Multidesk.be » Forums » Unix/Linux » Dualboot Windows 8 en Kubuntu (gesloten)

Helpinformatie
Dit onderwerp werd gesloten.
Het is bijgevolg niet mogelijk er nog op te reageren.
  • Pagina
  • 1 van 1
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Pierken op zaterdag 16 februari 2013 om 05:27:49.
Pierken heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 94
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Hallo MD'ers.

Ben een fervent voorstander van open source-besturingssystemen (o.a. Ubuntu, Mint, eOS). Nu had ik graag Kubuntu ge´nstalleerd, naast Windows 8 (welke ik heel weinig gebruik). De installer van bijv. Ubuntu geeft je automatisch de mogelijkheid om het besturingssysteem naast Windows te installeren. Maar Kubuntu heeft die niet en moet je zelf de partities aanmaken.

Vond op het net een tutorial (http://www.youtube.com/watch?v=bQzmI_30nJM). Wat mij het meest interesseert is het aanmaken van de partities (vanaf ong. 5'40'') en op het einde van de film (8'20'') het voor mij onbekende EasyBCD.

Onder het filmpje staan ook een aantal foutmeldingen waardoor ik eigenlijk een beetje vrees voor een goede afloop.

Kunnen jullie zich vinden in die tutorial of zijn er andere mogelijkheden?

Groetjes, Pierken.
^ Reactie #1 geschreven door thekid op zondag 17 februari 2013 om 18:08:28.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Hey Pierken

Kan je verder met het GParted artikel van SMG? Daarmee kan je resizen, en een lege partitie klaarzetten voor Kubuntu.
http://www.multidesk.be/artikels/artikel/220/Hoe-kan-ik-mijn-harde-schijf-herpartitioneren.html
(ps: zolang je niet op Apply klikt gebeurt er nog niks met de veranderingen, dus je kan alles nog rustig controleren, maak je een fout, dan gewoon undo doen (zolang je niet op apply geklikt hebt))

Voor het resizen van de partities denk er gewoon aan (vooraf) :
- neem een backup van je data vooraf
- doe een poging om defragmentatie te starten (ik weet het, gebeurt automatisch in windows 8 maar het kan het verplaatsen van de data alleen maar sneller doen werken :))
- overweeg alles rustig, doe dus niks dat je niet gewoon bent als je maar 5 minuten tijd hebt

ivm de bootloader, ik gebruik steeds de linux bootloader, met als backup ergens een stick met SuperGrub op om in noodgevallen of kapotte bootconfiguraties toch nog te kunnen starten van de harde schijf :) Ik vermoed dat dit eerder afhangt van voorkeur dan van must. De windows 8 optie wordt in je grub ge´nstalleerd na installatie van Kubuntu op de normale manier ook :)
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 0.09 % door Wheeldigger op zondag 17 februari 2013 om 18:25:06.
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #2 geschreven door Pierken op maandag 18 februari 2013 om 13:26:42.
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Hallo thekid.

Zoals ik in het verleden al meermaals heb gedaan, doe ik het als volgt:
- back-up's maken van alle files;
- opstarten met Gparted en alle partities verwijderen, behalve die van Windows;
- herstarten met de dvd van het nieuwe besturingssysteem.

De op Ubuntu gebaseerde systemen geven mij de mogelijkheid (bij de partitie-keuze) om bijv. Ubuntu naast Windows te installeren. Maar op screenshots van Kubuntu is te zien dat ik die keuze nu niet heb en ik dus zelf partities moet aanmaken.

Nu moet ik zeggen dat ik geen kaas gegeten heb van het aanmaken van partities, en meer in het bijzonder van koppelpunten en dergelijke.

Moet ik dat partitioneren doen via Gparted dan wel tijdens de installatie van Kubuntu? Kan je mij op weg helpen?

Door het verwijderen van alle partities ben ik waarschijnlijk ook de Grub kwijt zodat ik een beetje vrees voor de goede afloop van de zaak.

Bedankt voor de moeite en vriendelijke groeten.

Perken
^ Reactie #3 geschreven door thekid op maandag 18 februari 2013 om 21:03:16.
thekid's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
voor het resizen helpen deze links je verder?

http://gparted.sourceforge.net/display-doc.php?name=help-manual#gparted-resize-partition
http://www.howtoforge.com/partitioning_with_gparted
http://askubuntu.com/questions/51272/how-do-i-repartition-with-gparted

Ik zou het resizen vooraf doen, maar je hebt gelijk, je kan het ook doen tijdens de installatie van Kubuntu zelf (de KParted staat op de installatie CD).

Koppelpunten moet je zo goed als niet meer bekijken, enkel ervoor zorgen dat de partitie waar je linux zult installeren het koppelpunt / heeft (is dan de master partitie, en daar komen dan ook alle andere koppelpunten onder)

Grub(2) wordt opnieuw ge´nstalleerd na de installatie van Kubuntu en hoef je dus niet echt zorgen over te maken :)

Ik kan je op weg helpen als je een screenshot geeft van je huidige layout (dus van hoe kparted eruit ziet) en hoe je het wilt hebben (hoe groot linux partitie, hoeveel ram, hoe groot je de swap partitie wenst te hebben?)
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #4 geschreven door Pierken op maandag 18 februari 2013 om 22:37:11.
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Hoi, thekid.

In bijlage screenshot van de huidige partities. Eigenlijk wil ik de grootte van de partities behouden.

Is het voldoende om in Gparted sda5 en sda6 te verwijderen en ze dan opnieuw aan te maken in Kubuntu? Of mag sda2 ook weg? En op welke sda komt dan de bootloader?

Goedenavond nog en anders tot morgen.

Pierken
Bijlage: b69fb04eea8dc4c2ba2de6c3036a8250.png
^ Reactie #5 geschreven door thekid op maandag 18 februari 2013 om 23:40:37.
thekid's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
je hoeft de partities dan eigenlijk niet te veranderen. Het is voldoende om de sda5 dan als koppelpunt / in te stellen (en de format flag aan te zetten)

De bootloader komt per default in de MBR van de sda zelf, en niet ergens op een subpartitie (tenzij je het nog zo speciaal instelt tijdens de installatie). De windows 8 partitie & boot record zou eigenlijk moeten gedetecteerd worden door de installatie.

sda2 is een extended partitie en eigenlijk een plaatshouder voor sda5 & sda6
^ Reactie #6 geschreven door Pierken op dinsdag 19 februari 2013 om 14:51:51.
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Hey, thekid.

Ondanks een aantal onheilstijdingen op het net en vooral dankzij uw zeer deskundige uitleg is het mij gelukt Kubuntu te installeren. Draait als een tiereliere.

't Was wel even schrikken, dat ondanks hij tijdens de installatie mij een soort screenshot van een azerty-toetsenbord voorschotelde, ik na de installatie met een qwerty-toetsenbord zat opgezadeld. Heb dat evenwel vlug kunnen wijzigen.

Wat mij betreft mag dit onderwerp afgesloten worden.

Nogmaals dank en keep up the good work.

Pierken

Opmerking van de crew

Graag gedaan en dan bij deze een slotje
thekid
  • Pagina
  • 1 van 1
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten