Multidesk.be » Forums » Netwerken » NAS openstellen via internet

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door shodan1 op maandag 4 februari 2013 om 19:03:56.
shodan1 heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 4
Hallo,

Ik ben een volledige leek op netwerk gebied maar zou toch graag mijn NAS toegankelijk maken via het internet en zoek daarom jullie hulp op. Ik zal eerst mijn situatie proberen uit te leggen.

Ik zit thuis met een bekabeld netwerk. Ik heb een DLINK nas DNS-320 en deze heeft een webcenter. Volgens wat ik gelezen heeft, maar dit het mogelijk om vanop opstand je NAS te "bezoeken". (ter info: ajax explorer staat er ook op en als ik het goed begrepen heb, is dit iets gelijksaardig?)
In ieder geval. de opstelling is : telenetmodem--TPlink router--dlink switch --NAS. Indien het eenvoudiger zou zijn kan ik ook nog altijd de nas rechtstreeks aansluiten op de telenetmodem of de TPlink router. Ik heb daar nog poorten vrij. In dit geval moet ik enkel de mijn nas op een andere locatie opstellen. Ik heb al gelezen van port forwarding en dat voor mijn NAS de port 80 zou gebruikt moeten worden, maar verder reikt mijn kennis niet.

Ik zou het fantastisch vinden moest iemand mij hiermee kunnen helpen! Moet er nog bijkomende info nodig zijn, laat het me gerust weten.
Alvast bedankt!
^ Reactie #1 geschreven door thekid op maandag 4 februari 2013 om 22:24:16.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
telenet laat niks toe over poort 80, je zal dus je nas zo moeten instellen dat deze ook over een andere poort toegankelijk zou zijn :)

verder zou ik ook graag weten wat je al gelezen hebt, daarmee we je geen verkeerde informatie doorgeven of je informatie doorgeven die je reeds geprobeerd hebt...
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #2 geschreven door shodan1 op zaterdag 16 februari 2013 om 10:50:39.
beste,

bedankt voor je bericht. sorry voor de late reactie, de mail van multidesk was in mijn spam box gekomen. In ieder geval, ik ben al wat verder op zoek gegaan, en zal je wat meer detail proberen te geven.

De opstelling is lichtjes veranderd:
Telenet router /modem (R1) --> TPlink router (R2) -->NAS
Ter info: TPlink router heeft ook DHCP als enabled staan.

De laatste pogingen waren via hhtps
R1 port forward naar 4430 op WAN R2
R2 port forward naar 443 op LAN NAS
DDNS host aangemaakt met WAN IP van R1
DDNS op R2 ingesteld

Deze oplossing heeft niet gewerkt

Blijkbaar zou die DDNS op R1 moeten staan ???, maar dat gaat niet bij telenet.

Ik heb nu ook eens geprobeerd om via telenet DMZ op WAN R2 in te stellen, maar ook dit werkt niet.

Ik heb nu deze dingen wel al allemaal geprobeerd, maar ik blijf natuurlijk een leek op dit gebied en alles ivm met IP enz blijft zeer moeilijk voor mij.

Ik apprecieer je hulp!
^ Reactie #3 geschreven door thekid op zondag 17 februari 2013 om 18:18:11.
thekid's avatar
Moderator
Jammer genoeg kan ik niet helpen met iets te simuleren, heb al een tijdje geen telenet meer (woon in het buitenland sinds een jaar ofzo)

Voorheen kan ik mij echter niet herinneren dat telenet een router+modem optie heeft, dus vind ik de voorstelling van je netwerk ietwat verwarrend :D Kan je eens het type van de die modem+router doorgeven, dan kan ik er tenminste wat informatie voor opzoeken.

Wat je in uw oplossing vergeet te melden is dat je uw "NAS" ook ingesteld hebt om op poort 443 te luisteren. Kan je eventueel melden welke softare je gebruikt om je NAS beschikbaar te maken over het netwerk, of gebeurt dit zonder configuratie van uw zijde?

*edit*
btw: heb je hier meer geluk?
http://www.pc-helpforum.be/f168/nas-extern-benaderen-57169/
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 7.13 % door thekid op zondag 17 februari 2013 om 18:22:53.
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #4 geschreven door shodan1 op dinsdag 19 februari 2013 om 20:00:11.
Tot nu toe heb ik op geen enkel forum reeds de oplossing gevonden. Enkele vriendelijke mensen hebben reeds wat suggesties gedaan, en daar loop ik momenteel dus op vast.

De telenet router is volgend model: CBN CH6541E

Ivm de poorten: ik heb gewoon vernomen dat je de nas kunt bereiken via de poort 80 ofwel via https op poort 443. Verder ben ik me niet bewust van de mogelijkheid om dit te wijzigen.

Btw, ik heb ook al dingen gelezen over een zogenaamde funplug en telnet. Is dit iets wat kan helpen?
^ Reactie #5 geschreven door thekid op donderdag 21 februari 2013 om 01:34:33.
thekid's avatar
Moderator
zoals je het nu opgezet hebt, zou de https:// moeten werken, maar de http niet (je forward de 4430 naar 443)

anders zal je moeten zien om het te veranderen, zodat de 4430 naar de 80 intern doorstuurt. Het zou interessant zijn mocht je kunnen testen of de forward op een of andere manier wel werkt (bvb door een webserver op te zetten op de router waar de echte forward zou moeten gebeuren naar de NAS). Op zijn minst kan je dan al een beter idee hebben waar het probleem kan liggen (gaat de forward wel?)

Ik vrees dat het nog een tijdje trial en error zal zijn, want vanaf hier kan ik het werkelijk niet zien wat er juist misgaat :)

ivm het andere forum, het is eigenlijk niet zo leuk als je meerdere forum op ongeveer het zelfde moment aanspreekt, dat kan ook leiden tot misinformatie (ik ga heus niet iedere keer kijken op het andere forum voor de laatste nieuwe info). Zie het als een vorm van beleefdheid tussen forums in.
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen