Multidesk.be » Forums » Netwerken » Medium LAN part organiseren

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Ezio op zondag 17 maart 2013 om 14:11:47.
Ezio's avatar
Multiviteit: 973
Yo-yo yiggidy-yo!

Ik ben van plan om een redelijk grote (150 man) LAN party te organiseren. Het is momenteel nog een langetermijnsproject maar vooraf al beetje beginnen plannen en een beetje de kosten schatten kan natuurlijk geen kwaad :)
En jullie kunnen me daar natuurlijk mee helpen :D
Al dat wettelijk gezever komt wel in orde maar mijn grootste zorg is momenteel het netwerk, wat zou ik doen?
Iemand inhuren (rent-a-lan) bijvoorbeeld of zelf de apparatuur inhuren en het netwerk (laten) draaiende houden?
Indien zelf infrastructuur huren, wat zou ik dan precies nodig hebben?
Tegen dat de LAN party van start gaat zal ik wel al mijn 2 jaar informaticabeheer voltooid hebben (hopelijk!) maar een volwaardige netwerkbeheerder wordt je daar natuurlijk niet. Dus dan zou ik waarschijnlijk nog een netwerkbeheerder moeten zien te strikken.
Hoe dan ook,drop al je ideetjes, oplossingen, ... aub in dit topic ! :D
I'm a gamer because I don't have a life... I've chosen to have many
^ Reactie #1 geschreven door SMG op zondag 17 maart 2013 om 15:53:38.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Ik heb daar ook vroeger ook aan gedacht. Ik zou werken met een paar goede gigabit switches en (als je internet wilt voorzien) een zelfgeconfigureerde router/firewall (waar je dus P2P enz op kan blokkeren). Een PC dus met 2 netwerkkaarten dat dus je toegang naar internet is. Dat moet geen belachelijk krachtige machine zijn, gewoon een eenvoudige Linux bak is prima.

Je kan ervoor kiezen om zelf een DHCP samen in die router te stoppen, maar het is evengoed om gewoon op iedere plaats gewoon een blad papier te zetten met de configuratie zelf.
Let uiteraard op dat 150 man een behoorlijk aantal is. Beperkingen opleggen op het internet is dus echt een must anders kan niemand nog op internet als er daar 3 idioten torrents beginnen te downloaden.
Switches waar je voorkeuren in kan bouwen kunnen ook handig zijn (gezien je onmogelijk sharing tussen mensen kan gaan beginnen blokkeren), maar dat neigt enorm naar professionele toestellen en die zijn behoorlijk duur.
^ Reactie #2 geschreven door Ezio op zondag 17 maart 2013 om 16:07:57.
Ezio's avatar
Bedankt voor je reactie!
Het zaaltje dat ik van plan ben te huren heeft volgens mij geen modem, geen internet dus?
Is internet eigenlijk belangrijk voor de lanners?
Maar als ik dus zonder internet werk heb ik gewoon een paar switches nodig? Heb ik dan ook geen aparte pc nodig als gameserver?
^ Reactie #3 geschreven door Cdude op zondag 17 maart 2013 om 16:13:23.
Cdude's avatar
Multiviteit: 5427
Eat my shorts :)
en valsspelers pak je zo aan :D

http://www.metacafe.com/watch/212701/the_cheaters_last_lan_party/
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #4 geschreven door Ezio op zondag 17 maart 2013 om 16:17:31.
Ezio's avatar
En dan sta je daar als organisator...:|
^ Reactie #5 geschreven door Ezio op zondag 17 maart 2013 om 16:49:16.
Ezio's avatar
En wat met al die invallen op LAN party's, hoe kun je je daar juist tegen indekken?
^ Reactie #6 geschreven door SMG op zondag 17 maart 2013 om 16:59:14.
SMG's avatar
Moderator
Game servers zijn meestal wel van belang. Hoewel je het zonder kan doen is het wel handig zelf eentje op zetten kwestie van compo's te kunnen organiseren.
Op die manier bepaal je wat er een beetje gespeeld wordt en is er wat structuur in.

Internet is in principe niet nodig maar de weinige lans waar ik naartoe ben geweest hadden wel internet. Niet iedereen gaat immers constant gamen en internet kan wel een soort van afleiding zijn tussen 2 dingen door. De laatste waar ik naartoe ben geweest had gewoon een kabel van zijn huis naar de zaal getrokken en de downloadsnelheid wat gelimiteerd waardoor enkel surfen nog mogelijk was. Kan je tenminste een mailtje ofzo sturen of een patch downloaden als je niet dezelfde versie hebt als de server verwacht.

Ik zou eerder voorstellen om klein te beginnen (30 ŕ 40 man). 150 man is best al meteen een grote lan en vereist wel wat IT kennis. Wat ga je immers doen als het boeltje plat ligt en je hebt 150 gamers die klagen? Of je hebt een misrekent en een toch niet zo'n krachtige switches gebruikt.
Dan zou dat jouw PC wel eens kunnen zijn zoals in dat filmpje ;)

Tips:
Zorg dat je een centrale file server (toegankelijk via ftp) hebt staan om patches en gratis games (zoals Trackmania) op te plaatsen.
Let enorm op dat als je een lan organiseert dat je een goed beleid hebt! Vermeld dat het ten strengst verboden is illegale dingen te sharen, verboden middelen te gebruiken enz. Zo ben je als organisator beschermd tegen mogelijke invallen. Zet zeker ook geen DC++ server ofzo op want dan ben je helemaal gezien. Het aantal lans is de laatste tijd serieus teruggedrongen juist omdat de organisatie bang voor zoiets is. Een goed beleid dat duidelijk vermeld staat is de belangrijkste stap.
Als je wedstrijdjes organiseert zijn vintage games tussendoor altijd wel leuk (ik denk aan bv worms, mario kart). Zorg ook voor een schema waar je duidelijk aangeeft wanneer wat start.
Zorg dat je een micro en geluidsinstallatie hebt. Zo kan je algemene dingen aankondigen zoals het eten is aangekomen, combo gaat beginnen, auto staat fout geparkeerd,...

Organiseer je dit als team?

Aanvulling

Bij een inval wordt er nagekeken wat de organisator heeft ondernomen om illegale dingen te verbieden. Indien er geen internet toegang is dan is dat element simpel, heb je wel internet dan moet je echt wel een firewall hebben die dat verkeer meteen stopt.
Alles gaan blokkeren is onbegonnen, maar als jij als organisator je voorzorgen hebt genomen dan ben je wel veilig. Uiteraard wel zorgen dat jouw boeltje wel legaal is.
Denk ook aan Sabam als je bv muziek zou afspelen in de publieke ruimte.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 10.56 % door SMG op zondag 17 maart 2013 om 17:03:04.
^ Reactie #7 geschreven door Ezio op zondag 17 maart 2013 om 17:18:07.
Ezio's avatar
Een kabeltje trekken is niet echt een optie aangezien het zaaltje zich toch wel redelijk ver van ons huis bevindt.
Als we natuurlijk geluk hebben ik er een homespot in de buurt om dan zo een patch te downloaden indien nodig. En die patch kunnen we dan vervolgens op de FTP zetten zodat gebruikers hem ook kunnen krijgen. En als er geen homespot in de buurt is waarschijnlijk eens kijken voor mobistar everywhere of iets in die aard.

Dixit

Uiteraard wel zorgen dat jouw boeltje wel legaal is.

Niemand heeft toch een pc die 100% legaal is? :S
Heb wel ervaring met kleinere lan party's onder vrienden (7 mensen ongeveer), heb er in de paasvakantie weer eentje.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 9.66 % door Ezio op zondag 17 maart 2013 om 17:18:54.
^ Reactie #8 geschreven door SMG op zondag 17 maart 2013 om 17:37:57.
SMG's avatar
Moderator
Een PC die 100% legaal is is inderdaad schaars, maar zorg dat jij het toch bent.
Zoals ik zei zorg dat je een goed beleid hebt. In België gelden serieus wat procedures om een een huiszoekingsbevel te krijgen (dus iemand zijn privacy schenden). De lans waar ze in het verleden binnen hebben gevallen stond letterlijk op de affiche dat je illegaal mocht delen. Als jij als organisator je voorzorgen neemt zal een onderzoeksrechten (die de huiszoeking moet ondertekenen) geen onraad ruiken en zal die zoiets niet teken. De politie MOET immers een reden opgeven voor ze zomaar ergens binnen vallen (we zijn niet in Amerika ;))

De magisch zinnetjes: "de organisator is niet verantwoordelijk voor de inhoud van de opslagmedium van de aanwezigen" en "Het is verboden illegale bestanden uit te wisselen" is uiteraard wel belangrijk.

7 man kan je niet echt een grote lan noemen. Dan volstaat al meteen een thuisswitch. Als je 150 man op een backbone gaat zetten moet die dat echt wel aankunnen. Een gigabit thuis switch kan zoiets echt niet aan.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 11.49 % door SMG op zondag 17 maart 2013 om 17:39:12.
^ Reactie #9 geschreven door Ezio op zondag 17 maart 2013 om 19:00:52.
Ezio's avatar
Zal tegen dan wel al een nieuwe pc hebben en zal die 100% legaal houden :)
Ondertussen staan die zinnetjes al 3 keer verwerkt in mijn reglement, wel elke keer anders geformuleerd (gewoon om zeker te zijn ;) )
De games die gespeeld zullen worden zullen ook ter plekke verkocht worden, ook een middel dus om illegaal download onnodig te maken (kruispuntbank, here I come...)
Zijn de switches voor zo'n 'grote' lan betaalbaar of zou ik ze beter huren? Onderstaand model is zeker niet goed genoeg?
http://www.centralpoint.be/netwerk-switches/tp-link/24-port-gigabit-switch-art-tl-sg1024-num-426452/
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 5.1 % door Ezio op zondag 17 maart 2013 om 19:22:09.
^ Reactie #10 geschreven door DTC op zondag 24 maart 2013 om 10:36:11.
DTC's avatar
Multiviteit: 87
Hangt er van af wat je er mee wilt doen. Sommige switchen zoals die van Cisco kan je programmeren. Wat handig kan zijn als je bijvoorbeeld VLAN'S wilt maken.
Ik kan je wel zeggen dat die van Cisco soms behoorlijk duur kunnen zijn.

Om een extreem voorbeeld te geven :P: http://tweakers.net/pricewatch/322451/cisco-cisco-sg500x-24.html

Maar voor een LAN party moet elke gigabit switch wel volstaan.

Hier ook nog een artikel: http://tiny.cc/ln2fuw

Dixit

2 x Fuse ““ Having a lot of computers on the same power circuit may overload it and blow a fuse. So make sure you have some spare and someone with the knowledge to change one.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 17.45 % door DTC op zondag 24 maart 2013 om 10:45:33.
^ Reactie #11 geschreven door Ezio op zondag 24 maart 2013 om 11:25:31.
Ezio's avatar
Bedankt voor de info !
Die Cisco switchen zijn inderdaad wat te duur :p
Zal het artikel ook eens zo snel mogelijk doornemen ;)
^ Reactie #12 geschreven door Cdude op zondag 24 maart 2013 om 11:43:35.
Cdude's avatar
Multiviteit: 5427
Eat my shorts :)

Dixit

Dixit Ezio op 24/03/2013 11:25:31:
Die Cisco switchen zijn inderdaad wat te duur :p
Grote 2de handsmarkt voor Cisco en hij pikt er natuurlijk de duurste uit.

Iemand met CCNA kan wel handig zijn om die spullen te programmeren ;)
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen