachtgever bepaald hoe de opstelling moet zijn.
^ Reactie #6 geschreven door Wheeldigger op zondag 6 oktober 2013 om 01:59:31.
Wheeldigger's avatar
Moderator

Dixit

Dixit Ezio op 05/10/2013 15:16:20:

Mijn bedenkingen bij het getekend diagram:
- Kunnen de afdelingen nu afprinten op elkaars printer?
- Een NAT router beschikt volgens mij al over een ingebouwde firewall, moet die firewall tussen de router en de switch er dan nog staan?
- Zou het beter zijn om elke 'afdelingsswitch' (de switch waarmee de computers van elke afdeling verbonden zijn) te verbinden met de router. Zou het internet vlotter gaan dan wanneer je hem zou verbinden met de 'algemene switch' (de uiterst rechtse switch)?

Hier heb je een uitvalsbasis;
http://www.cisco.com/web/BE/nl/products/index.html
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 0.55 % door Wheeldigger op zondag 6 oktober 2013 om 01:59:59.
^ Reactie #7 geschreven door Ezio op zondag 6 oktober 2013 om 13:35:49.
Ezio's avatar
'k snap je redenering, maar een deel van de opdracht was om alles zo goedkoop mogelijk te houden. En zo'n grote switch kost volgens mij veel meer dan verschillende kleinere switches, niet? :)

Is het ook niet makkelijker om kabelbreuken op te sporen als je meerdere switches gebruikt?
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 6.19 % door Ezio op zondag 6 oktober 2013 om 13:36:32.
^ Reactie #8 geschreven door Wheeldigger op maandag 7 oktober 2013 om 01:20:11.
Wheeldigger's avatar
Moderator
Dat goedkoop wist ik ook weer niet....

Geen idee wat de kosten van zo'n switch zijn, maar dat kun je navragen.
Of je moet Broltech kopen, maar die besparing wordt teniet gedaan door onderhoud en beheer.

Kabelbreuken en fouten spoor je op met een Fluke, of je bent verkeerd bezig.
Ten alle tijden is het makkelijker dat vanaf 1 centraal punt te doen.
Moet de telefonie ook via netwerk, dan zeker.

Je netwerk lever je toch wel gecertificeerd op? (Weer die Fluke....)
^ Reactie #9 geschreven door Ezio op maandag 7 oktober 2013 om 12:49:38.
Ezio's avatar
't is niveau informaticabeheer he, geen hogere studies netwerken :p

Fluke kende ik nog niet, maar ziet er wel superhandig uit :)

Wat bedoel je precies met een netwerk certificeren?
^ Reactie #10 geschreven door Cdude op maandag 7 oktober 2013 om 13:00:01.
Cdude's avatar
Multiviteit: 5427
Eat my shorts :)
Fluke = vooral superduur (maar wel steengoed)
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen