Multidesk.be » Forums » Gadgets » Ipad - A-gps

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door een gast op dinsdag 30 juli 2013 om 19:28:06.
Hallo,

ik had al wat afgezocht, maar ik zie nergens een voor mij verstaanbare uitleg (en vaak ook nog tegensprekelijkheden)

heeft de ipad (retina) een echte GPS (offline te gebruiken) ?
is de a-gps dan enkel een hulpje om sneller de satelieten te vinden?
en dus even goed als een wandel gps?

of is die a-gps enkel online te gebruiken en dus niet zo nauwkeurig als een echte gps?

moet voornamelijk dienen voor geocaching.

danku
^ Reactie #1 geschreven door Ezio op donderdag 1 augustus 2013 om 12:37:15.
Ezio's avatar
Multiviteit: 973
Hey,

Er zijn twee soorten Ipad retina's, je hebt de 'WiFi only' en de 'WiFi with cellular' versie.
Enkel de WiFi with Cellular versie beschikt over een Assisted GPS (A-GPS).

Als je de WiFi only versie hebt is het alsnog mogelijk om locaties te bepalen, maar dit gebeurt dan via WiFi. Dit kan handig zijn om je locatie te bepalen, maar als je gaat geocachen op afgelegen gebieden (bos bijvoorbeeld) waar er geen WiFi is heb je hier uiteraard niets aan...

Wanneer je gebruiktmaakt van de A-GPS moet je toch nog internetverbinding hebben, aangezien de iPad verbinding moet kunnen maken met de GPS assistance server voor A-GPS. Ook heb je internetverbinding nodig om de kaarten te laden (deze kun je misschien wel downloaden zodat je ze offline kunt gebruiken, zo is het bij Android althans). Misschien is er voor de iPad ook een app die het offline gebruik van de GPS mogelijk maakt.

Het cellular + WiFi model is over het algemeen preciezer voor GPS aangezien ze 'cellular signals' gebruiken om uw locatie nauwkeuriger te bepalen.

Laat anders even weten welk model je hebt, dan kunnen we misschien verder een oplossing zoeken :)

Alvast veel plezier met het geocachen, ik was vandaag ook van plan om te gaan geocachen :D
I'm a gamer because I don't have a life... I've chosen to have many
^ Reactie #2 geschreven door Cdude op vrijdag 2 augustus 2013 om 12:59:04.
Cdude's avatar
Multiviteit: 5427
Eat my shorts :)
Aanvulling op Eizo :
A-GPS maakt gebruik van GSM masten om dmv een driehoeksmeting voor dat het toestel contact maakt met de de GPS satellieten.

Dixit

n het geval dat een gps-ontvanger is ingebouwd in een mobiele telefoon wordt de verbinding met de mobiele centrale gebruikt. Zo kan de mobiele telefoonmaatschappij een ruwe positiebepaling toezenden die afgeleid is van metingen van de sterkte van het signaal van de mobiele telefoon als het ontvangen wordt door verschillende zendmasten in de buurt van de mobiele telefoon

In de volksmond woord een toestel (tablet ) ook wel "met G3 " gebruikt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Assisted_GPS
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #3 geschreven door een gast op zaterdag 3 augustus 2013 om 22:21:59.
is een ipad met wifi en cellular

kan het toestel ook via GPS sattelieten werken als er geen 3G/UMTS ontvangst is?
want eenmaal buiten bewoonde wereld kan dit wel eens het geval zijn

offline kaarten is geen probleem, maar in vliegtuig modus is er ook geen gps positie bepaling (al getest)
dus wat als er geen ontvangst is?

had dit graag geweten eer we ergens ver een geocach doen, want dan pak ik de gewone gps ook mee
^ Reactie #4 geschreven door Ezio op woensdag 7 augustus 2013 om 18:32:35.
Ezio's avatar
Multiviteit: 973
Sorry, maar was dit topic wat uit het ook verloren :s
De Ipad moet geen verbinding hebben met 3G om de GPS te kunnen gebruiken. Zoals je al zelf zegt zal het wel niet werken als je iPad in vliegtuigmodus is.
I'm a gamer because I don't have a life... I've chosen to have many
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen