Multidesk.be » Forums » Webdevelopment & -scripting » Javascript uitgeschakeld

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door DTC op maandag 18 februari 2013 om 21:55:39.
DTC's avatar
Multiviteit: 87
Hallo,

Ik heb eens ergens gelezen dat voor een goede website ook rekening moet gehouden worden met bezoekers die javascript uitgeschakeld hebben.

Wat vinden jullie hier van? Moet een site gewoon melden dat de gebruiker best javascript inschakelt of moet een site volledig kunnen werken zonder javascript.

Alvast bedankt
DTC
^ Reactie #1 geschreven door thekid op maandag 18 februari 2013 om 22:29:17.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
achja, security vs usability hé :)

ik zal het zo zeggen, ik hou er eigenlijk gezegd weinig rekening mee over het algemeen. Dit gezegd zijnde, het is natuurlijk wel zo dat je via een noscript tag een melding kunt weergeven dat de gebruiken de website allicht niet optimaal zal kunnen zien omdat javascript niet ingeschakeld is.

We zitten in het tijdperk van web 2.0 langzamerhand, dan kan je bijna gewoon niet meer zonder javascript (tenzij door gebruik van plugins zoals silverlight of flash, wat in mijn ogen toch een groter security issue zou moeten zijn dan javascript)

Je moet natuurlijk ook je doelpubliek kennen en wat zij van verwachtingen stellen aan je website. Als je op de voorhand weet dat het bedrijf dat je website gebruikt nog met IE6 (of IE7 of IE8) werkt, en hoogste beveiligingsinstellingen gebruikt om hun eigen incompetenties in te dekken, dan kan je best een simpele asp/php driven website maken die dan wel degelijk een stuk slomer zal werken maar op zijn minst nog degelijk genoeg op die omgevingen (asp.net gebruikt ook vrij veel javascript voor form afhandeling en databinding en post backs).

Weet je op de voorhand dat die restrictie er niet is, dan zou ik zeggen, hoef je er zelf niet voor te controleren, werkt het niet dan is het de user zijn "schuld" (kan je natuurlijk de user ook nooit meedelen). Zijn er onverhoopte problemen met mensen die javascript uitgeschakeld hebben op de internet zone, kan je ze aanraden je website in de veilige/vertrouwde zone te stellen (enkel IE natuurlijk met die zone instellingen).

Een noscript tag is zoals gezegd snel geïmplementeerd, maar om dit nu op iedere pagina te voorzien lijkt me dit er ook wat over.

Je kan verder als laatste nog de html comment tags rondom je javascript gebruiken wil je werkelijk vermijden dat er gebruikers op je site komen zonder javascript en die dan je ganse javascript source code zien (of gewoon de javascript blokken in aparte source files te steken).

Maar in het huidige tijdperk, kan toch iedere browser zo goed en zo kwaad mogelijk met javascript om, en zijn ze veilig genoeg geworden om javascript niet meer als security probleem te zien...
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #2 geschreven door DTC op maandag 18 februari 2013 om 22:52:07.
DTC's avatar
Bedankt voor het interessante antwoord!

Hier is het artikel dat ik gelezen heb:
http://developer.yahoo.com/blogs/ydn/posts/2010/10/how-many-users-have-javascript-disabled/

En ja we zijn inderdaad in een tijdperk gekomen waarbij bijna alles op het net interactief moet zijn. Ik gebruik in mijn eigen site javascript voornamelijk voor ajax en voor het weergeven van context menu's.

Hoe zit dat bij de mobile phones? Is javascript daar ook al zo ingeburgerd?
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 0.11 % door DTC op maandag 18 februari 2013 om 22:59:54.
^ Reactie #3 geschreven door thekid op dinsdag 19 februari 2013 om 00:00:20.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
voor mobile en website in het algemeen kan je misschien deze eens nakijken

http://coding.smashingmagazine.com/2011/01/12/guidelines-for-responsive-web-design/

of je kan de whitepaper downloaden, ik vond het allesinds zeer interessant

http://www.higroup.com/wp-request-responsive-webdesign#.USKyZmfK9cc

*edit*
en nogmaals, een noscript tag kan eventueel ook een redirect url gebruiken (meta tag) die de gebruiker doorstuurt naar een gelimiteerde versie van je website.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 21.46 % door thekid op dinsdag 19 februari 2013 om 00:01:24.
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #4 geschreven door DTC op woensdag 20 februari 2013 om 14:32:02.
DTC's avatar
Bedankt thekid, ik ga de linken eens bekijken.
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen