Multidesk.be » Forums » Programmeren algemeen » Gegevens halen uit online database voor VB.net progje

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Ezio op zondag 24 maart 2013 om 00:56:00.
Ezio's avatar
Multiviteit: 973
Hey,

Al een tijdje zijn ik en een vriend bezig met een progje die Minecraft recepten toont (zodat je niet altijd op internet hoeft te zoeken naar recepter maar dat je gewoon het progje kunt gebruiken (het is eigenlijk meer iets om te oefenen, en voor de fun natuurlijk) :) )
Vroeger typten we alle recipes gewoon rechtstreeks in het programma in maar nu willen we een beetje praktischer gaan werken. We zouden alle recipes in een database willen steken en ervoor zorgen dat het progje zijn gegevens rechtstreeks uit die database haalt. Maar hoe kunnen we nu een database maken, online zetten en verwerken in ons Visual Basic progje?
Een paar kernwoorden om me even de goeie richting te sturen is voldoende, dan zal ik zelf wel uitzoeken hoe alles precies werkt en kan ik nog altijd bij jullie te raden komen als ik 'vastloop' :)
Bedankt!

Thibault
I'm a gamer because I don't have a life... I've chosen to have many
^ Reactie #1 geschreven door DTC op zondag 24 maart 2013 om 03:04:02.
DTC's avatar
Multiviteit: 87
Je zal eerst een DBMS moeten kiezen: MySQL, MS SQL Server, Oracle, ...
MySQL is goed omdat het gratis is maar toch professioneel.
Er is ook nog Access maar dat is meer voor privé gebruik en raad ik je niet echt aan.

Het DBMS moet dan op één of andere server draaien.
Ja kan beginnen met alles eerst lokaal op je eigen PC uit te proberen.

Op het DBMS kunnen dan databases worden aangemaakt.

Via VB.net maak je dan verbinding met die server en haal je door middel van SQL queries gegevens uit de database.

Dit was de korte uitleg ;)
^ Reactie #2 geschreven door thekid op zondag 24 maart 2013 om 09:40:11.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
Meestal gaat de toegang over een service voor online data. Het voordeel daarvan is dat data verstuurd wordt over SOAP of JSON. Het beschermt de DBMS voor externe toegang, en laat enkel toe wat voorafgeprogrammeerd werd.

Visual studio kan dan ook makkelijk met een service reference samenwerken, om de toegang in de client te voorzien.

Het voordeel van dit systeem is dat het op dit moment niet uitmaakt welke client technologie je gebruikt, als je compatibel ben met de service api, dan kan je je ermee verbinden. Je geeft als service api provider dan ook geen directe toegang voor je DBMS, en ben je dus nog een stuk veiliger dan wanneer je bvb een externe toegang voor die DBMS moet voorzien.

Als je webhost ASP.net ondersteunt, kan je kijken om een svc service reference aan te maken, die je dan kunt opladen naar je website, en waarmee je dan kan verbinden vanaf een ander client programma (door de link naar svc url in te geven in de Add service reference van visual studio)

Een laatste voordeel van dit systeem is dat je dan eigenlijk ook een service reference kunt gebruiken voor Ajax calls, en dat je dus je eigen website ook met dezelfde api kunt laten verbinden, en je dus weer wat minder implementatie werk hebt om data op te halen :)
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #3 geschreven door Ezio op zondag 24 maart 2013 om 11:48:05.
Ezio's avatar
@DTC, Hoogstwaarschijnlijk zal ik een MySql gebruiken :)

@Thekid, met een service voor online data, bedoel je dan bijvoorbeeld One.com (die kan een MySQL database draaien). Die webhost ondersteunt tevens ook ASP.net.
Voor de rest zie ik enkel maar nieuwe termen dus ik heb nog veel uitpluiswerk (zal voor na de examens zij) ;)

Bedankt voor de info allebei!
^ Reactie #4 geschreven door Ezio op vrijdag 29 maart 2013 om 00:19:48.
Ezio's avatar
Nu al een progje maken die connectie maakt met een MySQL database zal toch nog niet voor nu zijn, ben er al even aan begonnen maar is echt wel moeilijk :s
Is er anders ook een eenvoudige manier om gegevens bijvoorbeeld uit tekstbestandjes (die op een FTP staan) op te halen?
----edit-----
Het zou al een grote hulp zijn moest iemand me kunnen zeggen hoe ik een online txt file kan laten lezen :)
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 18.28 % door Ezio op vrijdag 29 maart 2013 om 00:49:59.
^ Reactie #5 geschreven door DTC op vrijdag 29 maart 2013 om 13:18:24.
DTC's avatar
Multiviteit: 87
Een online txt file inlezen is niet zo moeilijk in vb.net:

Code om web data te downloaden in VB.net:
CODE
  1.  
  2.  Public Function DownloadWebData(ByVal url As String, Optional ByVal username As String = "", Optional ByVal password As String = "")
  3.         Dim client As New System.Net.WebClient()
  4.         client.Credentials = New System.Net.NetworkCredential(username, password)
  5.         Return client.DownloadString(url)
  6. End Function
  7.  

En zo gebruiken:
CODE
  1.  
  2. MessageBox.Show(DownloadWebData("ftp://blablabla.be/MijnFile.txt", "Gebruikersnaam", "Wachtwoord"))
  3.  

Greetz
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 0.59 % door DTC op vrijdag 29 maart 2013 om 13:19:39.
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen